• Anonym (Papput)

    Bli sambo. Bonusbarn mm

    Jag har frågat min tjej om hon vill flytta in hos mig och hon har sagt ja.

    Vi har varit tillsammans i över ett år och under den tiden har vi varit hos mig när vi inte haft våra barn hos oss. Under den tiden har vi haft en välfungerande vardag tillsammans och det känns som att jag hittat hem när det kommer till henne. Efter ungefär 6 månader började vi umgås tillsammans med barnen och det fungerar också bra. Min dotter känner sig helt trygg i att bli lämnad ensam med min tjej och ser upp till henne. Hon är mycket bättre än mig på många saker där jag vet att jag brister och det känns nästan som att min dotter tycker att det är roligare när tjejen är här.

    Det finns riktigt balsam i duschen, min tjej kan borsta håret utan att det gör ont, hon kan fläta, måla naglar, baka, tvätta, laga god mat, hitta på roliga lekar och aktiviteter och sådant som min dotter förut alltid tjatat om men som jag helt enkelt inte kan eller i alla fall inte gör så bra.

    Vi har dock aldrig övernattat med barnen och det steget måste vi ta snart så de vänjer sig.

    Min tjej föreslog att hon och hennes barn skulle sova här i helgen och att vi planerar en aktivitet tillsammans med barnen som en familj och resten av tiden får vi se vad som händer. Hon är rädd för att det blir för påtvingat om vi ska vara tillsammans 24/7 bara för att och att det då är bättre att vi kan dela lite på oss om barnen önskar det.

    Barnen kommer överens men det är olika åldrar och olika intressen så utbytet de har av varandra är lika med noll. Min tjej sa då att det är bättre att jag och min dotter kanske åker och leker med hennes kusin några timmar (om dottern önskar det) så att det blir lite distans men att vi möts här hemma och äter middag och har kvällsmys.

    Låter ju vettigt att inte tvinga på barnen umgänge 24/7 men jag vet inte hur man brukar göra sånt här. Har bara levt ihop med dotterns mamma förut och då fanns det aldrig utrymme till att tänka själv för allt var uppstyrt från morgon till kväll. Är lite skadad efter det och osäker på vad som är rätt eller fel. När min tjej frågar vad jag tror är bäst blir jag lite paralyserad i mina tankar och ord. Har inget facit i hand så tänkte fråga här hur andra gjort när man tar steget att bli sambo och det finns barn att ta hänsyn till.

    MVH Krille

  • Svar på tråden Bli sambo. Bonusbarn mm
  • Anonym (bra)

    Det finns nog inget facit. Jag tycker ni hittills har hittat en väl fungerande balansgång. Din tjej verkar vettig. Tror också det är viktigt att ha tentaklerna ute och känna av hur barnen mår och hur de känner. Lyssna på dom, utan att ställa för många konstiga frågor.

  • glutten

    Ni låter vettiga båda två! MEN jag tror att det är väldigt viktigt att du jobbar stenhårt på att återta din föräldraroll. Se till att BLI bra på att köpa balsam, lär dig måla naglar osv. Annars är risken stor att du omedvetet lämpar av din dotter på din nya sambo och låter henne ta över hela föräldraskapet, vilket vore väldigt dumt.

  • Anonym (Papput)

    Lämpa över var aldrig avsikten. Men jag lär mig så mycket när vi är med varandra.

    Förut köpte jag dubbeldusch och tänkte att dottern blir väl ren med det hon med. Tills tjejen förklarade att fint och långt flickhår är mycket lättare att reda ut med balsam så när vi handlar påminner hon om att det behövs.

    Hon har visat mig att det är lättare att borsta håret om man gör det innan och efter dusch och det gör mindre ont om man håller emot när man borstar.

    Jag kan lacka bilar men mina klumpiga olijiga händer och nagellack är tyvärr en dålig kombo. Ett plus är att jag nu vet att det finns medel att ta bort det som hamnar utanför. Jag har blivit visad klipp på nätet i hur man flätar olika flätor och får öva på min tjej. Jag lär mig laga fler maträtter och nu kan jag slänga ihop en sockerkaka.

