• Anonym (ts)

    vilken urvalsgrupp?

    Har sökt högskola. Gick in och kollade idag och det stod såhär:

    Sökande med gymnasiebetyg med komplettering (BII)

    Ditt meritvärde i den här urvalsgruppen är: 13,38 av max (22,50)

    Grejen är att jag gjorde högskoleprovet nu för en månad sen. Kommer jag ändå vara i urvalsgruppen ovan? I sånt fall kommer jag aldrig komma in på det jag vill.. Kommer inte komma in på något program alls i sådant fall.. Kommer jag alltså inte kunna använda mitt högskoleprovsresultat för att komma in i höst?

  • Svar på tråden vilken urvalsgrupp?
  • Anonym (Sa)

    Olika utbildningar kollar olika mycket på betyg/ högskoleprov.

    Du kommer alltid vara kvar i den gruppen men OCKSÅ finnas med i urval för högskoleprov.

  • Anonym (ts)
    Anonym (Sa) skrev 2016-05-01 19:44:31 följande:

    Olika utbildningar kollar olika mycket på betyg/ högskoleprov.

    Du kommer alltid vara kvar i den gruppen men OCKSÅ finnas med i urval för högskoleprov.


    Aha okej! Men om jag skulle bli antagen, hur bestämmer dom från villen grupp jag ska bli antagen?
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (ts) skrev 2016-05-01 19:47:42 följande:
    Aha okej! Men om jag skulle bli antagen, hur bestämmer dom från villen grupp jag ska bli antagen?
    Du blir antagen i den grupp där du kvalificerat dig, dvs har tillräckligt bra resultat.

    Du verkar ju inte tro att du kommer in på dina betyg. Om de t ex tar in 50 st på högskoleprovet så måste du vara bland de 50 som har bäst poäng.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Kalle) skrev 2016-05-01 19:50:48 följande:

    Du blir antagen i den grupp där du kvalificerat dig, dvs har tillräckligt bra resultat.

    Du verkar ju inte tro att du kommer in på dina betyg. Om de t ex tar in 50 st på högskoleprovet så måste du vara bland de 50 som har bäst poäng.


    Nä, betyg kommer jag ju inte in på.. Behövs typ 16 poäng, jag har 13. Däremot på HP fick jag 0,9 enligt förra årets normering, borde bli runt där i alla fall.

    Kollade på antagningsstatistik för HT2015 och det stod 0,90 på högskoleprovsantagning. Är det den som hade lägst poäng som kom in?
  • Ms H
    Anonym (ts) skrev 2016-05-01 19:58:27 följande:
    Nä, betyg kommer jag ju inte in på.. Behövs typ 16 poäng, jag har 13. Däremot på HP fick jag 0,9 enligt förra årets normering, borde bli runt där i alla fall.

    Kollade på antagningsstatistik för HT2015 och det stod 0,90 på högskoleprovsantagning. Är det den som hade lägst poäng som kom in?
    Nej, högst.
  • Anonym (JJ)
    Ms H skrev 2016-05-01 20:02:04 följande:
    Nej, högst.
    Nej, lägst.
  • Anonym (ts)
    Ms H skrev 2016-05-01 20:02:04 följande:

    Nej, högst.


    Anonym (JJ) skrev 2016-05-01 20:17:38 följande:

    Nej, lägst.


    Att det är lägsta låter mest tromigt. Får väl se hur det går för mig, om jag kommer in eller inte!
  • Anonym (ts)

    om man gör flera ansökningar, hur går det till då? Om jag vill gå på typ mitt sistahandsval? Måste jag då tacka ja till alla över? Berätta gärna hur det går till

  • Anonym (Sa)

    Man kan som högst komma in på 45 HP/termin har jag för mig.

    Alla utbildningar efter du har blivit antagen till under de poängen försvinner.

    Hade en kompis som ville komma in på sitt andra val men då han kommit in på en 1handsvalet blev den struken.

    Han ringde då och frågade och då sa dom att han kunde tacka nej och chansa på att komma in på den andra men att det då inte var säkert att han skulle komma in (även om han hade kommit in om han satt den som första).

  • Ms H
    Anonym (JJ) skrev 2016-05-01 20:17:38 följande:
    Nej, lägst.
    Sorry, jag läste fel.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Sa) skrev 2016-05-02 07:32:48 följande:

    Man kan som högst komma in på 45 HP/termin har jag för mig.

    Alla utbildningar efter du har blivit antagen till under de poängen försvinner.

    Hade en kompis som ville komma in på sitt andra val men då han kommit in på en 1handsvalet blev den struken.

    Han ringde då och frågade och då sa dom att han kunde tacka nej och chansa på att komma in på den andra men att det då inte var säkert att han skulle komma in (även om han hade kommit in om han satt den som första).


    Jaha, så jag som ändrat mig nu och vill komma in på mitt 7e val kan inte det om jag blir antagen på nåt program högre upp?
Svar på tråden vilken urvalsgrupp?