• Tom Araya

    Barn med svårigheter i skolan - idrotta mer!

    Forskning visar att idrott, motion och särskilt sk pulshöjande träning inte bara bidrar till att vi producerar nya hjärnceller utan även utnyttjar dem bättre.
    Barn får lättare att koncentrera sig, presterar bättre i kunskapstester och blir lugnare av regelbundet idrottande, gärna dagligen, men minst 3 gånger i veckan.
    Hur många föräldrar, pedagoger, skolor mm är det som har detta i åtanke samt ordnar och uppmuntrar till idrottsverksamhet för barnen?


    14.00 - UR Samtiden

    14.00: Pulsträning ökar inlärning. 15.30: Puls och paus i klassen.16.20: Hantverket bakom en succé. UR.


    Se UR Samtiden i URPlay

    www.kunskapskanalen.se/tabla/SVTK/2016-04-26/
  • Svar på tråden Barn med svårigheter i skolan - idrotta mer!
  • Meebo

    Det är sant men inte för alla så nej det skulle inte vara en bra idé med mer idrott.

    Jag själv till exempel när jag hade som flest idrottslektioner (2 gånger i veckan på mellan-högstadiet) led verkligen av all sorts idrott.

    Det gjorde mig bara slö i huvudet och jag hade svårt att tänka på vad jag gjorde eller skulle göra.

    Det gick bort när jag började skolka från dem lektionerna och jag kunde fokusera igen på riktigt skolarbete.

  • Rocket Mania

    Jag tror att de allra flesta elever skulle må bra av minst 1 timme "idrott" om dagen. Och då menar jag inte "tvingas fatta hur man spelar volleyboll och bli utskrattad" utan rörelse. Vad som helst som höjer pulsen.

    Problemet med idrott är att ungarna känner sig obekväma, slapp dom det tror jag det skulle vara frid och fröjd.

    Min unge går i en skola med extra mycket idrott och skolan har riktigt bra resultat.

  • Ragnar
    Rocket Mania skrev 2016-04-27 18:13:49 följande:

    Jag tror att de allra flesta elever skulle må bra av minst 1 timme "idrott" om dagen. Och då menar jag inte "tvingas fatta hur man spelar volleyboll och bli utskrattad" utan rörelse. Vad som helst som höjer pulsen.

    Problemet med idrott är att ungarna känner sig obekväma, slapp dom det tror jag det skulle vara frid och fröjd.

    Min unge går i en skola med extra mycket idrott och skolan har riktigt bra resultat.


    Håller med. Den klassiska idrotten tror jag inte gör alla gott. Borde finnas fler alternativ till motion og rörelse i skolan. Min son verkligen hatar idrotten. Han går nu i 5 klass og det har bara blivit värre med åren. Han har mest svårt för bollsporter vilket minst 80% av idrottslektionerna går ut på. Detta påverkar hela hans inställning till att röra på sig och han vägrar att ägna sig åt idrott på fritiden. Nu har han inga problem med skolarbetet (förutom idrotten) och han rör på sig ändå trots att han inte utövar någon organiserad idrott. Han cyklar, joggar med mamma och rider regelbundet. Man han får ont i magen bara man nämner sport eller idrott.
  • Rocket Mania
    Ragnar skrev 2016-04-27 18:30:54 följande:
    Håller med. Den klassiska idrotten tror jag inte gör alla gott. Borde finnas fler alternativ till motion og rörelse i skolan. Min son verkligen hatar idrotten. Han går nu i 5 klass og det har bara blivit värre med åren. Han har mest svårt för bollsporter vilket minst 80% av idrottslektionerna går ut på. Detta påverkar hela hans inställning till att röra på sig och han vägrar att ägna sig åt idrott på fritiden. Nu har han inga problem med skolarbetet (förutom idrotten) och han rör på sig ändå trots att han inte utövar någon organiserad idrott. Han cyklar, joggar med mamma och rider regelbundet. Man han får ont i magen bara man nämner sport eller idrott.
    Ja idrottslektionerna borde verkligen uppdateras. Det finns ju så otroligt mycket man kan göra med rörelse förutom bollsporter och skridskoåkning
  • Tom Araya
    Meebo skrev 2016-04-27 18:01:08 följande:

    Det är sant men inte för alla så nej det skulle inte vara en bra idé med mer idrott.

