• Anonym (Spyan)

    När f-n ska illamåendet gå över? Slänger mig från balkongen snart :(

    Är gravid i v 12. Spytt som en gris sen v 5, hur många ggr per dag jag kräks håller jag inte ens räkningen på. Illamåendet är extremt, kan inte tänka på annat. Gått ner flera kilo i vikt, åkt in och ut för dropp, kan inte stå upp längre än 5-10 sek innan det börjar svartna för ögonen = svimmar om jag inte lägger mig ner. Yr, trött, tung. En ständig sjukdomskänsla i kroppen, varm, frossa på kvällen.

    Jag klarar seriöst inte mer. Jag blir deprimerad av det här, av att ligga i sängen hela dagarna. Jag har försökt allt, diverse tabletter på recept (hjälper ej), seaband, husmorstipsen såsom småäta/ingefära osv - men inget hjälper!!! Det är bara att stå ut säger läkarna.

    Jag gråter varje kväll. Jag känner inte igen mig själv. Jag som vanligtvis är en glad, positiv och väldigt aktiv tjej, vadfan hände?? Jag kan inte ens gå ett varv runt kvarteret - de ggr jag försökt har jag kaskadspytt i varenda jävla buskage eller nästintill svimmat.

    När går det över??! Jag börjar bli desperat. Orkar inte mer :( Jag mår så extremt dåligt. Det är inget "vanligt" graviditetsillamående vi snackar här, det är illamåendet från helvetet. Finna det nån annan som haft det såhär?? När gick det över? Det blir inga fler barn för mig iallafall, det är en sak som är säker.

  • Svar på tråden När f-n ska illamåendet gå över? Slänger mig från balkongen snart :(
  • Anonym (Det går över... i mitt fall efter förlossningen)

    För mig gick det över i vecka 36. Bebisen föddes sedan i 37+5. Det var hemskt och jag kräktes jämt. Fick dricka näringsersättning och ha dropp. Gick ner 20 kilo under graviditeten och var inte jättefet innan. Men bebisen tog det den behövde och var välmående när hon kom ut.

    Hela graviditeten var jag sjuk och jag har inte skaffat fler barn heller. Jag kände mig friskare redan 15 min efter att hon var född.

  • Anonym (Det går över... i mitt fall efter förlossningen)
    Anonym (Det går över... i mitt fall efter förlossningen) skrev 2016-04-28 22:46:31 följande:

    För mig gick det över i vecka 36. Bebisen föddes sedan i 37+5. Det var hemskt och jag kräktes jämt. Fick dricka näringsersättning och ha dropp. Gick ner 20 kilo under graviditeten och var inte jättefet innan. Men bebisen tog det den behövde och var välmående när hon kom ut.

    Hela graviditeten var jag sjuk och jag har inte skaffat fler barn heller. Jag kände mig friskare redan 15 min efter att hon var född.


    Men självklart var hon värd varenda spya! Kärleken till ens barn är verkligen gränslös.
  • minst

    Förstår att du är desperat! Har flera vänner som haft enorma problem med kräkningar i samband med graviditet men de har blivit hjälpa med akupunktur. Är det något du har provat? Önskar dig all lycka!

  • Anonym (Spyan)
    Anonym (Det går över... i mitt fall efter förlossningen) skrev 2016-04-28 22:46:31 följande:

    För mig gick det över i vecka 36. Bebisen föddes sedan i 37+5. Det var hemskt och jag kräktes jämt. Fick dricka näringsersättning och ha dropp. Gick ner 20 kilo under graviditeten och var inte jättefet innan. Men bebisen tog det den behövde och var välmående när hon kom ut.

    Hela graviditeten var jag sjuk och jag har inte skaffat fler barn heller. Jag kände mig friskare redan 15 min efter att hon var född.


    Åh herregud hur gjorde du för att stå ut? Hur tänkte du? Vilken jävla kämpe du är! Jag har ett barn sen innan, men den graviditeten var inte i närheten av denna.. Hade extremt illamående då men kräktes inte lika mycket och behövde aldrig få dropp. Då gick det över i v 16+. Men nu fattar jag inte hur jag ska stå ut, önskar att jag kunde ligga i koma tills det släppt :p OM det nu släpper.. Har glömt hur det är att må bra faktiskt :(
  • Anonym (Spyan)
    minst skrev 2016-04-28 22:54:59 följande:

    Förstår att du är desperat! Har flera vänner som haft enorma problem med kräkningar i samband med graviditet men de har blivit hjälpa med akupunktur. Är det något du har provat? Önskar dig all lycka!


    Jag har faktiskt inte provat akupunktur, jag ska kolla med min bm om hon har tips på vart jag kan vända mig. Tack!! <3
  • Anonym (A)

    Googla på hyperemesis gravidarium. Om det fortsätter så måste du söka ordentlig hjälp.

  • orzia1

    Vilken medicin får du? Jag har också extremt illamående och har fått diagnosen H.G.. får vara inne på sjukhus i omgångar för dropp.. ligger på gränsen för akut njursvikt. Är i vecka 15+3 typ o de har sagt det kan gå över v 20 eller sitta i hela graviditeten...

