• zorbella

    Ung mamma utan jobb

    Hejsan!

    Det är såhär Att jag har en son på 16 mån, är ensamstående. Bor just nu hemma hos min mamma, min lillebror och min mammas sambo. Har varken jobb eller körkort och mammapenningen är snart slut. Bor i en liten by där det är svårt att få jobb, bussar går inte så bra härifrån till större samhällen heller. Så skulle behöva flytta, men det är ju som sagt lite svårt att flytta utan ekonomi.. Vad ska jag göra? Har jag rätt att gå till soc och få hjälp?

  • Svar på tråden Ung mamma utan jobb
  • sextiotalist

    Mitt tips är att du ser över om det finns något som du vill studera vidare. Det är inte drömscenario att vara en ung ensamstående mamma med max gymnasium bakom sig.
    Som student kan då även få extralån eftersom du har barn. Även bostadsbidrag.

  • Carambolan

    Håller med sextiotalist. Studier är lättaste sättet att flytta hemifrån, oavsett om man har barn eller inte.

  • isotop
    sextiotalist skrev 2016-05-02 10:09:52 följande:

    Mitt tips är att du ser över om det finns något som du vill studera vidare. Det är inte drömscenario att vara en ung ensamstående mamma med max gymnasium bakom sig.
    Som student kan då även få extralån eftersom du har barn. Även bostadsbidrag.


    Det extra studiemedlet för studerande föräldrar ligger numera på bidragsdelen.
  • Agnes Li

    Håller med ovanstående! Utbildning ger jättemycket, men man måste ha tid också! Inte lätt med barn och skola, men det lönar sig sedan. :) Kämpa på!

  • Tullebulle

    Utbildning, säger jag också! Det finns en hel del som kan läsas på distans om du har långt till lärosätet och inte vill flytta.

    Något jag alltid tipsar om är folkhögskola, men var då noga med att välja en kurs som verkligen ökar möjligheterna till jobb. Det finns många folkhögskolelurser som främst är utvecklande eller studieförberedande.

    Om du behöver läsa in gymnasiet är folkhögskola ett väldigt trevligt sätt att göra det.

    Många folkhögskolor har små lägenheter på internatet där det funkar bra att ha barn med sig.

  • MammaTillTre96

    Har själv bott själv sen jag vart 16 men fick ekonomiskt stöd av min familj.


    Just nu skulle jag rekommendera att studera (Ta studielån kanske) alternativ ta kontakt med soc för ekonomiskt stöd.


    Hoppas det löser sig! Kram

Svar på tråden Ung mamma utan jobb