• Anonym (trött)

    Nu kan jag glömma att bli gravid igen

    Jag känner mig förvirrad!

    Inom endokrin vid barnlöshet tittar man dels på kvinnans tsh-värde för sköldkörteln vet jag, någon som har erfarenhet av det här? 

    Jag känner mig besviken på läkarens beslut om att jag inte får mitt levaxin längre.
    Från början sökte jag för trötthet, torr hud, torrt hår och att jag hade svårt att bli gravid.
    Då tog man prover på min sköldkörtel som styr ämnesomsättningen i kroppen, jag hade tsh på 3,5 och fick levaxin 25 mg eftersom att jag enligt den läkaren hade en liten underaktiv sköldkörtel, tagit det i flera år även under graviditeten osv!
    Olika läkare har skrivit ut det till mig! Jag blev gravid 3 månader efter jag gått på levaxinet! Blev jätteglad! Kände mig mycket piggare m.m trots liten dos.

    Jag har inga antikroppar mot sköldkörteln, varit utan levaxin i 2 månader nu och mitt tsh har gått upp till 4,4! I september låg tsh på 1,8 och då tog jag mitt levaxin, nu känner jag mig tröttare och jag kommer aldrig bli gravid igen känner jag..

    Ett tsh på 4,4 är enligt denna läkare normalt och även mitt t3 t4 fritt, han förstod inte varför jag blivit insatt på levaxin från början då inget verkar tyda på en sköldkörtelunderfunktion, men varför stiger då mitt tsh utan levaxinet?

    Någon som är insatt i detta, hur kan läkare resonera så olika kring detta med sköldkörteln och TSH-värden?? 

  • Svar på tråden Nu kan jag glömma att bli gravid igen
  • Grus grus

    Därför att läkare är olika insatta i detta. Normkurvan går vid 4, så då resonerar en del att man inte behöver sätta in något förrän det går upp mot 5,5. De mer insatta vet att det bästa för att bli gravid är att ligga på 2,0 och under.

    Det enda du kan göra är att byta läkare!


    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Anonym (trött)
    Grus grus skrev 2016-04-29 15:17:05 följande:

    Därför att läkare är olika insatta i detta. Normkurvan går vid 4, så då resonerar en del att man inte behöver sätta in något förrän det går upp mot 5,5. De mer insatta vet att det bästa för att bli gravid är att ligga på 2,0 och under.

    Det enda du kan göra är att byta läkare!


    Jag fick ett tsh på 2 när jag blev gravid efter levaxin efter 9 års oskyddat!
    Men läkaren trodde det var en slump att jag blev gravid då, men det tror ju inte jag. Jag tror att jag behöver den lilla dosen för jämn balans på min ämnesomsättning.

    Varför har jag fått levaxin av flera läkare om allting är normalt, det förstår jag inte.
    Känner mig så frustrerad!! =(
  • Anonym (8 år)

    Jag fick Levaxin utskrivet när jag hade 3,5. Det var -08 och sen dess har jag gått på Levaxin 75 mg. TSH har varierat ändå mellan 0,04 och drygt 2,0. Tyvärr har det hittills inte hjälpt mig vare sig att lättare bli gravid (kunde inte alls med egna ägg) eller mot missfall, men min klinik vill att jag ligger på max 2,0 vilket jag ju inte skulle göra utan Levaxin. Nu som gravid låg jag senast på 2,1 och fick höja dosen utan krusiduller till 100. Tog nytt prov igår få se hur jag ligger nu.

  • augustibebis2016

    Min läkare på VC berättade att TSH ska ner under två för att försöka bli gravid. Hon kollade då mot riktlinjerna som tex SU använder. Det är självklart inga garantier att man blir gravid men det kan ju påverka, gränsen är ju satt av en anledning.

    Jag blev gravid på 1.9 och ligger nu på 1.2

    Byt läkare!

  • Anonym (Hej)

    Var bor du? Om du bor i Sthlm så kan jag rekommendera dig en privat läkare som är bra.

  • Anonym (Hej)

    TSH ska ligga så pressat som möjligt ner mot 0 om man har besvär av sköldkörteln.

  • Anonym (Wildrat)

    Jag har läst att man bör ha TSH runt 1 som medicinerad. Enda rådet är att byta läkare tills du hittar en som vill hjälpa dig. Du kommer få träffa en hel del stolpskott men det finns några få guldkorn, leta dig fram till dem.

  • Anonym (8 år)
    Anonym (Hej) skrev 2016-04-29 17:31:06 följande:
    TSH ska ligga så pressat som möjligt ner mot 0 om man har besvär av sköldkörteln.
    Nej, behöver inte vara under 0,4. Jag hade 0,04 och mådde PEST! Viktigast är under 2,0 och helst lägre vid infertilitet och upprepade missfall. Jag mår f.ö likadant oavsett om jag ligger på 4,4 eller 0,4 så det är enbart p.g.a infertiliteten/missfallen jag tar det.
  • Anonym (trött)

    Jag tycker bara det är så märkligt att jag haft problem att bli gravid i 9 år med min sambo då haft tsh på 3,5 ,och några månader efter jag gått på Levaxin blev jag gravid, läkaren tror det är en slump, men jag tvivlar fortfarande...

    Mitt tsh lär ju fortsätta att öka...och jag kommer bli tröttare och tröttare...

    Läkaren har skrivit i brev till mig att jag ligger lite i överkant men t3 och t4 fritt är inom det normala och därför kan han inte ge mig levaxin inget tyder på underfunktion, är så förvirrad, hur har man då vågat ge mig levaxinet under min graviditet om det finns risker att jag tar det eftersom jag enligt läkaren har normalt sköldkörtelfunktion?!

  • Anonym (Hej)
    Anonym (8 år) skrev 2016-04-29 18:47:22 följande:
    Nej, behöver inte vara under 0,4. Jag hade 0,04 och mådde PEST! Viktigast är under 2,0 och helst lägre vid infertilitet och upprepade missfall. Jag mår f.ö likadant oavsett om jag ligger på 4,4 eller 0,4 så det är enbart p.g.a infertiliteten/missfallen jag tar det.
    Jag mådde som bäst när mitt låg på 0,05 och inte alls bra när det låg på 1,1, så det där är nog individuellt. Min läkare hävdar iaf att man ska ligga på ett pressat värde under förutsättning att övriga värden då ligger bra. TSH säger inte allt!
Svar på tråden Nu kan jag glömma att bli gravid igen