• Anonym (TS)

    Förlovning

    Hej. Varför är vissa förlovade i typ 100 år innan dom gifter sig? Känns som att dom förlovar sig bara för att, inte inser betydelsen att det ska leda till ett giftermål.. Såg på instagram nämligen en bloggare som varit förlovad sen 2010. Inget fel i det, men varför gifter man sig inte? Och hur frågar man i sånt fall? "vill du förlova dig med mig?" Låter urfrånigt..

  • Svar på tråden Förlovning
  • sextiotalist

    Åh detta tjat om detta, för att det har varit OK så länge jag kan minnas (jag är 50+), för att alla lägger inte in den betydelsen i en förlovning, för att många förlovade sig under den tiden det var ute att gifta sig, för att många vill visa att man hör ihop utan att vara gifta med en ring, eftersom denna ring har så länge jag kan minnas benämnts som förlovningsring.
    Tom Ribbing har skrivit att man inte alltid kan se förlovningen som ett första steg till ett äktenskap.
    Det finns även de i min mammas generation som stannat vid en förlovning (hon är född på 30-talet).

    Det är ungefär den hundrade tråd som tar upp detta och alltid av någon som är "upprörd" för att andra inte har samma värdering i ordet som personen själv.
    Skapar det problem för dig om Pelle och Lisa har varit förlovade i 35 år (faktiskt det paret som jag känner som varit förlovad längst, de heter inte Pelle och Lisa   ;) ) utan avsikt att gifta sig, men fortfarande lever ihop och älskar varandra

  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2016-04-26 15:11:00 följande:

    Hej. Varför är vissa förlovade i typ 100 år innan dom gifter sig? Känns som att dom förlovar sig bara för att, inte inser betydelsen att det ska leda till ett giftermål.. Såg på instagram nämligen en bloggare som varit förlovad sen 2010. Inget fel i det, men varför gifter man sig inte? Och hur frågar man i sånt fall? "vill du förlova dig med mig?" Låter urfrånigt..


    Olika seder och traditioner. För en del innebär förlovning frieri och giftermål inom ett år, för andra inte.
  • Anonym (F)

    För att vi inte ville gifta oss med allt vad det innebär men ändå ville ha ett fysiskt/materielt bevis på vår kärlek och att vi ändå planerar att leva tillsammans resten av livet. Vi har varit förlovade i åtta år nu men ska faktiskt gifta oss i sommar av olika anledningar. Hur det gick till när vi bestämde oss för det? Vi diskuterade för- och nackdelar med att vara gifta och kom fram till att fördelarna övervägde för vår del. Visst ska det bli kul med bröllopet och festen men jag är övertygad om att vår kärlek kommer vara densamma dagen efter bröllopet som dagen innan. Svårare än så behöver det inte vara!

  • pica pica

    Gamla seder och bruk att förlovning ska leda till giftemål. Själv är jag gift men vi har inte förlovade innan. Det är också en variant :)

  • Erizajo

    Jag förlovade mig -03, gifte mg 2011. För att när jag var 18 var det stort att förlova sig, men ville absolut inte gifta mig. Jag som frågade killen. Typ "kan inte vi förlova oss"?

  • Lottalottas2

    Min moster var född 1926, hon var förlovad i över 50 år. Tills hennes sambo gick bort.
    Skulle deras förhållande vara värt mindre för att de inte gifte sig?

  • Anonym (asful)
    Lottalottas2 skrev 2016-04-26 20:11:33 följande:

    Min moster var född 1926, hon var förlovad i över 50 år. Tills hennes sambo gick bort.
    Skulle deras förhållande vara värt mindre för att de inte gifte sig?


    Japp.
  • Lottalottas2
    Anonym (asful) skrev 2016-04-27 02:45:30 följande:
    Japp.
    Förstår att du väljer att vara anonym.
  • Anonym (H)

    Spelar ingen roll om man inte gifter sig efter en förlovning, huvudsaken är att man älskar personen och då spelar det ingen roll. Det är vad jag tycker. Tack för ordet.

  • Anonym (Isa)
    Lottalottas2 skrev 2016-04-26 20:11:33 följande:

    Min moster var född 1926, hon var förlovad i över 50 år. Tills hennes sambo gick bort.

    Skulle deras förhållande vara värt mindre för att de inte gifte sig?


    Inte alls, de var ju sambos. De var inte gifta, men förlovning utan att gifta sig betyder ju inte mer än att vara sambo, eller hur? Att vara gift beyder mer juridiskt än att vara sambo, men det är inte mer värt, vad du nu menar med det. Är man långtidssambo så har man ju valt att inte gifta sig, varför då "förlova" sig och använda ordet förlovning om man inte tänker gifta sig?

    Ordet förlovning traditionellt är ju att lova att gifta sig, många använder det för allmänt ringbyte, även om jag tycker det är lite tokigt, man borde använda ett annat ord för detta. Förlovning i mitt tycke inträder när man bestämt sig för att gifta sig.
Svar på tråden Förlovning