• JolineElin

    Förskoleval

    Hej allihopa!

    Måste ha hjälp, har en fråga som snurrar runt i mitt huvud angående förskola/barnomsorg. Känner att jag behöver lite hjälp på traven. Blir nog ett rätt långt inlägg.... Såhär är det: har en dotter på 4 år som går på en förskola ca 1,5 km härifrån, promenerar dit på ca 20 min i långsam takt. Alltså inte speciellt långt enligt mitt tycke. Nu är det så att vi precis köpt hus här, tidigare bodde vi 5 min promenad från förskolan. I höst ska vår lille kille skolas in och vi har ju tänkt samma förskola tack vare syskonförturen, vi känner personal, många andra föräldrar, barn och känner oss trygga på vår förskola. MEN jag kan ändå inte låta bli att tänka på om vi skulle söka han till den närmsta förskolan (ca 500m) från oss. Då kommer barnen isåfall gå på två olika förskolor (om vi får plats, ganska liten förskola) och vi kommer få köra och hämta på två olika ställen i några år tills stora tjejen börjar skola. När jag skriver detta inlägg känner jag själv att valet är väl ganska enkelt, självklart förskolan dottern redan går på, vi kan ju allt om den och vet dessutom andra barn i vår pojkes ålder som förmodligen kommer börja där, ändå kan jag inte låta bli att fundera på den närmsta förskolan.... Har varit där och hälsat på och det kändes bra. Vi har liksom inte flyttat till en helt annan stadsdel utan bor i samma, i vår kommun är det uppdelat öster, väster, söder och norra området. Vi bor kvar i östra och båda förskolorna ligger i östra. Som sagt långt inlägg, men jag behöver verkligen en knuff å ta ett beslut! Snart måste vi söka plats! Hur skulle ni gjort? Kram på er

  • Svar på tråden Förskoleval
  • Mellanmjölkens land

    Vi valde att ha barnen på olika ställen under 1,5 år. Äldsta går på förskolan som ligger 150m från vår ytterdörr medan yngsta går hos dagmamma. Hämta/lämna på olika ställen har varit hyfsat jobbigt men med facit i hand skulle vi gjort samma val igen. Småbarnsavdelningen på förskolan var 17 barn, dagmamman var nyöppnad och hade vid inskolning 2 barn (nu är de uppe i 5) för att inte tala om att det varit lite kaos med avdelningarna under det senaste året. Vi kommer däremot flytta över yngsta till förskolan här till hösten och ha dem på samma ställe i 1 år tills äldsta börjar skolan.

    Kommer barnen på er äldstas förskola hamna på samma ställe som barnen på förskolan nära er? Om inte, var kommer dottern att börja? Ska hon börja på en annan skola än kompisarna från nuvarande förskola så skulle jag fundera på att flytta över även henne till den närmaste.

  • JolineElin

    När det kommer till skola/förskoleklass så finns det två st skolor här i området ca 900m ifrån varandra. En liten och en större. Vi "hör till" den lilla skolan, men har från början tänkt söka till den större då jag själv gått där och vi har även släkt som går där och jag vet att det är en bra skola. Till den större skolan kommer även de flesta barn från dotterns förskola att börja. (Vissa hör även till den lilla skolan)

    Grejen är att om lillkillen skulle börja på förskolan närmast oss så kommer han ju garanterat i framtiden börja på den lilla skolan, då de flesta från den förskolan börjar där. Och stora tjejen kommer gå på den stora skolan och då blir det två skolor i framtiden. Vill absolut inte flytta stora tjejen från förskolan hon går på nu då hon trivs otroligt bra där och Garverian skaffat sig många goda vänner där.. Så det är för mig inget alternativ. Min tanke just nu är att söka lillkillen till samma förskola då jag till 99% vet att vi får plats där (syskonförtur) och sen när vi väl fått plats, söka han till den lilla förskolan nära oss då det säkert är kötid på 1 år dit... Då får vi iallafall sålänge en plats som vi vet är bra till i höst... Hmm... Inte lätt, tankarna snurrar som sagt.

Svar på tråden Förskoleval