• Susssiii

    Usch är helt förkrossad..

    Var på fertilitetskliniken idag och tittade efter med ultraljud hur många äggblåsor jag fått efter fyra dagar med Gonal...Hade bara 6 st sammanlagt...vissa för små andra lite större ????
    Det är min första gång jag får hormonbehandling, och antagligen min sista då jag härefter ska få cellgifter. Så detta är liksom min enda chans.

    Snälla är det någon som har lite hoppfulla ord att ge mig?
    Känns som om hela livet bara jobbar emot mig just nu ????????????

  • Svar på tråden Usch är helt förkrossad..
  • Mooki

    Nu vet jag inte hur gammal du är, men 6 äggblåsor är väl inget dåligt resultat? Du har bara stimulerats i 4 dagar och de små blåsorna har alla möjligheter att växa till sig. Det är trots allt äggens kvalitet som är avgörande. Har du gjort långa programmet (med nedreglering med nässpray) eller korta programmet med endast sprutor? När jag var i IVF-svängen för några år sedan fick vi 6 ägg vid ett äggplock. Det ansågs vara ett bra resultat och det blev 4 fina embryon, 1 tillbaka och 3 till frysen. Sa läkaren något till er som kunde tolkas som negativt?

  • Susssiii

    Vi gör bara med sprutor... Inget nässpray ????
    På läkaren lät det som om det var lite uppfatta jag det som...
    Men skk försökte nog peppa upp lite och säga att huvudsaken är att vi hittar vårt guldägg...
    Men hon sa samtidigt att det inte är säkert att det finns ett ägg i varje äggblåsa ????
    Hoppas bara att dem små ska växa till sig!

    Vi tänkte frysa in hälften som embryo och hälften som bara vanliga ägg...
    Finns det en risk med att det inte lyckas med befruktningen till embryo så både sperma och ägg går till spillo? ????????

    Tack för ditt inlägg!!!

  • HOBBE49

    När vi gjorde ivf fick vi 12+12+13 ägg. Av dessa blev det totalt bara 4 embryon som gick att använda och inget till frysen. Allt handlar om kvalitet och inte kvantitet!

  • Lurvenpajsaren

    Hej!

    Jag/vi genomgick IVF-behandling för exakt tre år sedan. Detta pga endometrios.

    På mig såg de fem ägg. När det var dags för plock fick de ut fyra stycken. Två sprack, ett var omoget, och kvar fanns guldägget! Det blev vår dotter. Jag hade dessutom hunnit fylla fyrtio år.

    En tio år yngre väninna till mig har fått ut tolv ägg, men det har inte betytt att det varit lättare för henne. Hon har gjort fler försök innan det lyckades.

    Försök att inte oroa dig, men jag vet att det inte är lätt. Ville bara med min korta text visa på att det kan gå bra även med få ägg och passa på att önska dig en jädra massa lycka till!

    Och hoppas det löser sig med det andra också.

  • Mooki

    Eftersom ni bara tar sprutor gör ni det korta programmet. Det kan ofta ge färre ägg, men  de kan vara av riktigt bra kvalitet. Försök att inte oroa dig för mycket. Jag vet, det är svårt. Särskilt om cellgifter väntar och detta kanske är sista chansen. Men som Lurvenpajsaren ovan skriver behövs det inte alltid så många ägg. På min IVF-klinik berättade läkaren att de haft många fall där de endast kunnat plocka ut 1 (!) eller 2 ägg men som ändå lett till graviditet:). Jag håller tummarna och hoppas att ni lyckas!

  • Cyanea

    Mycket händer på några dagar, och som tidigare skrivit - det handlar om kvalitet, inte kvantitet. 

    Jag minns inte exakt hur många ägg jag hade första gången de kollade, men det var kanske 10. Bara några dagar senare hade jag över 30 och höll på att bli överstimulerad. Jag fick sluta med sprutorna för att låta de minst mogna att gå tillbaka i utvecklingen. När äggen plockades tror jag att de fick ut 13-15 ägg. Av dem blev 7 fina embryon, men bara ett av dem kunde bli ett barn. Det blev en fin liten dotter <3

    Jag förstår att man gärna vill få många, det vill jag också. Men det betyder tyvärr noll och ingenting att få många ägg eller ens många embryon. En väninna fick ut två ägg varav ett blev till hennes dotter. 6 ägg nu låter toppen :) 

    Stort lycka till!! 

