• History

    På tal om världens undergång!

    Oavsett hur så lär det ske igen. Frågan är om vi på något sätt då kan undvika det? Hur som helst, visste du om det att jorden träffas av material utifrån rymden av en massa motsvarande mellan ca 37,000 till 78,000 ton årligen. Tursamt nog så är det dock då mest frågan om damstora partiklar efter större stenar (meteorer) som brinner upp och pulveriseras vid inträdet i jorden atmosfär. Själv tycker jag dock det ändå var rätt intressant att vi ändå uppskattningsvis träffas av så mycket utifrån rymden.
    http://curious.astro.cornell.edu/about-us/75-our-solar-system/comets-meteors-and-asteroids/meteorites/313-how-many-meteorites-hit-earth-each-year-intermediate

  • Svar på tråden På tal om världens undergång!
  • Drottningen70

    Så då blir jorden alltså tyngre? Hur mycket skickar vi ut tro..

  • History
    Drottningen70 skrev 2016-04-24 16:05:45 följande:

    Så då blir jorden alltså tyngre? Hur mycket skickar vi ut tro..


    Hm du "tror" tydligen inte på artikelnFlört?
  • Aniiee

    Vad har det med världens undergång att göra?

    Jorden är inte något slutet system, och faktum är att jorden har en net-loss varje år - jorden blir alltså LÄTTARE inte tyngre. 

    Och jag fattar fortfarande inte vad det har med världens undergång att göra.....


    You are the creators and the curators of your own lives
  • Drottningen70
    History skrev 2016-04-24 16:23:58 följande:

    Hm du "tror" tydligen inte på artikeln?


    Va? Jag har inte läst. Jag undrar bara..
  • History
    Aniiee skrev 2016-04-24 17:01:14 följande:

    Vad har det med världens undergång att göra?

    Jorden är inte något slutet system, och faktum är att jorden har en net-loss varje år - jorden blir alltså LÄTTARE inte tyngre. 

    Och jag fattar fortfarande inte vad det har med världens undergång att göra.....


    Tja det beror på att de flesta apokalyptiska teorier idag bygger just på detta om att någon himlakropp t ex en asteroid ska slå ner på jorden igen. Man tar t ex detta idag på så stort allvar. Att man idag på förväg försöker upptäcka eventuella hot. Rent geologiskt sett om vi ser till jordens hela ålder, så är nämligen nedslag av den här typen ganska vanliga. Och så som världen ser ut idag så skulle även ett betydligt mindre nedslag än det som skedde för 65 miljoner år sedan kunna få katastrofala följder. Att jag sedan tog upp detta i det här ämnet religion var lite för att jag tycker att man också kan anknyta lite till vad man vill och inte vill tro påFlört.

    http://fof.se/tidning/2015/6/artikel/12-329-hot-mot-jorden
    https://en.wikipedia.org/wiki/Impact_event
  • Aniiee
    History skrev 2016-04-24 19:35:18 följande:
    Tja det beror på att de flesta apokalyptiska teorier idag bygger just på detta om att någon himlakropp t ex en asteroid ska slå ner på jorden igen. Man tar t ex detta idag på så stort allvar. Att man idag på förväg försöker upptäcka eventuella hot. Rent geologiskt sett om vi ser till jordens hela ålder, så är nämligen nedslag av den här typen ganska vanliga. Och så som världen ser ut idag så skulle även ett betydligt mindre nedslag än det som skedde för 65 miljoner år sedan kunna få katastrofala följder. Att jag sedan tog upp detta i det här ämnet religion var lite för att jag tycker att man också kan anknyta lite till vad man vill och inte vill tro påFlört.

    http://fof.se/tidning/2015/6/artikel/12-329-hot-mot-jorden
    https://en.wikipedia.org/wiki/Impact_event
    Tack, jag vet. Har en master i astrofysik och har astronomi som stort intresse. 

