• Sommarmalva

    utvidgat njurbäcken!

    Jag är i vecka 27 och har fått njursten! Gör ont som satan! Nu är problemet att de inte kan få ut stenen mesans jag är gravid, och den är för stor för att kissas ut. Detta har gjort att mitt njurbäcken blivit utvidgat och kanske behöver avlastas. Får domen i morgon bitti efter ul på njuren. Är nu livrädd för att få en sån där slang, vet ej vad det heter, inopererad som ska tömma njuren på urin.
    Är det någon som har erfarenhet? Är ganska vanligt har jag fattat för att man får utvidgat njurbäcken som gravid. Även utan sten. Får ångest bara jag tänker på att ha en slang ut från kroppen!! Finns det någon som varit med om detta? Hur känns det att sätta in den? Gör det ont att ha den där? Alla svar är väldigt välkomna just nu.

  • Svar på tråden utvidgat njurbäcken!
  • silvertroll

    Jag har också njursten och är gravid, men min ska de plocka ut via urinröret under kort narkos ändå, eftersom risken med att bli sövd och opererad ändå är mindre än riskerna med att ha en stor njursten som gravid.. Men om du behöver få en slang insatt i njuren behöver du inte vara orolig, du blir bedövad och känner inget. :)

  • Sommarmalva

    Jag slapp slangen! Mitt njurbäcken såg mycket bättre ut idag vilket betyder att det inte är stopp längre. Stenen kunde de inte se men kissat ut den har jag ju inte. Skulle nog märka om det kom ut en sten på 1 cm.... Den kanske bara var svår att se, och flyttar på sig lite. Nu är jag hemma med smärtstillande och sjukskrivning så får vi se vad som händer.

    Tack för ditt svar iallafall!

  • Mintchokladglas

    Jag är gravid. Fick njursten i ca v.22 är i v. 33 nu.. Opererade in en pigtail inuti kroppen mellan njuren och urinblåsan. Detta för att avlasta njuren. Enligt läkaren finns annars risk att det blir stopp och då finns det risk att njuren blir förstörd. Min sten är 7x10mm. Gör ont med pigtailen och kissar blod hela tiden. Sjukskriven pga smärta och blödning mm. Har diskuterat operation men läkarna tyckte att det var för stora risker för barnet. Konstigt att läkarna bedömer så olika... ????

  • silvertroll
    Mintchokladglas skrev 2016-05-06 18:33:41 följande:

    Jag är gravid. Fick njursten i ca v.22 är i v. 33 nu.. Opererade in en pigtail inuti kroppen mellan njuren och urinblåsan. Detta för att avlasta njuren. Enligt läkaren finns annars risk att det blir stopp och då finns det risk att njuren blir förstörd. Min sten är 7x10mm. Gör ont med pigtailen och kissar blod hela tiden. Sjukskriven pga smärta och blödning mm. Har diskuterat operation men läkarna tyckte att det var för stora risker för barnet. Konstigt att läkarna bedömer så olika... ????


    Ja, verkligen konstigt att de bedömer olika. Men det kanske är olika beroende på var i graviditeten man befinner sig och var stenen sitter.. Hur gick det till att operera in en pigtail? Blev du sövd?
  • Mintchokladglas

    Jag tror också det beror på vart stenen sitter. Min sitter ganska högt upp. Jag blev sövd. Tyckte att själva operationen gick bra. Till mig sa läkarna att man brukar kunna jobba som vanligt efter op och sjukskrev mig 1 vecka. Om jag skulle märka att jag fick ont eller började blöda mer av aktivitet(jag frågade om ridning eftersom jag har häst) så skulle jag undvika det.

    Dom berättade inget om komplikationer. Dom verkade ha väldigt stressigt.

    Efter en vecka hade jag fortfarande väldigt ont av pigtailen och kissade blod. Såg ut som bara blod... ???? Så jag blev fortsatt sjukskriven. Det var diskussion om operation pga att jag hade så ont och blödde så mkt, men riskerna ansågs för stora.

    Nu blöder jag mindre men fortfarande mkt. Kissar mer blod om jag har ansträngt mig eller om jag har haft extra ont på natten av stenen som sitter brevid pigtailen. Har alltid ont... ????

    Går på spec Mvc den läkaren sa att många patienter med pigtail har liknade problem. Faktist skönt att höra... På kirurgerna lät det som att detta var ovanligt.. Förstår att jag måste ha pigtail för att rädda njuren... Men skulle inte rekommendera det om det fanns något annat allternativ... ????

Svar på tråden utvidgat njurbäcken!