• Anonym (...)

    Var drar ni gränsen - berätta väns hemlis för partner

    Jag funderar på hur mycket folk berättar för sina partners om det deras vänner sagt till dom i förtroende. Självklart finns det säkert stora variationer, men jag vill ändå höra hur ni gör...! Hoppas jag lagt tråden rätt.

    Bakgrunden till min fundering är att jag nyligen fick höra av en kompis att hon, då hon kände att hon brast i sitt föräldraskap genom dåligt tålamod med treåringen efter att lillasyskonet fötts, pratat med sin sambo om det och även berättat för honom att jag haft liknande upplevelse då mitt yngsta barn var nyfött. I det här fallet kändes det som att hon missbrukat min öppenhet mot henne eftersom jag talat om det i förtroende, även om jag inte uttryckligen sagt att det skulle stanna mellan oss. Men det handlade om ett ämne som jag tycker är viktigt att göra rätt i, och där jag själv känt mig misslyckad när jag röt till åt min treåring. Jag är en rätt privat person och vill få välja själv vem som får veta sånt om mig som känns väldigt personligt.

    Så vart drar ni gränsen för vad ni berättar för era respektive om sånt era vänner sagt? Och tycker ni själva att det känns ok om era vänner återger era förtroliga samtal för era partners?

  • Svar på tråden Var drar ni gränsen - berätta väns hemlis för partner
  • fjanten

    Det beror på tycker jag. Min sambo är väl mer av en skvallerbytta än jag är och berättar både det ena och det andra om sina vänner och våra vänner. Jag för såklart aldrig något vidare av det han berättar. Han är litegrann som Cam i modern family... Jag, däremot, säger sällan hemlisar till honom om det är känsligt. Eller när jag tänker efter så händer det kanske ibland.

  • Anonym (JNsma)

    Jag berättar det mesta för min partner.

    Däremot, skulle min vän uttryckligen säga "du får inte berätta detta för någon" så är jag tyst även för min sambo.

    Nu har jag dock inga vänner som lever med några värre sorters hemligheter. I alla fall inte vad jag vet :)

  • Anonym (Hemlis)

    Jag berättar allt för min partner. Däremot så när jag tänker efter så skulle jag inte vilja att min kompis skulle säga det till sin partner :D

  • Tecum

    Vi berättar allt för varann om inte vännen/släktingen uttryckligen sagt att det inte får föras vidare. Men de flesta i vårt umgänge utgår från att man berättar för partnern, det har hänt flera gånger att någon sagt "detta får du bara berätta för din man/fru". 

  • Anonym (Samma här)
    Tecum skrev 2016-04-25 21:18:50 följande:

    Vi berättar allt för varann om inte vännen/släktingen uttryckligen sagt att det inte får föras vidare. Men de flesta i vårt umgänge utgår från att man berättar för partnern, det har hänt flera gånger att någon sagt "detta får du bara berätta för din man/fru". 


    Ungefär såhär har vi det oxå!
  • Anonym (Milla)

    Nu kan ju jag iofs tycka att något sådant inte är någon vidare jättehemlis då det händer de flesta.

    Att tålamodet är sådär med treåringar är ingen hemlis.. ;) Inte med tanke på hur 3 åringar kan vara. Så jag tycker att du överreagerar. Jag pratar med min partner om det mesta men jag berättar inte allt eller lämnar ut människor till höger och vänster. Men att berätta att någon tappat tålamodet på en treåring, att någon vabbat pga trötthet, att man fuskat på ett prov eller missat en avfart, ja det är inte hela världen.

  • Anonym (?)

    Som jag ser det har jag inga hemligheter för min partner. Han kan hålla hemligheter så det är liks inget som sprids vidare.

  • Jennie med ie
    Anonym (...) skrev 2016-04-25 20:42:28 följande:

    Jag funderar på hur mycket folk berättar för sina partners om det deras vänner sagt till dom i förtroende. Självklart finns det säkert stora variationer, men jag vill ändå höra hur ni gör...! Hoppas jag lagt tråden rätt.

    Bakgrunden till min fundering är att jag nyligen fick höra av en kompis att hon, då hon kände att hon brast i sitt föräldraskap genom dåligt tålamod med treåringen efter att lillasyskonet fötts, pratat med sin sambo om det och även berättat för honom att jag haft liknande upplevelse då mitt yngsta barn var nyfött. I det här fallet kändes det som att hon missbrukat min öppenhet mot henne eftersom jag talat om det i förtroende, även om jag inte uttryckligen sagt att det skulle stanna mellan oss. Men det handlade om ett ämne som jag tycker är viktigt att göra rätt i, och där jag själv känt mig misslyckad när jag röt till åt min treåring. Jag är en rätt privat person och vill få välja själv vem som får veta sånt om mig som känns väldigt personligt.

    Så vart drar ni gränsen för vad ni berättar för era respektive om sånt era vänner sagt? Och tycker ni själva att det känns ok om era vänner återger era förtroliga samtal för era partners?


    Såvida inget annat är känt utgår jag från att det mina vänner berättar för mig i förtroende är avsett för mig, inte mig och min partner. Vi är liksom inte samma person. Jag förväntar mig detsamma åt andra hållet. 
  • fjanten
    Jennie med ie skrev 2016-04-25 22:39:12 följande:

    Såvida inget annat är känt utgår jag från att det mina vänner berättar för mig i förtroende är avsett för mig, inte mig och min partner. Vi är liksom inte samma person. Jag förväntar mig detsamma åt andra hållet. 


    Om du tittar på svaren hittills i denna tråd så är det inte helt 100 att dina förväntningar slår in.
  • Jennie med ie
    fjanten skrev 2016-04-25 22:41:18 följande:
    Om du tittar på svaren hittills i denna tråd så är det inte helt 100 att dina förväntningar slår in.
    Nej det finns inga garantier för nånting, nästan. Sånt är livet.
Svar på tråden Var drar ni gränsen - berätta väns hemlis för partner