• stenlarsson

    Utslag ettåring

    Min dotter har fått utslag på kinden, båda låren och armen. Är det någon som känner igen vad det är? Ska jag söka för det? (Allmäntillståndet är gott annars)

  • Svar på tråden Utslag ettåring
  • zeebra

    Tycker det nästan ser ut som nässelutslag men är väldigt osäker. Jag hade något liknande gör några år sen det var mindre men var nässelutslag.

  • NollÅtta

    Det ser ut som nässelutslag pga allergi och då ska du åka in till akuten direkt.

    Jag har själv en son med nötallergi så jag känner igen utslagen.


    Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Lady Di

    Håller med ovanstående! Har själv dessa utslagen med jämna mellanrum o går inte over utan kortison. Till doktorn med henne

  • NollÅtta

    Om det är en allergi-reaktion vilket jag tror så ska man åka in akut så de kan ge antihistamin. I allvarliga fall så sätter sig reaktionen på luftvägarna.


    Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • stenlarsson

    Tack för alla svar. 

    Utslaget i ansiktet försvann efter ett par timmar. Nu verkar det som att det blommar upp utslag på olika ställen som sedan lägger sig efter ett tag. 

    En granne trodde att det är en allergisk reaktion, men som aktiveras på grund av virus eller bakterier i kroppen (hon är förkyld). 

    Eftersom hon inte verkar affekterad av det kommer jag att avvakta, men det känns lite olustigt att inte veta vad hon reagerade på. 

  • NollÅtta

    Jag skulle gå till vårdcentral och få det utrett, vad det beror på.


    Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Lady Di

    De kan bero på precis vad som helst. Gick själv igenom en utredning i somras för jag hade 9(!) nässelutbrott på 6 månader men de gick inte fastställa vad som utlöste dom. Kan vara en kombination av flera olika saker i liten mängd under en längre tid sen "rinner" bägaren över.
    Men tycker verkligen du ska gå till vc och få medicin till henne för de är inte bekvämt alls att ha.

Svar på tråden Utslag ettåring