• Anonym (Mamman)

    Favoriserar barnen

    På min sons förskola är det en praktikant där. Hon började för en vecka sedan och jag tycker hon verkar snäll och bra generellt sätt. Hon presenterar sig för oss föräldrar och så jättebra och jag tycker hon verkar bra som sagt. Det är bara det att hon har sina favoriter. Min son som är 4 år säger att han aldrig blir vald av henne när hon ska hålla aktiviteter för några barn. Han säger att ett barn alltid får vara med. Antar att det är en skoluppgift hon ska göra. Jag sa till min son första gången han sa det att det kanske beror på att hon precis har börjat där och bara väljer slumpmässigt. Men andra gången han säger samma sak blir jag fundersam faktiskt. Förutom aktiviteterna så säger hon godmorgon och hej då till min son och kollar vad han gör ibland, precis som med övriga barn. Det är bara det att min son vill bli "vald" när hon tar in smågrupper och gör sina aktiviteter. Vet inte vad jag ska göra, för annars verkar hon gullig, men hon ser liksom inte alla i barngruppen, utan har sina favoriter. Ska jag ta upp detta med förskolepersonalen? Eller vad ska jag göra åt det? Kom gärna med tankar och åsikter, men undvik påhopp. Tack på förhand.

  • Svar på tråden Favoriserar barnen
  • elyse

    Det är inte ovanligt att man håller ett flertal aktiviteter med en fast barngrupp när man är ute på praktik och ska genomföra några uppgifter. Du kan ju fråga den här praktikanten handledare (någon ordinarie personal) hur upplägget ser ut om du är nyfiken.

  • Anonym ((M))

    Säg till praktikanten att han pratar mycket om dessa smågrupper och vad det är. Kan vara ett arbete som gäller uppföljning med samma barn och bara ett visst antal barn. Om inte så säg bara att han gärna vill in i en av grupperna.

  • Anonym (Mamman)
    elyse skrev 2016-04-29 21:32:47 följande:

    Det är inte ovanligt att man håller ett flertal aktiviteter med en fast barngrupp när man är ute på praktik och ska genomföra några uppgifter. Du kan ju fråga den här praktikanten handledare (någon ordinarie personal) hur upplägget ser ut om du är nyfiken.


    Jag ska fråga personalen hur det är upplagt. Hon kollar alla barn vad de gör när barnen får leka själva. Min son har sagt att hon är snäll och känner sig trygg med henne, för hon leker med honom och bryr sig om honom när hon inte har "skolaktiviteterna". Därför blir han ledsen när han inte blir vald.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym ((M)) skrev 2016-04-29 21:35:01 följande:

    Säg till praktikanten att han pratar mycket om dessa smågrupper och vad det är. Kan vara ett arbete som gäller uppföljning med samma barn och bara ett visst antal barn. Om inte så säg bara att han gärna vill in i en av grupperna.


    Jo jag tänkte fråga ordinarie personalen först, ifall att det är de som bestämmer, vill inte göra praktikanten obekväm på något sätt. Det är svårt det här tycker jag, samtidigt känner jag att hon måste ha bra betyg som praktikant eftersom fler barn vill vara med henne och leka enligt min son.
  • Anonym ((M))
    Anonym (Mamman) skrev 2016-04-29 21:40:42 följande:

    Jo jag tänkte fråga ordinarie personalen först, ifall att det är de som bestämmer, vill inte göra praktikanten obekväm på något sätt. Det är svårt det här tycker jag, samtidigt känner jag att hon måste ha bra betyg som praktikant eftersom fler barn vill vara med henne och leka enligt min son.


    Inget att vara orolig att fråga om, bara fråga på istället för att låta det gnaga i hjärnbarken
  • Anonym (Praktikant)

    När jag praktiserade på förskolan så var det min handledare som bestämde vilka barn som skulle delta i aktiviteterna jag hade. Jag fick inte välja barn själv. Kolla med personalen hur det är tänkt.

  • Milleman

    Hon kanske gör arbete med en viss åldersgrupp som hon följer upp och då behöver ha samma barn igen. Hur som så säg hur din son upplever det så får väl praktikanten ha en aktivitet till utanför sitt arbete. Din son blir nog glad att bli vald till vilken lek som :)

  • Anonym (Japp)

    Jag hade också favoriter när jag jobbade på förskola. Man tycker om vissa barn me rön andra bara att acceptera. Men man ska såklart inte visa det utåt på detta sätt. Utan vara proffisionell. Men favoriter det har man.

  • Anonym (Förskolepersonal)

    När jag gjorde praktikuppgifter valde jag ut de barn som hade de kompetenser jag var ute efter för just den uppgiften. En gång skulle jag t.ex berätta en saga som barnen sedan skulle återberätta. Då valde jag barn som jag visste hade lätt att sitta stilla och ta till sig berättelser, god kommunikativ förmåga och klarade turtagning relativt självgående helt enkelt för att jag då skulle kunna få ut precis det jag ville av min uppgift. I vardagen övade vi såklart dessa saker med ALLA barn men inför mina uppgifter valde jag ut barn efter vilka som redan hade de kompetenser jag behövde till just den uppgiften.

Svar på tråden Favoriserar barnen