    Men, nej. Det är inte vanligt med nedslag av katastrofal konsekvens (som världens undergång skulle vara), särskilt inte i ett sådant perspektiv som tidsspannet du försöker dig på. Det har hänt exakt 0 gånger att världen gått under pga ett asteroidnedslag. 5 gånger har "near extinction" skett, på 6 MILJARDER år, och bara 2 av dem orsakades av att en himlakropp slog ned på jorden. Det är inte mycket. 

    Sen om du vill diskutera katastrofala händelser som INTE skulle orsaka världens undergång så kan vi absolut göra det. Men det är sannolikare att dessa skulle orsakas av supervukaner här på jorden än NEOs. 

    Det här har exakt 0 med religion att göra, heller. Tråden bör flyttas till Vetenskap.
    You are the creators and the curators of your own lives
  • flygrl
    Aniiee skrev 2016-04-24 20:01:06 följande:
    Tack, jag vet. Har en master i astrofysik och har astronomi som stort intresse. 

    Men, nej. Det är inte vanligt med nedslag av katastrofal konsekvens (som världens undergång skulle vara), särskilt inte i ett sådant perspektiv som tidsspannet du försöker dig på. Det har hänt exakt 0 gånger att världen gått under pga ett asteroidnedslag. 5 gånger har "near extinction" skett, på 6 MILJARDER år, och bara 2 av dem orsakades av att en himlakropp slog ned på jorden. Det är inte mycket. 

    Sen om du vill diskutera katastrofala händelser som INTE skulle orsaka världens undergång så kan vi absolut göra det. Men det är sannolikare att dessa skulle orsakas av supervukaner här på jorden än NEOs. 

    Det här har exakt 0 med religion att göra, heller. Tråden bör flyttas till Vetenskap.
    You are the creators and the curators of your own lives
    Men...men...Jorden gick ju under 2012. Det vet ju alla. Jag har t o m sett det på film.

    :P
  • History
    Aniiee skrev 2016-04-24 20:01:06 följande:
    Tack, jag vet. Har en master i astrofysik och har astronomi som stort intresse. 

    Men, nej. Det är inte vanligt med nedslag av katastrofal konsekvens (som världens undergång skulle vara), särskilt inte i ett sådant perspektiv som tidsspannet du försöker dig på. Det har hänt exakt 0 gånger att världen gått under pga ett asteroidnedslag. 5 gånger har "near extinction" skett, på 6 MILJARDER år, och bara 2 av dem orsakades av att en himlakropp slog ned på jorden. Det är inte mycket. 

    Sen om du vill diskutera katastrofala händelser som INTE skulle orsaka världens undergång så kan vi absolut göra det. Men det är sannolikare att dessa skulle orsakas av supervukaner här på jorden än NEOs. 

    Det här har exakt 0 med religion att göra, heller. Tråden bör flyttas till Vetenskap.
    Du är ta mig fan inte bara obotligt sjuk kroppslig. Nej du är ta mig fan obotligt sjuk till sinnet också. Ja bittrare kärring djävel får man leta efter såhär. Skriv då å klaga vet ja hos familjeliv. Du har rätt. Ja du är som ett stort barn, där man tvingas att stryka dig medhårs. Nej en riktig bortskämd skitstövel är vad du är. Ja med ett sådant sätt som du har lär igen sörja din bortgång sedan. Fy fan säger jag rent ut sagt. Ja äntligen fick jag sagt detta.
  • Drottningen70
    History skrev 2016-04-24 21:58:23 följande:

    Du är ta mig fan inte bara obotligt sjuk kroppslig. Nej du är ta mig fan obotligt sjuk till sinnet också. Ja bittrare kärring djävel får man leta efter såhär. Skriv då å klaga vet ja hos familjeliv. Du har rätt. Ja du är som ett stort barn, där man tvingas att stryka dig medhårs. Nej en riktig bortskämd skitstövel är vad du är. Ja med ett sådant sätt som du har lär igen sörja din bortgång sedan. Fy fan säger jag rent ut sagt. Ja äntligen fick jag sagt detta.


