• Tjej65

    Tjej resa ensam till Tunisien?

    Funderar på att åka till Tunisien en vecka i höst, ensam. Bo på hotell i Sousse med all inclusive. Är det något man bör tänka på? Familj är oroliga för att jag vill åka dit. Men sanningen att säga så har jag kontakt med en tunisisk kille som jobbar dagtid och ska bara ses på kvällen. Det är mest en semesterresa men kul att träffa nån som man pratat med länge. Nybliven singel och ensamstående och vill börja mitt nya liv med något nytt, en utmaning då jag aldrig rest ensam. Så det är inte för någon romans.

    Men som sagt.. något man bör tänka på som tjej? Alla tips tas emot tacksamt.

  • Svar på tråden Tjej resa ensam till Tunisien?
  • CarinaL26

    Vad vet du om killen till att börja med?

    Vad tänker du göra dagtid när du inte ser honom?

    Det är ju allt annat än riskfritt generellt att åka dit men det utgår jag ifrån att du tänkt igenom.

  • Emma 89

    Vilket hotell tänkte du bo på?

    Hotellet kan du känna dig säker på men räkna med att alla killar som bor där kommer att söka väääldigt mycket kontakt med dig.

    Att vara utanför hotellet själv som tjej är inte så trevligt. Killarna är väldigt påträngande och man får inte vara ifred. Alla kommer att försöka lura dig på pengar, försöka få dig att köpa saker osv. Men farligt, njaaa. Fixar du att stå på dig så är det nog lugnt.

    Jag fixar att gå runt själv i Sousse men jag pratar en del arabiska vilket får killarna att fatta att det inte är någon idé. Är du med killen så är det lugnt då han kommer att ta hand om dig. Om en tunisisk kille är med en tjej brukar de generellt sett vara väldigt omhändertagande.

  • Tjej65

    Jag kommer att vara på hotellområdet och deras strand på dagtid. Jag vet en hel del om honom.

    Vad menar du med allt annat än riskfritt? Det är ju sånt jag vill veta? Tänkte åka med Detur. Jag behöver en semester och då tänkte jag att varför inte åka dit, det är billigt och vi kan ses.

    Jag går bara utanför området med honom och han är väldigt beskyddande mm. Det är ett stort hotell med egen strand. Är inget för shopping..

    Men just detta att åka själv...

  • Tjej65
    Emma 89 skrev 2016-04-28 18:13:10 följande:

    Vilket hotell tänkte du bo på?

    Hotellet kan du känna dig säker på men räkna med att alla killar som bor där kommer att söka väääldigt mycket kontakt med dig.

    Att vara utanför hotellet själv som tjej är inte så trevligt. Killarna är väldigt påträngande och man får inte vara ifred. Alla kommer att försöka lura dig på pengar, försöka få dig att köpa saker osv. Men farligt, njaaa. Fixar du att stå på dig så är det nog lugnt.

    Jag fixar att gå runt själv i Sousse men jag pratar en del arabiska vilket får killarna att fatta att det inte är någon idé. Är du med killen så är det lugnt då han kommer att ta hand om dig. Om en tunisisk kille är med en tjej brukar de generellt sett vara väldigt omhändertagande.


    Tack för väldigt bra info. ????
  • Tjej65

    Jag använde en egen smiley och det blev frågetecken... Suck. Har inte varit här förut och vet inte hur det fungerar.

  • Emma 89

    Vad hon menade är nog att det har varit flera terrorattentat där det senaste året. Varav ett i kantaoui som ligger 10 min från Sousse. Men nu har det varit lugnt ett tag vad jag vet. Kolla UDs rekommendationer för resor till Tunisien. Där står det om det är farligt eller inte att åka just nu.

  • Tjej65
    Emma 89 skrev 2016-04-29 05:47:27 följande:

    Vad hon menade är nog att det har varit flera terrorattentat där det senaste året. Varav ett i kantaoui som ligger 10 min från Sousse. Men nu har det varit lugnt ett tag vad jag vet. Kolla UDs rekommendationer för resor till Tunisien. Där står det om det är farligt eller inte att åka just nu.


