• Anonym (Kall)

    Vet varken ut eller in (långt)

    Behöver skriva av mig lite främst men tar väldigt gärna emot input om någon har några tankar eller råd att ge om det jag nu kommer skriva...

    Jag har varit deprimerad två gånger hittills i mitt 30+åriga liv, de gångerna har till största del präglats av en känsla av sorg, till synes utan anledning. Nu tror jag att jag är inne i en depression igen, men jag upplever det som helt annorlunda den här gången. Jag känner mig inte ledsen eller som att jag bär på en själslig smärta som färgar världen svart, jag känner faktiskt ingenting. Alls.

    Jag har väl känt att det legat och vägt där på gränsen det senaste året. Förra året pluggade jag men var då inte berättigad till studiemedel så jag försökte jobba samtidigt så mycket jag hann men levde ändå under existensminimum. Jag var väldigt stressad av att hänga med i kurserna och försöka få ihop tillräckligt med pengar för att klara oss varje månad (är ensamstående mamma), men jag höll modet uppe ganska bra ändå. Blev sen gravid med min dåvarande kk som inte tog det så bra och behandlade mig som om jag vore spetälsk, trots att vi var överens om abort. Jag gjorde aborten hur som helst och det var inget jag upplevde som vidare jobbigt.

    Ett par månader senare träffade jag en kille som var helt underbar, som jag verkligen kände att han kunde vara 'the one.' Jag är dock inte den mest sociala av människor och blir snarare dränerad på energi än pumpad av att umgås med folk och han var mycket intensiv i sin kontakt. Smsade och ringde flera gånger om dagen, förutom att vi träffades och umgicks så ofta båda hade tid, samtidigt som jag försökte hinna med att plugga på heltid med ett barn med specialbehov hemma (har dock flera barn). Så efter ett par månader började jag känna mig rejält kvävd. Det kom som över en natt, en dag vaknade jag och bara kände att jag inte vill, nånting.

    Världen är inte svart, den är snarare bara färglös. Har ingen motivation eller lust till något, vill bara vara ifred och inte behöva göra något. Tanken på att umgås med folk gör mig utmattad och jag känner nog något som i alla fall liknar ångest, vid tanken på att någon ska komma och ta av den lilla energi jag har. Sexlust har jag ingen alls, om något så kryper det snarare under skinnet av tanken på att bli berörd sexuellt eller sensuellt. Känns som att min förmåga att känna empati försvunnit, jag är bara helt ointresserad, oengagerad och obrydd i andra människor - förutom mina barn.

    Killen mår - förståeligt nog - inget vidare av att jag tar mer och mer avstånd från honom. Jag känner bara att jag har inget att erbjuda honom, orkar knappt bry mig om min egen intimhygien, kan inte uppfylla hans behov och förväntningar just nu. Han känns nu mest som ännu en grej/person som kräver av min energi och uppmärksamhet. Känner mig liksom så utdragen och uttänjd på nåt vis, så det finns inget kvar. Jag är tom, har ingenting mer att ge. Han vill träffas och prata, förstå mig. Jag har försökt att förklara flera gånger hur jag mår och känner. Jag orkar och vill inte träffa honom nu, jag orkar inte lägga energi på den här konflikten för det är energi jag inte har och det hela gör mig bara ännu mer stressad och jag får ångest. Ja, jag är medveten om att jag är egoistisk just nu.

  • Svar på tråden Vet varken ut eller in (långt)
  • MaryM

    Du är inte deprimerad, du är ju helt utmattad din stackare.

    Kan du säga det till killen? Berätta precis hur du mår.


    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Anonym (Kall)
    MaryM skrev 2016-04-30 14:59:21 följande:

    Du är inte deprimerad, du är ju helt utmattad din stackare.

    Kan du säga det till killen? Berätta precis hur du mår.


    Jo, jag antar att jag gått in i väggen. Jag har under det senaste dryga året levt under sådan stress och press att jag tappat det mesta av håret och utvecklat nån form av dermatillomani, vad det verkar som. Försökt räcka till åt alla och uppfylla alla mina roller, som mamma, dotter, flickvän, student, jobba för att kunna försörja mina barn. Samtidigt som jag sällan har tid för mig själv då jag inte är barnledig så jätteofta. Att jag har ADHD gör att det känns som att allt jag gör är som att pissa i motvind dessutom.

    Förlåt, jag menar inte att gnälla och klaga så mycket, men jag har inte riktigt någon att prata med just nu då min bästa vän har fullt upp med slutexaminationer. Har hört av mig till min kontaktperson på psykiatriska mottagningen (går dit regelbundet för dosreglering av Concerta samt koll på blodtryck etc) om mitt mående, men hon har inte tid förrän om ca 6 veckor...

