• Anonym (Gravid, konstiga känslor)

    Varför känner jag så här? Kommer jag bli en dålig mamma?!

    Varför känner jag så här?

    Är 31 år och väldigt barnkär, har velat ha barn sen jag var 15 år gammal. Har idag utbildning, arbete, bor fint tillsammans med min sambo.

    Är 8 veckor gravid och jag känner en massa konstiga känslor!? Helt plötsligt frågesätter jag mig själv om jag verkligen kommer bli en bra mamma.

    Jag har alltid tänkt och tyckt att det är en självklarhet att en mamma sätter sitt barns behov först och främst... Nu tänker jag på allt jag måste uppoffra, att jag om ett år försvinner min sömn och egentid. Kommer på mig själv att jag tänker.. Är det värt det?

    Jag är helt choklad över mina nya tankar!? :O

    Kommer jag bli en dålig mamma genom att jag redan nu tänker så här?

  • Svar på tråden Varför känner jag så här? Kommer jag bli en dålig mamma?!
  • Anonym (Det kommer :))

    Nej du kommer högst troligt inte bli en dålig mamma!

    Man längtar och längtar och sen en dag har man pluss på Stickan, klart man blir chockad och börjar tänka saker.

    Jag är gravid i vecka 36 och har fortfarande dagar som jag tvivlar på mig själv som förälder, min förmåga att älska och uppfostra detta liv. Men det är naturligt.

    Mycket är gravidhormoner som styr och spökar i oss blivande mammor, så du är heller inte ensam om dina känslor :)

    Känns det jobbigt och inte går över längre fram i graviditeten så kan du få hjälp och prata på din MVC :)

  • plusplus82

    inget konstigt me de du kommer bli en toppenmamma det e en blandning av hormoner o tankarna om bebisen o de nya livet som mamma  som kommer komma om ngra månader o eran realtion , de kommer ge sig men som föregående skrev har de inte gett sig om ngra månader skall du ju prata med din bm

  • nean82

    Så kände jag också.
    Pratade med flera av mina vänner om det och de flesta hade känt precis likadant.
    Även vänner som fått barn efter mig har uttryckt samma oro.

    Så du är ingen dålig människa och kommer inte bli en dålig mamma.

    Inte så konstigt att man har lite panik. Man vet att allt ska förändras men man vet inte riktigt hur.

    Lycka till! Glad

  • Cyanea

    Jag tror att känslorna mest är ett "farväl" till gamla tider. En period i livet går mot sitt slut och en ny är på väg. Så känner man ju ofta inför annat också, som ett nytt jobb även om man verkligen vantrivs på sitt gamla, inför en flytt m.m. Jag kände också så till viss del trots att vi försökt bli med barn i tre år och behövt genomgå IVF. Mer planerad än så kan man knappast bli som barn ;) Nejdå, oroa dig inte. Det är helt naturligt att tänka och känna så i perioder, men det betyder inte att du inte blir en toppenmamma! 

    Stort lycka till, och grattis! 

  • Anonym (nej då)

    Du kommer växa in i det hela. Ens egna behov blir inte så viktiga längre. Tror att de som tvivlar ofta blir de bästa mammorna eftersom de är medvetna om sitt eventuella tillkortakommande :) Så ta det lugnt.

Svar på tråden Varför känner jag så här? Kommer jag bli en dålig mamma?!