• Anonym (beslutsångest)

    Blir aborten "moraliskt värre" om jag väntar några veckor?!

    Hej,

    Har blivit oplanerat gravid och vet inte exakt hur långt gången jag är, men tror vecka 7-8. Jag och sambon har inte bestämt oss för om vi ska behålla eller inte och det är så klart ett väldigt stort beslut som vi inte vill förhasta oss i.

    Eftersom vi har flera barn sedan tidigare hänger det delvis på praktiska saker och vi har några faktorer som är rätt viktiga för vårt beslut. Dock kommer vi inte kunna veta hur det faller ut förrän om ca tre veckor som tidigast. Vi står alltså här med beslutsångest och jag känner mig grym, men skulle faktiskt vilja vänta med att bestämma mig till vi får de besked vi väntar på. 

    Det innebär alltså att jag skulle vara i vecka 11-12 eller lite mer när jag gör abort om vi väljet att avbryta. På något sätt känns det värre och som ett mer omoraliskt ingrepp för att jag medvetet låtit graviditeten fortgå flera veckor trots att abort varit ett alternativ. 

    Hur ser ni på det? Skulle bli tacksam för lite infallsvinklar och kanske råd från någon som varit i samma situation!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-27 20:09
    Jag vill inte vara för specifik eftersom jag är mån om att vara anonym, men för att ni ska få ett slags hum om vad det är för faktorer så skulle jag kunna jämföra det med att vi exempelvis har ett jätteefterlängtat "projekt" utomlands under några år som vi jobbat länge och hårt för att få igenom, men som innebär att vi inte skulle kunna få ett barn till just nu. Finns heller inte chanser att göra om eller skjuta på projektet - så det är liksom det ena eller andra. Och ja, det låter hemskt, men skulle vi få igenom "projektet" så väljer vi det.

    Observera att detta bara är ett påhittat scenario men det är ungefär samma dilemma.

  • Svar på tråden Blir aborten "moraliskt värre" om jag väntar några veckor?!
  • Anonym (Ja)

    Jag håller med dig att det känns värre att ta bort ett foster ju längre gånget det är. Samtidigt så är det ju olika typer av aborter om det är i tidig eller senare graviditet. Det skulle jag också ha vägt in om jag var du. Kan du inte boka tid för er för samtal inför en EVENTUELL abort? Man brukar väl träffa en kurator? Så kanske du kan få hjälp och stöd i tankar och känslor kring det hela och komma fram till rätt beslut.

  • Anonym (varit där)

    Bekymret är väl nog snarare att du hinner fästa dig rejält med barnet. Fram till 12 veckor kan jag inte se hur moralen skall blandas in. Däremot ditt psyke.

  • Thotis90

    Jag var i v.4 när jag fick veta att jag var gravid och det tog hela 10 veckor innan jag tog beslutet att avsluta graviditeten, just för att jag ville ta ett genomtänkt beslut. 


    Livet med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Anonym (Japp)

    Ja det är värre ju mer utvecklat fostret är. I v 12 har det armar ben fingrar och alla inte organ på plats och ser ut som en människa i miniatyr. Det går ruskigt fort.

  • Anonym (beslutsångest)
    Anonym (Ja) skrev 2016-04-27 13:06:25 följande:

    Jag håller med dig att det känns värre att ta bort ett foster ju längre gånget det är. Samtidigt så är det ju olika typer av aborter om det är i tidig eller senare graviditet. Det skulle jag också ha vägt in om jag var du. Kan du inte boka tid för er för samtal inför en EVENTUELL abort? Man brukar väl träffa en kurator? Så kanske du kan få hjälp och stöd i tankar och känslor kring det hela och komma fram till rätt beslut.


    Ja, men just själva ingreppsgrejen känns som att jag kan ta, även om den blir mer komplicerad. Det är att kunna leva med själva vetskapen om att jag låter fostret växa "i onödan" om vi väljer att avbryta. Å andra sidan skulle ett avbrytande nu direkt innebära att vi utplånar alla chanser att faktiskt behålla barnet, vilket kan ge mig skuldkänslor om det nu är så att vi får det beskedet senare som hade lett till att vi hade valt att behålla. 

