• minafinastebarn

    Datorn har tappat kontakt med usb/minneskort. Vad göra?

    Skulle flytta över kort från mobil till dator men men datorn hittade inte min mobil via usb kabeln. Testade att sätta in minneskort, inte heller det funkarde. Testade även via usbkabeln att föra över bilder från dator till digital fotoram, men inte då.

    Så datorn har ingen kontakt med usb portarna och inte heller minneskortläsaren.


     


    VAD GÖRA??? Kan inget om datorer...


     


    Googlade på drivrutiner för windows 7. Laddade hem nåt men funkar inte iaf.

    Såååå tacksam för hjälp! Har massor med bilder på datorn sedan barnen va små, dessa får inte gå förlorade :(

  • Svar på tråden Datorn har tappat kontakt med usb/minneskort. Vad göra?
  • zZzZz

    Startat om datorn? ibland räcker det för att få igång saker som "slutat" funka..

  • minafinastebarn

    Har uppdaterat o startat om hur många ggr som helst.

    Jag går in i "min dator" och ser då att den inte hittar något av det jag stoppar i.

  • chadde

    Om det inte funkar till fotoramen heller kanske det är kabeln det är fel på. Provat en annan?

    Sidenote:
    Hur i hela friden tänker du om du bara har dina barnfoton på en vanlig hårddisk? Skaffa omedelbart Dropbox eller liknande molntjänst, annars kommer du ångra dig den dagen din dator ger upp för gott.

  • minafinastebarn
    chadde skrev 2016-05-03 06:29:53 följande:

    Om det inte funkar till fotoramen heller kanske det är kabeln det är fel på. Provat en annan?

    Sidenote:
    Hur i hela friden tänker du om du bara har dina barnfoton på en vanlig hårddisk? Skaffa omedelbart Dropbox eller liknande molntjänst, annars kommer du ångra dig den dagen din dator ger upp för gott.


    Jag för över till 2 olika externa hårddiskar ;)
  • athanatos
    chadde skrev 2016-05-03 06:29:53 följande:

    Om det inte funkar till fotoramen heller kanske det är kabeln det är fel på. Provat en annan?

    Sidenote:
    Hur i hela friden tänker du om du bara har dina barnfoton på en vanlig hårddisk? Skaffa omedelbart Dropbox eller liknande molntjänst, annars kommer du ångra dig den dagen din dator ger upp för gott.


    Använder man dropbox måste man lagra datan dubbelt, i dropboxen och utanför. Så det tar upp onödigt med plats.
  • chadde
    athanatos skrev 2016-05-04 22:25:39 följande:
    Använder man dropbox måste man lagra datan dubbelt, i dropboxen och utanför. Så det tar upp onödigt med plats.
    Men.. utrymmet på servern påverkar ju inte dig över huvud taget. Det är så all form av backup och synkning fungerar.
  • chadde
    minafinastebarn skrev 2016-05-04 22:22:28 följande:
    Jag för över till 2 olika externa hårddiskar ;)
    Ja det är ocksa ett alternativ forstås. Bara man har någon form av backup, speciellt när det gäller barnfoton.

    Jag hade en granne som fick sin laptop stulen, på den hade hon alla foton av sin 4-åriga dotter. Så nu finns inte ett enda foto kvar av hennes första fyra år.
  • minafinastebarn

    Nu har vi klurat här...


    Såklart vi har testat flera olika kablar och olika telefoner.


    Min mans mobil och 3 andra funkar, en USB sticka har testats med och funkar.


    Så.... det är just MIN mobil som inte funkar??! Nån inställning?? Hittar inget, har inte behövts tidigare heller...


    Om det nu är en inställning på min mobil det hänger på.... varför hittar den inte minneskort eller digitala fotoramen då?

    Det kom upp en ruta om Windows Update... där har flera uppdateringar misslyckats och flera "väntar". Men det går ju liksom inte uppdatera:


    När man söker på uppdateringar så kan den inte uppdatera förrän jag startat om datan, vilket jag gjort 125ggr redan. Så där kommer jag ingenstans...


     


    Verkar inte vara fel på USB portarna, som vi trodde från början.

  • chadde

    Vad har du för mobil? Kör du Android finns en inställning för hur USB-anslutningen ska användas. Default är bara ladda. Kan vara det kanske.

    Kan du ta fram operativsystem och version vore det kanon.

Svar på tråden Datorn har tappat kontakt med usb/minneskort. Vad göra?