• Zlatan2

    Äldsta barn i förskola på sommaren?

    Jag är föräldraledig med vårt yngsta barn, den stora går i allmän förskola dvs 15 h per vecka och ledig på loven. Kan man ändra den förskoleplatsen till en betalande plats så den får vara där på sommaren de veckor då en av oss förälder jobbar?

  • Svar på tråden Äldsta barn i förskola på sommaren?
  • Långbenopluto

    I vår kommun får man inte ha barnet där om man är f-ledig under några lov, även sommaren. 

    Så du får nog kolla vad som gäller i din kommun.

  • Alexi

    Sannolikt inte eftersom hela poängen är ju att de inte ska ha fler barn än nödvändigt på sommaren...

  • Tramptass

    Det är inte bara att ändra hur som helst. Inte i min kommun iallafall. Till en vanlig plats får man stå i kö som alla andra. Vi har fått ta in barn till allmän förskola trots att vi egentligen inte hade plats eftersom man inte kan neka.

  • Holma

    Tror inte man får det i nån kommun . Fsk är i första hand till för dom som arbetar eller studerar o inte kan ha sina barn hemma .
    Varför vill du ha ett barn på fsk när du är hemma med ett annat ?

  • Natulcien

    Det har jag svårt att tro. Oavsett om du har allmän förskola eller en vanlig plats så är du ju föräldraledig och då har man inte rätt att ha barnen på förskola på loven. I alla fall inte i vår kommun.
    Varför ska barnet gå på förskola på sommarlovet? Då brukar man ju slå ihop förskolor och minska på verksamheten, och ordinarie personal kanske har semester.

  • mammalovis

    I vår kommun ligger allmän förskola utanför de ordinarie platserna, så hos oss måste du ansöka om platsen minst 4 månader innan så kan du ha en betalplats istället.

  • IsDimma
    mammalovis skrev 2016-04-30 11:46:03 följande:

    I vår kommun ligger allmän förskola utanför de ordinarie platserna, så hos oss måste du ansöka om platsen minst 4 månader innan så kan du ha en betalplats istället.


    I den kommun där jag jobbar är inte allmänna förskoleplatser detsamma som föräldralediga. Allmänna förskoleplatser är till för dom vars föräldrar inte har någon sysselsättning alls, inte jobbar, inte är arbetssökande och inte föräldralediga utan bara är hemma. Gäller från tre år och uppåt, föräldralediga får ha sina barn där från ett år som alla andra.
    Och hos oss så får du ha föräldralediga barn där alla veckor utom dom fyra som vi stänger (v28-31).
    Jag jobbar i Göteborgs kommun.
  • IsDimma

    Våra föräldralediga barn betalar halv avgift om man inte själv aktivt väljer en allmän förskoleplats. Men då skiljer sig också tiderna åt. Föräldralediga har valet att låta barnen gå mellan 9-14 tis-tor eller varje dag mellan 8.30-11.30.

  • Vanja

    Lite OT!!

    Om man går över till allmän förskola (gratis, 15h) medan man är föräldraledig med nytt syskon, kan det då bli problem sen att gå tillbaka till gamla tider (betala för heltid) när man ska börja jobba igen? Måste man köa igen på nytt?

  • Malla1

    I våran kommun så betalar man för platsen fram tills barnet är 3 år, innan dess betalar man samma summa (inkomstberäknat) även om barnen går 15h eller full tid. Jag tex betalar just nu för min 1 årings plats men ja är föräldraledig för tillfället så hon går bara 15h men jag betalade samma summa innan.

Svar på tråden Äldsta barn i förskola på sommaren?