• JolineElin

    Förskoleval

    Hej allihopa!

    Måste ha hjälp, har en fråga som snurrar runt i mitt huvud angående förskola/barnomsorg. Känner att jag behöver lite hjälp på traven. Blir nog ett rätt långt inlägg.... Såhär är det: har en dotter på 4 år som går på en förskola ca 1,5 km härifrån, promenerar dit på ca 20 min i långsam takt. Alltså inte speciellt långt enligt mitt tycke. Nu är det så att vi precis köpt hus här, tidigare bodde vi 5 min promenad från förskolan. I höst ska vår lille kille skolas in och vi har ju tänkt samma förskola tack vare syskonförturen, vi känner personal, många andra föräldrar, barn och känner oss trygga på vår förskola. MEN jag kan ändå inte låta bli att tänka på om vi skulle söka han till den närmsta förskolan (ca 500m) från oss. Då kommer barnen isåfall gå på två olika förskolor (om vi får plats, ganska liten förskola) och vi kommer få köra och hämta på två olika ställen i några år tills stora tjejen börjar skola. När jag skriver detta inlägg känner jag själv att valet är väl ganska enkelt, självklart förskolan dottern redan går på, vi kan ju allt om den och vet dessutom andra barn i vår pojkes ålder som förmodligen kommer börja där, ändå kan jag inte låta bli att fundera på den närmsta förskolan.... Har varit där och hälsat på och det kändes bra. Vi har liksom inte flyttat till en helt annan stadsdel utan bor i samma, i vår kommun är det uppdelat öster, väster, söder och norra området. Vi bor kvar i östra och båda förskolorna ligger i östra. Som sagt långt inlägg, men jag behöver verkligen en knuff å ta ett beslut! Snart måste vi söka plats! Hur skulle ni gjort? Kram på er

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-29 19:12
    Någon? :)

  • Svar på tråden Förskoleval
  • Callo

    Trivs ni med dotterns förskola, så hade jag helt klart satsat på den. Så länge som möjligt att ha båda på samma förskola, ja det hade jag valt. Hade inte tvekat om jag dessutom varit nöjd med verksamheten. Du vet helt enkelt vad du har, men inte vad du skulle kunna få på den andra fsk (även om första intrycket var bra).

  • JolineElin

    Tack för svar! Det är ju just det att jag blir så less på mig själv med detta velandet!! Har ju en bra förskola men bara för att den inte är den närmsta så börjar tankarna fara runt... Okej om vi hade flyttat till andra sidan stan, då hade jag ju självklart övervägt att även ansöka stora tjejen till en annan förskola, men så är ju inte fallet. Tusen tack för dina ord, jag måste nog bara inse att jag bara är en över orolig mamma som ska sluta fundera så mycket hit och dit kanske ;)

  • wildflowers

    Jag som är förskollärare och har ett barn som kommer att börja fsk snart har valt att ha vår son säkert 900 m ifrån vårt hem. Det finns flera förskolor runt i området och mycket närmare. Men jag gör mitt val baserat på mitt intryck av förskolan som helhet. Den har gett ett ordentligt intryck av hög professionalitet. Och för mig vägg detta jättehungrig. Har så mycket erfarenhet av dåliga förskolor (vikarie under studietiden) så jag skulle lätt tagit dotterns fsk. Dessutom blir barn nr 2 alltid så mkt tryggare då syskonet ju fungerar som en brygga mellan hem och skola

  • JolineElin

    Tack för ditt svar! Gör mig lite mer säker på min sak... Man vill så väl, och ibland blir det kanske lite överreagerat från min sida ;)

  • Alexi

    Alltså aldrig att hämta och lämna på två förskolor. Gå på föräldramöten på två förskolor osv osv. Aldrig. Galet jobbigt. Livspusslet blev klar skillnad när vår äldsta började skolan och vi har nu hämtat och lämnat på två ställen i två år. Ska bli så skönt i höst när vi slipper det.

    Så antingen flyttar du dottern och sonen till den nära förskolan eller så sätter du sonen på dotterns förskola och så flyttar du honom om två år.

    För jag tycker förskola nära är guld värt, vi gick helt på närhetsprincipen när vi valt förskola och skola och det är så värt allting.

  • Callo
    JolineElin skrev 2016-04-30 05:13:01 följande:

    Tack för svar! Det är ju just det att jag blir så less på mig själv med detta velandet!! Har ju en bra förskola men bara för att den inte är den närmsta så börjar tankarna fara runt... Okej om vi hade flyttat till andra sidan stan, då hade jag ju självklart övervägt att även ansöka stora tjejen till en annan förskola, men så är ju inte fallet. Tusen tack för dina ord, jag måste nog bara inse att jag bara är en över orolig mamma som ska sluta fundera så mycket hit och dit kanske ;)


    Kan tillägga att även jag är förskollärare, och har massvis med erfarenhet av riktigt dåliga verksamheter. Nu är det ju inte säkert att det är så gällande den fsk du besökt nära hemmet, men du ska veta att det är väldigt lätt att dra på det största leendet och visa bästa sidan när föräldrar är på besök. Hur verksamheten sedan fungerar är en annan femma.

    Så ja, jag hade som sagt kört vidare på den fsk som du känner till så väl och är trygg med. Den ligger relativt nära ändå.

    Lycka till med tankarna.
Svar på tråden Förskoleval