  • Anonym (Spyan)
    Anonym (A) skrev 2016-04-28 23:10:25 följande:

    Googla på hyperemesis gravidarium. Om det fortsätter så måste du söka ordentlig hjälp.


    Tro mig, det har jag gjort, har regelbunden kontakt med en och samma läkare som tar prover och håller mig under uppsikt, dessutom åker jag in och ut på akuten för dropp :( Men eftersom inget hjälper säger de att de inte kan göra så mycket mer så man tappar verkligen hoppet :C Jag vet inte vad jag ska tänka eller göra mer för att stå ut..
  • Anonym (Spyan)
    orzia1 skrev 2016-04-28 23:13:39 följande:

    Vilken medicin får du? Jag har också extremt illamående och har fått diagnosen H.G.. får vara inne på sjukhus i omgångar för dropp.. ligger på gränsen för akut njursvikt. Är i vecka 15+3 typ o de har sagt det kan gå över v 20 eller sitta i hela graviditeten...


    Har testat Lergigan comp, Postafen och Primperan (tror den heter så?) men för mig har de inte hjälp. Postafenen gjorde att jag blev sjukt trött vilket ledde till ännu mer illamående, de andra två kände jag mig drogad på.. Stackars dig, jag lider verkligen med dig och förstår hur du mår :( Är det kräkningarna som gjort att du fått njursvikt?? Nu blir jag superorolig att jag ska drabbas av ngt sådant..
  • orzia1

    Be att få zofran. Det i kombination med lergigan comp o vanlig lergigan gör mina dagar uthärdliga... kräker en del typ 1-2 ggr var tredje dag och det är rena himmelriket för mig. Men illamåendet är ändå kvar. Jag dricker mkt fruktsoppa,nyponsoppa o smoothie, dricker med sugrör, gör det lättare för mig. Glass funkar också mellan varven.

    Ja det är pga kräkningar som gjort att min kropp har slagits ut typ. Men om du går o lämnar prover så har de säkert koll på dig. Kram

  • Anonym (ja)

    Jag har provat akupunktur. Har samma bekymmer som du. Det gjorde det bara värre tyvärr. Annars brukar många bli hjälpt. Be om Zofran, starkare medicin än dom du fått.

  • Anonym (inboad)

    Jag är i v.13, spyr lyckligtvis inte men är kraftigt illamående och upplever en helt enormt trötthet/svaghet. Orkar vara uppe max 15 minuter i taget, i övrigt sängliggande. Att ta promenader är inte att tänka på och på natten har vi fått ta in en potta i sovrummet för jag tar mig inte till toan själv.
    Vi har kämpat oerhört länge för att få det här barnet och det är en riskgraviditet så på sätt och vis var jag inställd på att det kunde bli tufft, även om det är i tuffaste laget. Jag får dropp varje vecka och tabletter och sprutor dagligen.
    Jag försöker bara att härda ut och göra det bästa av den tuffa situationen.  Jag lyssnar på kilovis med ljudböcker för distraktion och sover mig igenom dagarna, ser till att det jag får i mig är något som smakar, blir bortskämd med massage och högläsning på kvällarna, har telefonen bredvid sängen och stöd från alla som ringer, också är hunden min ett stort stöd som sällan lämnar min sida. Jag har helt enkelt boat in mig i sängen och sett till att allt, verkligen allt - stort som litet - som hjälper och lindrar humöret finns där. Och när jag har mina 15 minuter med ork en eller två gånger om dagen har jag en liten plan för vad jag vill göra. Sen tillåter jag mig att psykbryta fullständigt ett par gånger om dagen innan jag plockar fram ultraljudsbilden och finner tröst i vad som förhoppningsvis komma skall. Är mycket tacksam för att jag iaf slipper att kräkas. Stor kram

  • Anonym (samma)

    För mig började det i v 8 och höll i sig till v 23 ungefär
    jag hade samma som du, kunde inte äta och behålla nånting, gick ner 6 kg på 2 månader. svimfärdig hela tiden och så matt att jag inte orkade med nånting.
    alla sa till mig att det skulle gå över efter v 14 men inte för mig nånstanns i v 23 började det bli bättre. och det var inte förrän i v 25 jag började gå upp lite i vikt.

    Det var extremt jobbigt jag låg på badrumsgolvet och kved o sa till min sambo att jag inte skulle orka en dag till... men det gjorde man ju, man var ju tvungen.

    jag testade också massa piller, knäckebröd, ingefära, skorpor.. men inget hjälpte.

    det enda som faktiskt blev lite bättre var att ligga kvar i sängen när jag vaknat på morgonen, så hämtade sambon en knäckeskiva med smör och salt, som jag sen åt sakta fortfarnde in sängen. sköljde ner med vatten. Då fick jag oftast behålla det.

  • Anonym (2barnsmor)

    Själv spydde jag aldrig men mådde illa i 5 mån med första barnet o 3 mån med andra. Värre illamående med andra barnet, det enda som hjälpte då var färsk ingefära. Hoppas du slipper illamåendet snart!