    Det har jag gjort, flera gånger. Berättat för honom hur jag mår alltså. Han säger sig förstå, men det känns inte som att han gör det, när han tycker att två dagar av att jag inte hört av mig är en lång tid. Han skriver till mig dagligen och jag orkar bara inte alltid svara. Då fattar han vinken och backar ett par dagar. Han är genomsnäll och allt så där, men lite väl needy ibland för min smak, vilket nu de senaste veckorna blivit desto mer kännbart. Blir mest bara irriterad numera när han hör av sig, för han säger sig förstå, samtidigt som han ändå fortsätter förvänta sig sånt jag redan sagt att jag inte kan ge nu. Visst fattar jag psykologin bakom hans agerande också, men jag har också sagt till honom att jag har full förståelse för om detta är för jobbigt för honom och han vill/behöver gå vidare. Funderar på om jag inte bara borde göra slut, för bådas skull.
  • Anonym (Sofie)

    Tror bara du behöver vara tydligare. Förklara att två dagar inte är lång tid nog för dig att återhämta dig. Var övertydlig och sätt upp regler för vad exakt det är du behöver med bla ert förhållande/er kontakt och ditt privatliv.

  • MaryM

    Killen känns ärligt talat som det minsta problemet just nu. Hur långt har du kvar på utbildningen? Det känns väldigt allvarligt att du mår så här.


    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Anonym (Kall)
    Anonym (Sofie) skrev 2016-04-30 17:06:22 följande:

    Tror bara du behöver vara tydligare. Förklara att två dagar inte är lång tid nog för dig att återhämta dig. Var övertydlig och sätt upp regler för vad exakt det är du behöver med bla ert förhållande/er kontakt och ditt privatliv.


    Jag vet inte hur mycket tydligare jag hade kunnat vara utan att be honom dra åt helvete liksom. Har bett honom ge mig space eftersom jag är överväldigad, jag går på sparlåga både fysiskt, psykiskt och mentalt. Han har liksom vägrat inse sin del i det hela och att hans förväntningar, som jag uttryckligen sagt att jag inte är kapabel till att möta nu, lagt ytterligare stress och press på mig. För sanningen är ju ändå den att det finns egentligen inget som heter "kravlöst" i vuxna relationer. Förväntningar finns alltid, uttalade eller ej, medvetna eller ej. Och man känner av dem, och jag klarar varken av att möta dem eller känna tyngden av dem. Det är för mycket. Så vi gjorde slut igår kväll, för just nu funkar det inte.
    MaryM skrev 2016-04-30 20:52:43 följande:

    Killen känns ärligt talat som det minsta problemet just nu. Hur långt har du kvar på utbildningen? Det känns väldigt allvarligt att du mår så här.


    Ja det är ju självklart min utmattning som är det största problemet. Jag tog bara upp situationen med killen här i tråden för att det gjorde min situation och mående desto mer 'akut.'

    Egentligen skulle jag haft ett år kvar efter den här terminen. Men eftersom jag halkade efter ganska tidigt, pga min misstänkt autistiska son (vi har precis äntligen fått komma till HAB) som efter långvarig sjukdom vägrat gå till dagis mer, så släppte jag till slut allt när jag väl dundrade in i väggen. Jag kämpade på innan det, trots att koncentrationen och energin börjat svikta, sen över en natt så sa det bara 'stopp.'

    Så jag blir tvungen att läsa om den här terminen, hur nu det ska gå då jag troligtvis inte kommer få studiemedel eftersom jag inte uppnått studieresultaten den här terminen. Och då är jag tillbaka där det hela började förra våren...
  • MaryM
    Anonym (Kall) skrev 2016-05-01 08:47:01 följande:

    Jag vet inte hur mycket tydligare jag hade kunnat vara utan att be honom dra åt helvete liksom. Har bett honom ge mig space eftersom jag är överväldigad, jag går på sparlåga både fysiskt, psykiskt och mentalt. Han har liksom vägrat inse sin del i det hela och att hans förväntningar, som jag uttryckligen sagt att jag inte är kapabel till att möta nu, lagt ytterligare stress och press på mig. För sanningen är ju ändå den att det finns egentligen inget som heter "kravlöst" i vuxna relationer. Förväntningar finns alltid, uttalade eller ej, medvetna eller ej. Och man känner av dem, och jag klarar varken av att möta dem eller känna tyngden av dem. Det är för mycket. Så vi gjorde slut igår kväll, för just nu funkar det inte.Ja det är ju självklart min utmattning som är det största problemet. Jag tog bara upp situationen med killen här i tråden för att det gjorde min situation och mående desto mer 'akut.'

    Egentligen skulle jag haft ett år kvar efter den här terminen. Men eftersom jag halkade efter ganska tidigt, pga min misstänkt autistiska son (vi har precis äntligen fått komma till HAB) som efter långvarig sjukdom vägrat gå till dagis mer, så släppte jag till slut allt när jag väl dundrade in i väggen. Jag kämpade på innan det, trots att koncentrationen och energin börjat svikta, sen över en natt så sa det bara 'stopp.'

