• JiPe

    Kejsarsnitt eller inte? Tvillingar.

    Hej!

    Jag är gravid med tvillingar i vecka 33. De ligger i säte båda två och läkaren sa igår att det är ganska säkert att de inte kommer vända sig. De kommer därmed att förlösas genom planerat kejsarsnitt. Jag hoppades tidigare på vaginal förlossning men nu känns kejsarsnitt ok ändå. Jag vill bara veta säkert vilket det blir så att jag kan förbereda mig mentalt.

    Hur var det för er andra som fått tvillingar? Hur sent vände de sig? I vilken vecka fick ni besked om hur de skulle födas?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Kejsarsnitt eller inte? Tvillingar.
  • JiPe

    Ingen tvillingförälder som vill dela med sig av sin erfarenhet? Är nyfiken..

  • JiPe
    Pedalen skrev 2016-05-04 12:23:49 följande:

    Min tvåa vände sig i v 34-35 nångång. Dock låg ettan med huvud nedåt hela tiden.


    Så då kunde bebisen vända sig senare i alla fall. Hos mig ligger ju dock båda i säte..
  • Janna

    Vid TUL i v 31+4 låg 1an i säte och läkaren sa att han troligen inte skulle vända sig så jag började ställa in mig på snitt. I tisdags (33+5) blev jag inlagd pga sammandragningar och då visade det sig att 1an vänt sig så nu har jag fått börja ställa mig in på vaginal förlossning ändå. Mellan två crg-undersökningar natten mellan tisdag och onsdag hann 2an vända sig på bara någon timme från att ha legat med huvudet ner till att ligga på tvären istället. Det känns ju som att mycket kan hända.

    Innan tyckte jag att det kändes så skönt att ställa mig in på kejsarsnitt och vad glad över att tro mig "veta" hur det skulle bli. Nu när jag legat inne några dagar känner jag att det inte spelar så stor roll för min del. Det blir nog bra vilket som!!

  • JiPe
    Janna skrev 2016-05-06 14:53:51 följande:

    Vid TUL i v 31+4 låg 1an i säte och läkaren sa att han troligen inte skulle vända sig så jag började ställa in mig på snitt. I tisdags (33+5) blev jag inlagd pga sammandragningar och då visade det sig att 1an vänt sig så nu har jag fått börja ställa mig in på vaginal förlossning ändå. Mellan två crg-undersökningar natten mellan tisdag och onsdag hann 2an vända sig på bara någon timme från att ha legat med huvudet ner till att ligga på tvären istället. Det känns ju som att mycket kan hända.

    Innan tyckte jag att det kändes så skönt att ställa mig in på kejsarsnitt och vad glad över att tro mig "veta" hur det skulle bli. Nu när jag legat inne några dagar känner jag att det inte spelar så stor roll för min del. Det blir nog bra vilket som!!


    Kul att höra från någon som är i ungefär samma situation och nästan samma vecka också!

    Jag försöker också tänka så att det blir som det blir. Jag har inte läst något om andningsteknik eller liknande inför vaginal förlossning, vet inte om det är för att det inte känns lika självklart med vaginal förlossning för mig som för de flesta andra. Det är mina första barn. Är det det för dig också?

    Många gravida tror jag fokuserar mycket på förlossningen under graviditeten och ser den som ett mål. Jag har nog mest fokuserat på och oroat mig för tiden efter då det känns så stort och "läskigt" att komma hem med två små bebisar. Hur de ska födas har jag inte tänkt så mycket på förens nu. Trodde jag ville ha vaginal förlossning men märkte att jag blev lite lättad när läkaren sa att det sannolikt blir kejsarsnitt. Är livrädd för ryggbedövningen bara.

    Eftersom dina vänt sig så kan ju mina också göra det. Känner att de "håller på" för fullt inne i magen hehe. Hoppas det blev bättre med sammandragningarna för dig och lycka till med allt!
  • Janna
    JiPe skrev 2016-05-07 19:31:23 följande:

    Kul att höra från någon som är i ungefär samma situation och nästan samma vecka också!

    Jag försöker också tänka så att det blir som det blir. Jag har inte läst något om andningsteknik eller liknande inför vaginal förlossning, vet inte om det är för att det inte känns lika självklart med vaginal förlossning för mig som för de flesta andra. Det är mina första barn. Är det det för dig också?

    Många gravida tror jag fokuserar mycket på förlossningen under graviditeten och ser den som ett mål. Jag har nog mest fokuserat på och oroat mig för tiden efter då det känns så stort och "läskigt" att komma hem med två små bebisar. Hur de ska födas har jag inte tänkt så mycket på förens nu. Trodde jag ville ha vaginal förlossning men märkte att jag blev lite lättad när läkaren sa att det sannolikt blir kejsarsnitt. Är livrädd för ryggbedövningen bara.

    Eftersom dina vänt sig så kan ju mina också göra det. Känner att de "håller på" för fullt inne i magen hehe. Hoppas det blev bättre med sammandragningarna för dig och lycka till med allt!


    Jag har en son sedan tidigare som föddes vaginalt med ett väldigt snabbt förlopp. Erfarenheten av att det gick bra förra gången har lugnat mig mycket nu även om jag såklart vet att det kan bli annorlunda nu. Läste inte på nåt alls om andning inför förra gången heller, och jag har för mig att maken sa efteråt att jag gjorde tvärtemot vad de sa åt mig, men uppenbarligen gick det ändå!

    När jag i tisdags fick veta att 1an vänt sig och jag insåg att snitt inte var aktuellt ifall de skulle komma då tänkte jag "shiit, jag orkar inte föda barn, det är mitt i natten och jag är jättetrött" då kändes snittet väldigt lockande. Men jag försöker tänka att det inte spelar någon roll utan att det blir bra som det blir.
  • JiPe

    Lycka till med allt Janna! Min mage har sjunkit märkte jag idag när jag vaknade. Jag tänker att det kan vara ett tecken på att en eller båda bebisarna vänt sig. Det blev lättare att andas nu eftersom det inte trycker så mycket på lungorna.

Svar på tråden Kejsarsnitt eller inte? Tvillingar.