    Känns som om du glömt din medicin i några dagar TS...
  • Aniiee
    flygrl skrev 2016-04-24 21:58:06 följande:
    Men...men...Jorden gick ju under 2012. Det vet ju alla. Jag har t o m sett det på film.

    :P
    Det var dock en rätt tradig film =P
    You are the creators and the curators of your own lives
  • Aniiee
    Drottningen70 skrev 2016-04-24 22:00:13 följande:
    Känns som om du glömt din medicin i några dagar TS...
    Häng inte upp dig på det. Han blir alltid sur på mig när han får vetenskap till middagen.....
    You are the creators and the curators of your own lives
  • Aniiee
    History skrev 2016-04-24 21:58:23 följande:
    Du är ta mig fan inte bara obotligt sjuk kroppslig. Nej du är ta mig fan obotligt sjuk till sinnet också. Ja bittrare kärring djävel får man leta efter såhär. Skriv då å klaga vet ja hos familjeliv. Du har rätt. Ja du är som ett stort barn, där man tvingas att stryka dig medhårs. Nej en riktig bortskämd skitstövel är vad du är. Ja med ett sådant sätt som du har lär igen sörja din bortgång sedan. Fy fan säger jag rent ut sagt. Ja äntligen fick jag sagt detta.
    Det är bra att du mår bättre av att spy lite galla. Igen. Tro dock inte att jag mår dåligt av det =)
    You are the creators and the curators of your own lives
  • flygrl
    Aniiee skrev 2016-04-24 22:10:44 följande:
    Det var dock en rätt tradig film =P
    You are the creators and the curators of your own lives
    Vadå...jag tycker det va e en jävligt välgjord dokumentär. ;)
  • dreamy
    History skrev 2016-04-24 21:58:23 följande:

    Du är ta mig fan inte bara obotligt sjuk kroppslig. Nej du är ta mig fan obotligt sjuk till sinnet också. Ja bittrare kärring djävel får man leta efter såhär. Skriv då å klaga vet ja hos familjeliv. Du har rätt. Ja du är som ett stort barn, där man tvingas att stryka dig medhårs. Nej en riktig bortskämd skitstövel är vad du är. Ja med ett sådant sätt som du har lär igen sörja din bortgång sedan. Fy fan säger jag rent ut sagt. Ja äntligen fick jag sagt detta.


    Wow!!! Värsta hårtorksutskällningen jag sett!! En yttepyttegnutta överdimensionerad kanske...? Lite historia er emellan? Av icke kärvänlig karaktär?
  • Aniiee
    dreamy skrev 2016-04-24 23:18:05 följande:
    Wow!!! Värsta hårtorksutskällningen jag sett!! En yttepyttegnutta överdimensionerad kanske...? Lite historia er emellan? Av icke kärvänlig karaktär?
    Nej, ingen historia, utöver att Ts aldrig tyckt om att få fakta och vetenskapliga förklaringar till saker och ting. Det är oftast jag som presenterar denna, dock, eftersom jag råkar vara intresserad av ämnen TS tenderar att ta upp (bland annat detta), så TS och jag hamnar ofta i..... diskussion?........ 

    Jag har aldrig gjort annat mot TS än 1) presenterat fakta i vetenskapliga diskussioner (och kan abslut tillstå att jag kan låta dryg när jag gör det, ibland, om man nu kan låta dryg i saklig text. Skrev hon lite drygt....), och 2) hintat att jag vet när TS bytt nick, men aldrig direkt avslöjat TS gamla nick. Bara liksom "hej, är du tillbaka". Aldrig någonsin (vad jag vet) varit elak mot TS eller gjort något dumt, annat än sagt emot TS hypoteser och felslut. På ett i alla fall hyfsat respektfullt sätt.

    Om jag gjort något dumt mot TS, eller någon har något att säga emot detta inlägg, så är jag absolut öppen för det och kan ändra på om, någon kan peka på något konkret jag gjort. Konkret, alltså.
    You are the creators and the curators of your own lives
Svar på tråden På tal om världens undergång!