• Anonym (Orolig)

    Kan talet bli sämre vid utmattningssyndrom ?

    Är en heltidsarbetande småbarnsförälder! Alltid varit högpresterande på jobbet, jobbar heltid , har småbarn med dålig sömn med vad det kan ge. Haft en ökad o pressad arbetsbelastning.

    Nu sedan en tid sjikskriven på grund av kognitiva nedsättning , trög i tanke o släpig i tal o svårt o hitta ord. Är under utredning ifall det finns någon orsak bakom el ifall jag fått utmattad hjärna. Någon som haft utmattning som känner igen sig? Frustrerande då jag alltid varit en rapp person till tal o tanke o nu pratar jag spm om jag fått en stroke.

    Är sjukskriven en vecka till. Känner mig stressad att bli bra.

    Vill gärna höra ifrån andra som varit utmattande. Någon som känner igen sig med detta med tal o svårt att hitta rätt ord?

  • Svar på tråden Kan talet bli sämre vid utmattningssyndrom ?
  • Anonym (Emmalisa)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-04-28 09:43:12 följande:

    Är en heltidsarbetande småbarnsförälder! Alltid varit högpresterande på jobbet, jobbar heltid , har småbarn med dålig sömn med vad det kan ge. Haft en ökad o pressad arbetsbelastning.

    Nu sedan en tid sjikskriven på grund av kognitiva nedsättning , trög i tanke o släpig i tal o svårt o hitta ord. Är under utredning ifall det finns någon orsak bakom el ifall jag fått utmattad hjärna. Någon som haft utmattning som känner igen sig? Frustrerande då jag alltid varit en rapp person till tal o tanke o nu pratar jag spm om jag fått en stroke.

    Är sjukskriven en vecka till. Känner mig stressad att bli bra.

    Vill gärna höra ifrån andra som varit utmattande. Någon som känner igen sig med detta med tal o svårt att hitta rätt ord?


    Japp, släpigt och monotomt prat. Samt att jag tappade ord och tappade bort vad jag skulle säga. Hade även svårt att minnas och ta in vad personen jag pratade med sa för något.
  • Anonym (o ja)

    Tappar ord. Minns sämre. Tröttare fortare. Ta en dag i taget och vila så mycket du kan. Blir bättre men tar tiiiiiiiiiiiid.efter ca två år kan jag nu jobba 75%. Men funkar ej heldagar hemma utan att vila.

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (o ja) skrev 2016-04-28 09:47:04 följande:

    Tappar ord. Minns sämre. Tröttare fortare. Ta en dag i taget och vila så mycket du kan. Blir bättre men tar tiiiiiiiiiiiid.efter ca två år kan jag nu jobba 75%. Men funkar ej heldagar hemma utan att vila.


    [quote=76576110][quote-nick]Anonym (Emmalisa) skrev 2016-04-28 09:47:00 följande:[/quote-nick]Japp, släpigt och monotomt prat. Samt att jag tappade ord och tappade bort vad jag skulle säga. Hade även svårt att minnas och ta in vad personen jag pratade med sa för något.[/

    Tack snälla för ert svar! Känns skönt att man inte är ensam. Har bara gått någon vecka sedan jag helt körde on i väggen. Svårt att ta till mig att jag inte är som vanligt redan nästa vecka. Har ett ansvarsfullt jobb o inbillar mig att jag bara skall vara hemma nästa vecka också o sedan gå till jobbet.

    Mina anhöriga är ju oroliga. Jag låter ju rolig när jag pratar o är inte sim vanligt. O de säger ju att jag måste släppa jobbet, men jag identifiera mig mkt med mitt jobb.

    Var det jobbet som gjorde er sjuka? Vad jobbade ni med? Alla säger jag måste vila, men hur gör mam?
  • Fia 28

    När mamma hade det väldigt stressigt på jobbet så började hon tappa ord och hitta på egna ord. 

  • Anonym (alice)

    Det är viktigt att du drar ner på tempot och förväntningarna och har en holistisk syn på ditt tillfrisknande. Sjukvården har i princip ingen bra bot mot utmattningsdepression. Det tog för mig två år att bli frisk på egen hand. Jobbar igen heltid och mår bättre än någonsin. Här är det som jag gjorde för att bli frisk.

    - Ordentlig och regelbunden sömn. Kompromissar inte med det. Tar sömnmedel om jag inte får det att funka på annat sätt eftersom sömn är a och o för mig.

    - Bra mat! Bara ekologisk mat och mycket råkost. I princip inga kolhydrater eller rött kött men lite frukt och mycket grönt. Antiinflammatorisk kost.

    - Regelbunden träning.

    - Yoga.

    - Meditation!! Varje dag! Det absolut viktigaste för mitt tillfrisknande. Började med mindfulness och fortsatte sedan med zen-meditation.

    - Samtalskontakt. Bearbeta gammal skit.

    Har varit extremt motiverad och målfokuserad med allt jag gjort. Att det tog såpass lång tid som det gjorde var att det inte finns någon färdig behandlingsmall. För mig var det mycket trial and error. För mig gjorde mediciner varken till eller ifrån. Det var mina livsstilsförändringar som hjälpte mig.

    Lycka till!

  • Anonym (alice)

    Kan tillägga att jag också blev trög i tanken tanken i samband med min utmattningsdepression. Och vimsig och glömsk. Började förlägga saker och glömde bort ord och vad jag skulle säga.

  • Anonym (Orolig)

    Tack för era svar. Att man kunde bli trög i tanken fattade jag. Men inte att orden kunde släpa. Enligt min make stakar jag mig o tvekar inför vissa ord. Oerhört frustrerande då jag hör hur släpigt jag låter.

  • Fia 28
    Anonym (Orolig) skrev 2016-04-28 14:38:22 följande:

    ....


    Vad vill du med dina prickar? Du har fått svar. Ja, stress och utmattning kan absolut försämra talet.
Svar på tråden Kan talet bli sämre vid utmattningssyndrom ?