• Enddra

    blodtryck

    Hej!
    Är nyfiken på hur era blodtryck har förändrats av graviditeten och hur/om det har påverkat er.
    Jag fick reda på vid inskrivning att min blodtryck då låg på 96/53. Väldigt lågt ju. Har sedan dess tagit trycket på jobbet och det ligger runt 100/60.
    Märker inget direkt. Kanske att jag är mer trött och håglös än innan men det kan också bero på annat.

    :)

  • Svar på tråden blodtryck
  • Milleman

    Mitt blodtryck har hållt sig som vanligt under hela graviditeten. Ca 105/65. Rätt lågt och det stör mig stundtals.

  • Kasperina

    Jag har legat på 90/55 i början av båda graviditeterna, men ligger ungefär där i vanliga fall med (90/60).
    Något som man behöver veta som lågtryckare är att det gränsvärde som finns för misstänkt havandeskapsförgiftning inte gäller för oss, men det är många BM som inte vet det.

    Min havandeskapsförgiftning upptäcktes på förlossningen, och sonen föddes kraftigt tillväxthämmad pga detta. Stickan visade inget och blodtrycket låg under gränsvärdet även om det hade gått upp mycket för att vara jag.

  • Dani84KR

    Jag har haft väldigt lågt även innan graviditeten legat på runt 95/60, men den första tiden gick den ner till 83/52, och jag mådde väldigt dåligt. Man får ju inte medicin för lågt, så barnmorskan sa till mig att testa stöd strumpor och kände att det hjälpte lite. Nu lite längre in så har blodtrycket gått upp lite och jag ligger runt 95/60 igen som fortfarande är lågt men jag är van efter att jag haft det så länge jag kan minnas.

  • Milleman

    Jag fick ha stödstrumpor från dag 1 i graviditeten pga lågt blodtryck. Tack vare dem samlade jag ingen vätska :)

Svar på tråden blodtryck