  • Susssiii

    Tack för alla era svar... Var på andra ultraljudet idag och då var där 8 äggblåsor...

    MEN NU...Ska ni få hörs hur dum denna tjej är...Jag har tagit min Gonal f och orga varje dag kl 20...Nu somna jag i soffan och vaknar 2130 ... Återigen är jag förkrossad...Har jag förstört allt nu? Hur kan jag vara så klantig? Har äggblåsorna släppt nu? Gjorde jag fel som tog sprutorna? Usch har så hemsk oro i mig nu ...

  • Harvester

    Om man läser i Fass ser det inte ut som att ett par timmars skillnad skulle spela ngn roll.

    Ta dem så snart som möjligt bara..

    Tog ut fem ägg i onsdags. Fyra befruktade men de hade inte riktigt växt till som de skulle.. Hoppas ngt blir bra att återföra på måndag :/


    Susssiii skrev 2016-04-29 21:45:24 följande:

    Tack för alla era svar... Var på andra ultraljudet idag och då var där 8 äggblåsor...

    MEN NU...Ska ni få hörs hur dum denna tjej är...Jag har tagit min Gonal f och orga varje dag kl 20...Nu somna jag i soffan och vaknar 2130 ... Återigen är jag förkrossad...Har jag förstört allt nu? Hur kan jag vara så klantig? Har äggblåsorna släppt nu? Gjorde jag fel som tog sprutorna? Usch har så hemsk oro i mig nu ...


  • Susssiii
    Harvester skrev 2016-04-29 22:08:04 följande:

    Om man läser i Fass ser det inte ut som att ett par timmars skillnad skulle spela ngn roll.

    Ta dem så snart som möjligt bara..

    Tog ut fem ägg i onsdags. Fyra befruktade men de hade inte riktigt växt till som de skulle.. Hoppas ngt blir bra att återföra på måndag :/


    Åhhh tack för ditt snabba svar! Blev att jag tog dem 1,5 h efter...Ringde 1177 och hon trodde inte det var någon fara...Hoppas hoppas att det inte hänt något Hemskt med mina äggblåsor!

    Åhhh 4 befruktade!!! Håller alla mina positiva tankar till att dem ska ha växt till sig!!! Om 3 växt till sig och du återför ett och du blir gravid...Får man fråga vad du gör med de andra då? Fryser du ner eller?

    Massa lycka till!!!!
  • Mooki

    Oroa dig inte, det kommer inte att påverka resultatet! Däremot är det jätteviktigt att du tar ägglossningssprutan på exakt angiven tid. Har för mig att det max får diffa 15 minuter. Du kommer att få detaljerad info från din klinik. Lycka till!

  • Harvester

    Ja, om det blir flera bra embryon fryses de ner.

    Tack för uppmuntran :)


    Susssiii skrev 2016-04-29 22:21:28 följande:

    Åhhh tack för ditt snabba svar! Blev att jag tog dem 1,5 h efter...Ringde 1177 och hon trodde inte det var någon fara...Hoppas hoppas att det inte hänt något Hemskt med mina äggblåsor!

    Åhhh 4 befruktade!!! Håller alla mina positiva tankar till att dem ska ha växt till sig!!! Om 3 växt till sig och du återför ett och du blir gravid...Får man fråga vad du gör med de andra då? Fryser du ner eller?

    Massa lycka till!!!!


  • knasigapappan
    Susssiii skrev 2016-04-27 15:54:52 följande:

    Var på fertilitetskliniken idag och tittade efter med ultraljud hur många äggblåsor jag fått efter fyra dagar med Gonal...Hade bara 6 st sammanlagt...vissa för små andra lite större ????

    Det är min första gång jag får hormonbehandling, och antagligen min sista då jag härefter ska få cellgifter. Så detta är liksom min enda chans.

    Snälla är det någon som har lite hoppfulla ord att ge mig?

    Känns som om hela livet bara jobbar emot mig just nu ????????????


    Livet handlar ju om dig! :)

    Inte om barnen som inte alla men om det går kan vissa kan få.