    Så jag blir tvungen att läsa om den här terminen, hur nu det ska gå då jag troligtvis inte kommer få studiemedel eftersom jag inte uppnått studieresultaten den här terminen. Och då är jag tillbaka där det hela började förra våren...


    Oj oj oj.

    Jag lider med dig.

    Det var nog bra att du gjorde slut med killen.

    Kan du tala med en läkare och bli sjukskriven? Man kan få CSN om man varit bevisad sjuk ock därför inte klarat poängen.
    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Anonym (***)

    Kan du inte bara ta ett studieuppehåll tills du fått kontroll på o rett upp det nuvarande? O ta ett vanligt jobb ett tag.

    Sen undrar jag om du kanske skulle behöva nåt regelrätt antidepressivt också, förutom Concertan. F ö inte alls konstigt med de där återkommande depressionerna, är likadan o har också adhd.

  • Anonym (Kall)
    Anonym (***) skrev 2016-05-01 19:38:34 följande:

    Kan du inte bara ta ett studieuppehåll tills du fått kontroll på o rett upp det nuvarande? O ta ett vanligt jobb ett tag.

    Sen undrar jag om du kanske skulle behöva nåt regelrätt antidepressivt också, förutom Concertan. F ö inte alls konstigt med de där återkommande depressionerna, är likadan o har också adhd.


    Jag jobbar på helgerna, vilket jag gjort länge nu, parallellt med studierna. Det finns tyvärr inte möjlighet till att jobba mer just där så jag vet inte riktigt var jag skulle kunna få ett annat jobb med så kort varsel :/

    Ja, jag tror också att jag nog skulle behöva något antidepressivt. Min tonåring är deprimerad och har varit det ett tag, han har inte sagt nånting om att han mår dåligt. Jag trodde att han bara var 'tonårig' och för häftig för att vilja umgås med sin mamma (trots att jag ofta frågar om vi ska hitta på nåt bara vi två), och därför mest suttit instängd på rummet. Ända tills jag upptäckte att han skurit sig nu i veckan. Jag går sönder av sorg över att han gör illa sig själv! Jag vågar inte sova utifall att han skulle gråta på natten och jag vill då kunna höra det och trösta honom. Har bokat tid för provtagning åt honom för att kolla blodvärden och ev ämnesbrister och ska ringa BUP imorgon för jag vet ärligt inte hur man går vidare med sånt här med barn eller om BUP ens är rätt ställe att vända sig till.

    Jag var nog bara utmattad innan, men tror depressionen börjar smyga sig på nu också... Äldsta har lagt sig till med självskadebeteende, vi föräldrar, förskolan och BVC misstänker att yngsta har autism eller liknande, näst yngsta går hos arbetsterapeut i väntan på utredning för bl a ADHD. Det är mycket nu...

    Jag har sömnsvårigheter, har fått hemsk acne (stora som bölder) som t o m satt sig i hårbotten, tappar MASSOR med hår och då har jag inte så jättemycket att ta av då jag tappade 2/3 delar av det under förra året. Barnens pappa har officiellt nu skaffat sig en flickvän, jättego tjej som vi båda känt ända sen tonåren. Jag har alltid tänkt att det enda jag hoppas på är att vem han nu än väljer i framtiden, att hon är vettig, för jag unnar honom verkligen ett bra förhållande med kärlek och lycka. Men nu känner jag inte att jag kan vara glad för hans skull när jag själv mår riktigt skit. Det känns liksom så...orättvist, på nåt vis. Jag är rädd att jag inte är så rationell för tillfället :/
  • Anonym (***)

    Men vad 17, du skulle behöva en ordentlig sjukskrivning tycker jag. För att komma ikapp dig själv liksom. O nu vågar du inte ens sova? Gör ju inte måendet bättre precis. Kanske husläkaren också vore nåt, för att utreda vad det med hårbotten handlar om istället för att bara anta att det handlar om stress (vilket jag inte vet om du gör iofs).

  • Anonym (Kall)
    Anonym (***) skrev 2016-05-15 10:26:06 följande:

    Men vad 17, du skulle behöva en ordentlig sjukskrivning tycker jag. För att komma ikapp dig själv liksom. O nu vågar du inte ens sova? Gör ju inte måendet bättre precis. Kanske husläkaren också vore nåt, för att utreda vad det med hårbotten handlar om istället för att bara anta att det handlar om stress (vilket jag inte vet om du gör iofs).


    Jag har tid till läkare imorgon så får se vad hon säger. Alltså jag tror att acnen beror på stress, varför jag fått dem i hårbotten också kanske hon kan svara på.
Svar på tråden Vet varken ut eller in (långt)