    Jag själv till exempel när jag hade som flest idrottslektioner (2 gånger i veckan på mellan-högstadiet) led verkligen av all sorts idrott.

    Det gjorde mig bara slö i huvudet och jag hade svårt att tänka på vad jag gjorde eller skulle göra.

    Det gick bort när jag började skolka från dem lektionerna och jag kunde fokusera igen på riktigt skolarbete.


    Är du säker på att detta har med idrottandet att göra?
  • Tom Araya
    Ragnar skrev 2016-04-27 18:30:54 följande:
    Håller med. Den klassiska idrotten tror jag inte gör alla gott. Borde finnas fler alternativ till motion og rörelse i skolan. Min son verkligen hatar idrotten. Han går nu i 5 klass og det har bara blivit värre med åren. Han har mest svårt för bollsporter vilket minst 80% av idrottslektionerna går ut på. Detta påverkar hela hans inställning till att röra på sig och han vägrar att ägna sig åt idrott på fritiden. Nu har han inga problem med skolarbetet (förutom idrotten) och han rör på sig ändå trots att han inte utövar någon organiserad idrott. Han cyklar, joggar med mamma och rider regelbundet. Man han får ont i magen bara man nämner sport eller idrott.
    ...och jag som upplevde att det var för lite bollsport.
    Det kan vara svårt att hitta idrottsaktiviteter som medför gruppsamarbete och inte är en bollsport.
  • Rocket Mania
    Tom Araya skrev 2016-04-27 19:06:00 följande:
    ...och jag som upplevde att det var för lite bollsport.
    Det kan vara svårt att hitta idrottsaktiviteter som medför gruppsamarbete och inte är en bollsport.
    Men då är vi ju tillbaka på idrott som någon slags lärande och borta från idrott som rörelse i sig.

    Jag tror att om man ska få igenom mer idrott i skolan ska fokus ligga på rörelse och inte något annat. Gruppsamarbetet får man ta på en annan lektion.

    Alternativet är ju rörelse (i någon form) på schemat och sedan idrott med sedvanlig fotboll uppå det.
  • Tom Araya
    Rocket Mania skrev 2016-04-27 19:09:36 följande:
    Men då är vi ju tillbaka på idrott som någon slags lärande och borta från idrott som rörelse i sig.

    Jag tror att om man ska få igenom mer idrott i skolan ska fokus ligga på rörelse och inte något annat. Gruppsamarbetet får man ta på en annan lektion.

    Alternativet är ju rörelse (i någon form) på schemat och sedan idrott med sedvanlig fotboll uppå det.
    Idrott måste väl kunna få vara både och!? Det är för mig ineffektivt av tid, energi och resurser att inte dra nytta av allt vad idrott kan ge av fördelar. Gruppsamarbete är en alltför eftersatt del i barns utveckling.
    En viktig del i idrottslektionernas syfte är dessutom att lära om nyttan och glädjen med fysisk motion och idrott samt att ta hand om sin kropp, så lärandet kommer man inte ifrån.
    Med mer idrott på schemat så ökar även möjligheterna till att idrott verkligen får innehålla alla dessa delar.
  • Rocket Mania
    Tom Araya skrev 2016-04-27 19:27:26 följande:
    Idrott måste väl kunna få vara både och!? Det är för mig ineffektivt av tid, energi och resurser att inte dra nytta av allt vad idrott kan ge av fördelar. Gruppsamarbete är en alltför eftersatt del i barns utveckling.
    En viktig del i idrottslektionernas syfte är dessutom att lära om nyttan och glädjen med fysisk motion och idrott samt att ta hand om sin kropp, så lärandet kommer man inte ifrån.
    Med mer idrott på schemat så ökar även möjligheterna till att idrott verkligen får innehålla alla dessa delar.
    Jag som älskar idrott köper det du säger men att sälja in det till gemene man tror jag blir svårt.
  • Lena

    Gruppsammarbete är inte eftersatt utan del av varenda skolämne och behövs inte i idrotten hela tiden.

    Surteskolan sysslar med pulshöjande med goda resultat.

Svar på tråden Barn med svårigheter i skolan - idrotta mer!