  • Loppan84

    Hang in there!! Det blir bättre. Kände precis som du - hade det så från v.6 till 13. Sen vände det på en dag i början av v.13.
    Vet att det känns hopplöst - och man googlar och hittar massa historier om "Åhh jag hade det så till v.38 typ" men kom ihåg att för de allra flesta (nästa alla) går det över i v.13-15 nån gång. Bara det att de som var illamående längre hörs och syns mest på nätet ;)

    Är i v.15 nu och hade en dag denna veckan när jag bara spydde och spydde. Var helt knäckt för jag trodde att gravidillamåendet kommit tillbaka men det gav sig efter ett dygn och sen har jag mått toppen igen så måste vart nån typ av maginfluensa.

    Lycka till!

  • Anonym (Tess)

    Kräktes 8 månader med sonen

    Illamående nästan hela tiden, kräktes vissa veckor bara någon dag och andra flera gånger varje dag, fram till dagen innan han föddes

    Fick inte direkt någon hjälp, fick höra i v.15 när jag ringde om hjälp att dom inte ger medicin förren v.25!?

    Tröttnade på att inte bli lyssnad på så stod bara ut

    Andra gången blev jag oplanerat gravid, började kräkas dagen innan plusset, blev helt utslagen och livrädd, bestämde oss för abort då jag inte klarade av att ta hand om sonen och jag hade missat en stor del av hans liv pga. Förlossningsdepression som jag precis hade blivit bättre från, kunde inte utsätta mig själv och honom för vad det innebar att vara gravid..

    Nu är jag gravid igen, planerat

    Och jag mår sååå jävla illa! Kräks ungefär varannan dag ("bara") men har svårt att somna, vaknar flera gånger varje natt och vaknar jättetidigt pga. Illamåendet.. äcklas av allt, hungrig hela tiden, magen svullnar av minsta lilla och krampar gärna..

    Inget hjälper! Men jag har inte fått någon medicin på recept än, 10e maj ska jag till mvc och ta prover, bland annat för att utreda illamåendet, vet dock inte om jag kan stå ut till dess :(

  • orzia1
    Anonym (Tess) skrev 2016-04-30 16:28:22 följande:

    Kräktes 8 månader med sonen

    Illamående nästan hela tiden, kräktes vissa veckor bara någon dag och andra flera gånger varje dag, fram till dagen innan han föddes

    Fick inte direkt någon hjälp, fick höra i v.15 när jag ringde om hjälp att dom inte ger medicin förren v.25!?

    Tröttnade på att inte bli lyssnad på så stod bara ut

    Andra gången blev jag oplanerat gravid, började kräkas dagen innan plusset, blev helt utslagen och livrädd, bestämde oss för abort då jag inte klarade av att ta hand om sonen och jag hade missat en stor del av hans liv pga. Förlossningsdepression som jag precis hade blivit bättre från, kunde inte utsätta mig själv och honom för vad det innebar att vara gravid..

    Nu är jag gravid igen, planerat

    Och jag mår sååå jävla illa! Kräks ungefär varannan dag ("bara") men har svårt att somna, vaknar flera gånger varje natt och vaknar jättetidigt pga. Illamåendet.. äcklas av allt, hungrig hela tiden, magen svullnar av minsta lilla och krampar gärna..

    Inget hjälper! Men jag har inte fått någon medicin på recept än, 10e maj ska jag till mvc och ta prover, bland annat för att utreda illamåendet, vet dock inte om jag kan stå ut till dess :(


    Kräv medicin mot illamåendet. Man kan äta det från vecka 5.. kanske inte alla sorter men lergigan comp i alla fall
  • Anonym (Tess)
    orzia1 skrev 2016-04-30 16:42:55 följande:

    Kräv medicin mot illamåendet. Man kan äta det från vecka 5.. kanske inte alla sorter men lergigan comp i alla fall


    När jag var gravid med sonen hade jag ingen smartphone och kunde inte sitta framför datorn pga. Ja du gissade det, illamående

    Så jag trodde ju på kärringen på mvc som sa att dom inte erbjöd medicin förren efter v.25..

    Hört jättemycket bra om lergigan comp, bara hoppas den funkar på mig också!
  • orzia1
    Anonym (Tess) skrev 2016-04-30 16:54:55 följande:
    När jag var gravid med sonen hade jag ingen smartphone och kunde inte sitta framför datorn pga. Ja du gissade det, illamående

    Så jag trodde ju på kärringen på mvc som sa att dom inte erbjöd medicin förren efter v.25..

    Hört jättemycket bra om lergigan comp, bara hoppas den funkar på mig också!
    Man kan dock bli lite speedad av de jag kan inte äta de för nära kvällen när jag ska sova, men jag går på andra mediciner zofran plus lergigan comp och så vanlig lergigan på kvällen

    Dock så brukar läkarna först vilja man ska pröva lergigan eller lergigan comp och sen primperan innan man ger zofran

    Hoppas du får den hjälp du behöver
Svar på tråden När f-n ska illamåendet gå över? Slänger mig från balkongen snart :(