    Har kollat det. Vid semesterorterna på kusten är det ok. Har googlat så mycket jag kunnat och fått rekommendationer därifrån om vilket hotell som är bäst ur säkerhetssynpunkt bl a. Men tänkte jag skulle höra här också om erfarenheter.

    Jag är tacksam för ALLA svar.
  • Emma 89

    Som sagt, det är inte farligt att åka dit själv men kan vara jobbigt att inte få vara ifred för killar kommer garanterat vara på dig, samt försäljare.

    Mitt ex är tunisier och jag har varit där 15 gånger de senaste 7 åren, så kan Sousse rätt så bra.

  • Tjej65
    Emma 89 skrev 2016-04-29 16:55:42 följande:

    Som sagt, det är inte farligt att åka dit själv men kan vara jobbigt att inte få vara ifred för killar kommer garanterat vara på dig, samt försäljare.

    Mitt ex är tunisier och jag har varit där 15 gånger de senaste 7 åren, så kan Sousse rätt så bra.


    Jag kommer att ha sällskap mesta tiden. Övrig tid tar jag det gärna lugnt. Det är första gången jag reser själv så bara det är stort. Nu ska jag bli vuxen efter 30 års samboskap :) Känns härligt att flytta till egen lgh en månad före och sedan dra iväg. Jag tar charterresa då det är första gången. Men nu måste jag kolla vaccinationer...
  • Tjej65
    Emma 89 skrev 2016-04-29 16:55:42 följande:

    Som sagt, det är inte farligt att åka dit själv men kan vara jobbigt att inte få vara ifred för killar kommer garanterat vara på dig, samt försäljare.

    Mitt ex är tunisier och jag har varit där 15 gånger de senaste 7 åren, så kan Sousse rätt så bra.


    Hur flyget du ner dit? Charter eller fixar du redan själv? Jag har beställt resa med Detur för jag törs inte ge mig in på sånt .. kollade flygresor en gång och då var det 2-3 st byten.... nu går det raka vägen.

    Och jag slipper krångla med att boka hotell mm. Det hade jag kunna gjort on det var ett land som låg närmare.
  • Emma 89
    Tjej65 skrev 2016-04-30 06:35:32 följande:

    Hur flyget du ner dit? Charter eller fixar du redan själv? Jag har beställt resa med Detur för jag törs inte ge mig in på sånt .. kollade flygresor en gång och då var det 2-3 st byten.... nu går det raka vägen.

    Och jag slipper krångla med att boka hotell mm. Det hade jag kunna gjort on det var ett land som låg närmare.


    Vi brukade åka bara flyg med detur. Då landar man i Monastir som ligger 20 min från Sousse. Så att åka charter är helt klart smidigast med eller utan hotell. Detur har alltid varit bra att åka med för oss iaf.

    Twinrix är bra att ta innan, annars inga speciella vaccinationer. Sedan tänka på att inte dricka kranvattnet där och inte köpa läsk osv med is då dom på vissa ställen gör is av kranvattnet. Man blir riktigt dålig av vattnet. Sedan rekommenderar jag att ta med imodium eller liknande. Det är lätt att bli risig i magen där. Samt se till att passet är giltigt minst 6 månader efter hemresan från Tunisien. De har stängd valuta där så man kan inte växla pengar innan man åker. De stora hotellen brukar ha den servicen i receptionen, då kan man växla svenska till dinarer. Annars finns minst 3 bankomater i närheten av ditt hotell.
  • äldreochklokare

    jag undrar: du skriver det inte handlar om en romans, men du ska ändå träffa en kille? Har du alltså bara haft internetkontakt med honom?

    Jag skulle aldrig åka på det viset om jag inte hade träffat honom på riktigt innan.
    Är du heller inte van att resa så är det nog tryggare resa till ett land som är lite mer likt Sverige så här första gången.
    Du skriver att det är "mest semester", så låt det vara det då, blanda inte in en okänd man som du aldrig träffat.