    Tror man ska försöka njuta av ett bra liv! Att må bra o uppleva äventyr. Det är viktigare än att få barn.
  • Susssiii
    Mooki skrev 2016-04-29 22:26:08 följande:

    Oroa dig inte, det kommer inte att påverka resultatet! Däremot är det jätteviktigt att du tar ägglossningssprutan på exakt angiven tid. Har för mig att det max får diffa 15 minuter. Du kommer att få detaljerad info från din klinik. Lycka till!


    Skönt o höra att det inte kommer påverka!!! Litar på dig och 1177 !
    Har fått en angiven tid för ägglossningssprutan...En spruta som jag ska ställa in på 250 och som ser ut som Gonal f sprutan....Fast är blå istället för röd...Kan vi prata om samma? ???? Den ska jag iaf ta kl 21 på Söndag...Sedan ska jag inte ta något alls på Måndag och sedan är det äggplock på tisdag morgon...Fastande från midnatt...Kan det låta som jag uppfattat det korrekt? Eller du verkar ha koll på läget när det gäller sån här hormonstimulering...Jag känner mig helt lost ????
  • Susssiii
    knasigapappan skrev 2016-04-29 22:41:21 följande:
    Livet handlar ju om dig! :)

    Inte om barnen som inte alla men om det går kan vissa kan få.

    Tror man ska försöka njuta av ett bra liv! Att må bra o uppleva äventyr. Det är viktigare än att få barn.
    Tack!
    Ska försöka minnas det...mitt i allt!
  • Susssiii
    Harvester skrev 2016-04-29 22:31:45 följande:

    Ja, om det blir flera bra embryon fryses de ner.

    Tack för uppmuntran :)


    Åhhhh håller alla tummar & tår...berätta gärna hur de gick sen om du vill!!!

    Massa lycka till!
  • Mooki
    Susssiii skrev 2016-04-30 00:05:19 följande:
    Tack!
    Ska försöka minnas det...mitt i allt!
    Hej!
    Ja precis, det låter som att de blå sprutan är ägglossningssprutan. Försök att ta den så nära 21:00 som du kan. Ägglossningssprutan ger ägglossning inom ett visst tidsintervall, och den tid för äggplock som din klinik har bokat åt dig är beräknad utifrån när du tog sprutan. När jag gjorde IVF sa de att det kunde diffa på 15 min, men helst inte mer. Hör med din klinik om du är orolig! Jag förstår om du är stressad och nervös, det var jag också under min första IVF, men det kommer säkert att gå bra ska du se!
  • Susssiii
    Mooki skrev 2016-04-30 06:07:17 följande:
    Hej!
    Ja precis, det låter som att de blå sprutan är ägglossningssprutan. Försök att ta den så nära 21:00 som du kan. Ägglossningssprutan ger ägglossning inom ett visst tidsintervall, och den tid för äggplock som din klinik har bokat åt dig är beräknad utifrån när du tog sprutan. När jag gjorde IVF sa de att det kunde diffa på 15 min, men helst inte mer. Hör med din klinik om du är orolig! Jag förstår om du är stressad och nervös, det var jag också under min första IVF, men det kommer säkert att gå bra ska du se!
    Tack snälla du för dina lugnande ord!!!
  • Cyanea
    Susssiii skrev 2016-04-29 21:45:24 följande:

    Tack för alla era svar... Var på andra ultraljudet idag och då var där 8 äggblåsor...

    MEN NU...Ska ni få hörs hur dum denna tjej är...Jag har tagit min Gonal f och orga varje dag kl 20...Nu somna jag i soffan och vaknar 2130 ... Återigen är jag förkrossad...Har jag förstört allt nu? Hur kan jag vara så klantig? Har äggblåsorna släppt nu? Gjorde jag fel som tog sprutorna? Usch har så hemsk oro i mig nu ...


    Härligt att det var fler :) 

    Angående att ta sprutan lite senare så är det ingen större fara. Jag blev överstimulerad, så för att minska antalet äggblåsor fick jag sluta helt med Gonal i två dagar. Efter det fick jag klartecken att ta Ovitrelle (ägglossningssprutan). Det gick toppen, så oroa dig inte mer för att du var lite sen, det är ingen större fara :) 
Svar på tråden Usch är helt förkrossad..