    Jag vill inte vara för specifik eftersom jag är mån om att vara anonym, men för att ni ska få ett slags hum om vad det är för faktorer så skulle jag kunna jämföra det med att vi exempelvis har ett jätteefterlängtat "projekt" utomlands under några år som vi jobbat länge och hårt för att få igenom, men som innebär att vi inte skulle kunna få ett barn till just nu. Finns heller inte chanser att göra om eller skjuta på projektet - så det är liksom det ena eller andra. Och ja, det låter hemskt, men skulle vi få igenom "projektet" så väljer vi det. 

    Observera att detta bara är ett påhittat scenario men det är ungefär samma dilemma.

    Det är alltså ett mer rationellt och praktiskt beslut i så fall... Men jag känner mig hemskt som människa. Speciellt efter att ha varit gravid flera gånger och varit van att kunna knyta an till det växande fröet från början.
  • Anonym (beslutsångest)
    Thotis90 skrev 2016-04-27 13:13:35 följande:

    Jag var i v.4 när jag fick veta att jag var gravid och det tog hela 10 veckor innan jag tog beslutet att avsluta graviditeten, just för att jag ville ta ett genomtänkt beslut. 


    Aha, hur kände du under tiden? Hur blev det efteråt? Och frågade de varför du väntat så "länge"? (Du behöver så klart inte svara på alla mina frågor, känns bara så värdefullt att höra hur andra resonerat)
  • Anonym (beslutsångest)
    Anonym (varit där) skrev 2016-04-27 13:12:08 följande:

    Bekymret är väl nog snarare att du hinner fästa dig rejält med barnet. Fram till 12 veckor kan jag inte se hur moralen skall blandas in. Däremot ditt psyke.


    Du har nog en poäng där och jag funderar också på hur jag ska orka vara gravid men på ett sätt inte under dessa veckor. Men jag tänker också på vad vården ska säga när jag hör av mig så sent och vill göra abort - kommer de lägga någon värdering i det, fråga eller tycka?
  • Anonym (varit där)
    Anonym (beslutsångest) skrev 2016-04-27 13:25:04 följande:
    Du har nog en poäng där och jag funderar också på hur jag ska orka vara gravid men på ett sätt inte under dessa veckor. Men jag tänker också på vad vården ska säga när jag hör av mig så sent och vill göra abort - kommer de lägga någon värdering i det, fråga eller tycka?
    Nej, de kommer inte lägga någon värdering. Jag tror de respekterar att du vill ta ett väl genomtänkt beslut. Jag skulle dock inte säga att "vi har ett projekt på gång och ett barn är inte riktigt vad vi önskar just nu". Du behöver inte ens yppa VARFÖR du gör abort. Det finns lika många skäl som det finns gravida som vill avbryta en graviditet. Det är DU som avgör. Ingen annan.

    Och du, skulle någon inom vården börja peka finger på dig så begår de ett rent tjänstefel, så du behöver inte oroa dig för det.
  • Anonym (beslutsångest)
    Anonym (varit där) skrev 2016-04-27 13:30:12 följande:
    Nej, de kommer inte lägga någon värdering. Jag tror de respekterar att du vill ta ett väl genomtänkt beslut. Jag skulle dock inte säga att "vi har ett projekt på gång och ett barn är inte riktigt vad vi önskar just nu". Du behöver inte ens yppa VARFÖR du gör abort. Det finns lika många skäl som det finns gravida som vill avbryta en graviditet. Det är DU som avgör. Ingen annan.

    Och du, skulle någon inom vården börja peka finger på dig så begår de ett rent tjänstefel, så du behöver inte oroa dig för det.
    Nej, jag skulle faktiskt inte vilja berätta om varför vi väntat, känns som vår ensak. Snarare vill jag säga att jag inte märkte något, inte vilja behöva förklara. Alternativt bara säga att vi inte kunde bestämma oss förrän då. Jag skulle dock behöva kolla upp redan innan om det är kö till tiderna eller om man får en tid omgående då man ringer. För om vi bestämmer oss i v 11 så vill jag så klart avbryta så snabbt som möjligt, inte vänta ett par veckor till. Fast ett telefonsamtal borde ju kunna göras utan att det blir journalfört? 

    Kanske låter långsökt, men OM vi väljer att behålla och jag kontaktar MVC så vill jag helst inte att det ska synas att vi varit på KK och övervägt abort. Känns jobbigt att behöva förklara för den BM som jag haft så länge och under mina tidigare graviditeter...
Svar på tråden Blir aborten "moraliskt värre" om jag väntar några veckor?!