• tikki masala

    Hur klippa håret på tvååring!?!

    Skulle till frisören idag med min nu snart tvååring och klippa honom kort. Tänkte att det är lättare att skölja ur håret och så när man schamponerar honom så han inte blir helt galen. Och ja just helt galen blev han när vi gick till frisören Obestämd. De kunde inte klippa honom iallafall. Hur ska man göra?

  • Svar på tråden Hur klippa håret på tvååring!?!
  • Carambolan

    Jag har klippt mina hemma när de är så små. Då kan man ta det framför tvn, eller lite i taget i värsta fall även om det ser fördjävligt ut ;)

  • tikki masala

    Ja jo, jag klippte hans hår i höstas och det såg ju rent ut för j*vligt ut Tyst. Min man höll på att dö när han fick se Drömmer
    Den här frisören har klippt många andra barn och det har gått så bra så. Tror min är i nån trotsålder. Han har ju börjat vägra sätta sig ner i ica kundvagnar och i bilbarnstolar också. Det är ju en evig kamp bara det. =P

  • Mika86

    Vi har en hårtrimmer o klipper våra med, när de är små är det rätt behändigt att kunna avbryta om det behövs o så, visst det blir jämnlångt över hela huvudet men ändå effektivt

  • mammalovis

    Mina barn har inte varit så förtjusta i att bli klippta, men den äldsta har  fått välja på om hon själv eller jag ska klippa mig först så då har hon valt mamma först. Då har hon fått en chans att känna in miljön och det har varit lättare senare. Då har hon kunnat hoppa upp i stolen utan bekymmer. Sedan dess vill hon bara gå till samma frisör för där vet hon att man belönas med klubba ...

    Sedan finns det ju böcker att läsa om hur det går till. Jag tror Emma eller Totte går till frisören, fråga på biblioteket!

    När min yngsta tös skulle klippas första gången hade vi sådan tur att vi visste att sambons kusins fru gjorde klippningar hemma hos folk. Då fick storasyster klippas först och sedan fick hon sitta i sin vanliga barnstol med fint skynke och allt. Hon har också väldigt bestämda åsikter och man får avleda henne med mycket när hon sätter sig på tvären.

  • Harmagedon

    Tvååringar får helt klart mutas för att de ska kunna vara stilla så länge. Vägrar de ens sitta så får man ta till kraftfullare mutor. (Något gott att äta?)

    Mina har klippts först i treårsåldern. Då har det gått superlätt. Särskilt när de lärt sig att frisören ger dem klubba efter klippningen...

  • Alvina

    Min man får alltid klippa håret här hemma, fast bara luggen. Vi låter övriga håret växa fritt. Han klipper medan hon badar.

  • tulip79

    Har en pojke på 4,5 år o en dotter på 2 år. Klipper båda själv. Sonen är självlockig o därmed är det inte så noga att håret blir prefekt . När sonen var mindre passade jag på att klippa honom när han badade eller lekte med saker i handfatet. Gick jättebra! Nu har jag börjat med hårtrimmer (det sista året) men då är vi i köket. Det går bra, men han blir väldigt upprörd när det kommer hår i mun o näsa. Men när allt är klart får han ett kinderägg o är nöjd! Klipper honom ungefär varannan månad, men kan ta lite extra i lugg o nacke däremellan med saxen.

  • Medlemina

    Vi kör med trimmer. Sonen är strax över 2 år och alltid varit rädd för att bli klippt så han åmar sig och gråter och viftar med händerna i håret och på huvudet så vi kan inte klippa honom så det blir trimmern. Vi måste hålla i honom men det går fort. En gång fick jag lov att klippa med sax när han satt i barnstol framför tv/barnprogram, då fick jag skynda och särskilt jämt blev det inte.

Svar på tråden Hur klippa håret på tvååring!?!