  • Tjej65
    äldreochklokare skrev 2016-04-30 08:21:19 följande:

    jag undrar: du skriver det inte handlar om en romans, men du ska ändå träffa en kille? Har du alltså bara haft internetkontakt med honom?

    Jag skulle aldrig åka på det viset om jag inte hade träffat honom på riktigt innan.

    Är du heller inte van att resa så är det nog tryggare resa till ett land som är lite mer likt Sverige så här första gången.

    Du skriver att det är "mest semester", så låt det vara det då, blanda inte in en okänd man som du aldrig träffat.


    Jag har sett och pratat med honom även om det bara är över appar. Så det är ingen catfish. Har rest några ggr förut (Cypern bl a) men det är ju lite annorlunda med alla regler. Har tagit reda på allt som skrivits här och jag fortsätter att kolla upp. Ungdomar som åker på festresor är nog mer utsatta skulle jag tro. Jag ska inte bo med den här killen. Det finns de som träffar sina män (finns säkert några här) på resor. För mig är det en utmaning att göra något ensam efter ett långt förhållande. Jag är ensam på dagarna för och kan utnyttja det och bara vara. Det tycker jag är skönt.

    Det är tråkigt när folk säger vad jag ska göra och inte.. man kan ju formulera sig annorlunda. Jag tycker jag kan få ha lite kul efter allt jag varit med om. Men det som de flesta stör sig på är att det är ett arabiskt land. Tjejer som åker på semester och super sig dyngraka lever farligt. Men det här verkar vara värre av någon anledning.

    Men jag är tacksam för tips. Vad som är bra att veta mm. Inte vad jag inte ska göra. Vid 50 år så är jag inte helt bakom flötet. Det är tid kvar, 5 månader så jag hinner ta reda på mycket. Kanske t o m skaffa en reskompis :)
  • Tjej65
    Emma 89 skrev 2016-04-30 08:04:42 följande:

    Vi brukade åka bara flyg med detur. Då landar man i Monastir som ligger 20 min från Sousse. Så att åka charter är helt klart smidigast med eller utan hotell. Detur har alltid varit bra att åka med för oss iaf.

    Twinrix är bra att ta innan, annars inga speciella vaccinationer. Sedan tänka på att inte dricka kranvattnet där och inte köpa läsk osv med is då dom på vissa ställen gör is av kranvattnet. Man blir riktigt dålig av vattnet. Sedan rekommenderar jag att ta med imodium eller liknande. Det är lätt att bli risig i magen där. Samt se till att passet är giltigt minst 6 månader efter hemresan från Tunisien. De har stängd valuta där så man kan inte växla pengar innan man åker. De stora hotellen brukar ha den servicen i receptionen, då kan man växla svenska till dinarer. Annars finns minst 3 bankomater i närheten av ditt hotell.


    Ja jag såg detta med valutan på morgonen. Monastir är inte flygplatsen nu.. och detta med pass har jag också tagit reda på. Och vattnet. Bra med vaccin tipset, har försökt killa det men inte hittat något direkt.

    Väldigt bra tips som du kommer med! Det tackar jag för!
  • bi555

    om det är en relaton så akta dig jätteduktiga glada allt är dans på rosor hoppas du förstår ta ingenting med dig hem senare för relation ... annars trevligt i portela kantoui strand bakom bungalows gå ej själv efter 2000 på kvällar baditos är ute

  • bi555

    monastir 30 min till sousse eldelfina 40 min med buss växla på flygplatsen dinarer och visum skriver du inne i planet passnr ect holliday osv hotellnamn osv hur länge du ska vara där osv man kan med växla isousse men bli ej lurad finns olika växelkontor dagtid

  • bi555

    drick aldrig deras vatten har en annan flora finns över allt köpa småbutiker stora flaskor så du har irummet ditt och sen bara fylla på en liten flaska 

Svar på tråden Tjej resa ensam till Tunisien?