• Anonym (Förälder)

    Snefylla som gick ut över barnet

    Mitt barn bor på heltid hos sin andra förälder i en annan kommun tillsammans med föräldern och förälderns partner. Jag har barnet varannan helg och mer vid lov och röda dagar tex.

    I helgen får jag ett samtal av socialjouren. Den andra föräldern hade kommit hem full från krogen och gett sig på sin partner fysiskt. Dottern vaknar av att partnern skriker och att det är fullt slagsmål. Polisen och socialjouren kommer dit, den andra föräldern blir omhändertagen under starkt motstånd och fick sova i fyllecell. En anmälan om misshandel och våld mot tjänsteman är upprättad samt två orosanmälningar för barnet. 
    Jag åkte förstås och hämtade mitt barn som är hos mig nu och jag känner mig inte trygg med att barnet skall fortsätta bo där. Jag har varit i kontakt med socialtjänsten som uttrycker att det är klokt att barnet är hos mig men att jag måste ta det till familjerätten om vi föräldrar inte kommer överens. 
    Den andra föräldern vägrar folkbokföra barnet här och tycker det är bäst om barnet kommer tillbaka så snart som möjligt för att gå i skolan.

    Till saken hör också att de tänkt flytta till min kommun men i och med denna händelse är det inte säkert att det blir av. Den andra föräldern har redan sagt upp sin lägenhet och kommer bo hos sin bror i så fall.

    Jag vill inte släppa tillbaka barnet dit. Jag vill att barnet bor här och få till förskola och fritids så snart som möjligt, men i och med att barnet är folkbokförd i annan kommun så går inte det.


    Vad har jag för rättigheter här egentligen? Någon som kan ge mig råd?


    Tänker ringa familjerätten imorgon bitti.

  • Svar på tråden Snefylla som gick ut över barnet
  • Anonym (Förälder)

    Det är förövrigt inte första gången den andra föräldern agerar såhär, det var anledningen till att vi separerade från första början. Men det är första gången det händer när barnet är hemma.

  • Anonym (Förälder)

    Jag ska ringa familjerätten imorgon och se vad dom säger också. Risken finns ju att det blir en utdragen process och då blir det jättesvårt att få ihop vardagen med jobbet när barnet inte har rätt till barnomsorg i min kommun.

  • Anonym (Me)

    Du får begära ett interimistiskt beslut, vad jag har förstått så kan även soc hjälpa till med det för att skydda barnet.

  • Icemangold

    Hej.
    Jag har läst det du har skrivit och det är tyvär inte första och inte sista gången som vuxna går på krogen och det blir bråk och barnen hamnar emellan men som du har rätt till att ta hand om ditt eget barn och har rätt till att bestämma hur du ska ha det.

  • Anonym (Förälder)

    Barnet bor hos mig på heltid sedan dess. Adressändring är ordnad och fritids och skola kommer igång i början på augusti.

    Lite meckigt att få till barnvakter så jag kan jobba men det är det värt!

Svar på tråden Snefylla som gick ut över barnet