    Hon har sånt tålamod med mig och visar och förklarar snällt hundra gånger om det behövs och hon hånar aldrig eller dömer mig.

    Man borde säkert kunna sånt här när man är 34 år men jag har aldrig fått chansen till det för dotterns mamma var som hon var.

    Så min dotter tycker mer om att vara hos mig nu när jag blir en bättre förälder och det är ju jättekul.

  • cupcakemom

    Tycker ni låter vettiga som tar det långsamt... Det gjorde vi också men det blir ju ändå en krasch när man väl bor under samma tak...

    Ta det långsamt och kolla av noga hur barnet verkar ta det... Gör det inte så dramatiskt... Bädda bara liksom nu ska vi sova.... Så gjorde vi.. Den kvällen lekte barnen med sitt eget syskon i var sin del av rummet haha men morgon efter lekte dom alla fyra....

  • glutten
    Anonym (Papput) skrev 2016-05-03 16:30:52 följande:

    Lämpa över var aldrig avsikten. Men jag lär mig så mycket när vi är med varandra.

    Förut köpte jag dubbeldusch och tänkte att dottern blir väl ren med det hon med. Tills tjejen förklarade att fint och långt flickhår är mycket lättare att reda ut med balsam så när vi handlar påminner hon om att det behövs.

    Hon har visat mig att det är lättare att borsta håret om man gör det innan och efter dusch och det gör mindre ont om man håller emot när man borstar.

    Jag kan lacka bilar men mina klumpiga olijiga händer och nagellack är tyvärr en dålig kombo. Ett plus är att jag nu vet att det finns medel att ta bort det som hamnar utanför. Jag har blivit visad klipp på nätet i hur man flätar olika flätor och får öva på min tjej. Jag lär mig laga fler maträtter och nu kan jag slänga ihop en sockerkaka.

    Hon har sånt tålamod med mig och visar och förklarar snällt hundra gånger om det behövs och hon hånar aldrig eller dömer mig.

    Man borde säkert kunna sånt här när man är 34 år men jag har aldrig fått chansen till det för dotterns mamma var som hon var.

    Så min dotter tycker mer om att vara hos mig nu när jag blir en bättre förälder och det är ju jättekul.


    Toppen att du lär dig! <3
  • Brumma

    Helt ärligt - jag tycker ni låter väldigt vettiga i detta båda två :)

    Ni tar det lugnt. Låter ert förhållande utveckla sig och samtidigt låter ni barnen vänja sig vid varandra och era respektiven :)

    Jag tycker din tjej har bra tankar men självklart måste du få vara delaktig i hur ni lägger upp livet. Som du beskriver det låter det dock som om hon bjuder in till det och ibte försöker köra över. Har du varit van vid att bli "tillsagd" och att ngn annan styr kan det ta tid att lära sig ta plats och våga lita på sina tankar och åsikter. De tankar du uttrycker här låter som sagt väldigt vettiga och dina funderingar kommer nog få ta mer och mer plats ju säkrare du känner dig :)

    Fortsätt bolla med din tjej så skall du se att du snart får ihop tankarna ;)

    Gällande att hon påminner om att det behövs balsam. Att hon borstar o flätar håret osv.. Jag tycker tvärtom mot en "glutten" i inlägget tidigare..

    Visst kan även du lära dig dessa saker men även i normalt fungerande kärnfamiljer har man lite olika roller och man "är bra" på olika saker. Det innebär inte att ngn är mindre förälder eller sämre på det, utan att man har fallenhet för olika saker. Jag tror dessutom att det kan vara bra att ha något "eget" med sitt bonusbarn. Så att relationen blir barnets och bonusförälderns och att relationen inte är avhängig föräldern. . Om de gör "fixa håret och måla naglkarma" till sin grej och trivs med det tycker jag du ska låta dem behålla den grejen som sin och inte gå in och ta över för att ngn säger att du släpper på din föräldraroll. Personligen tycker jag nog att du gör tvärtom - du är en bra förälder genom att se till att din partner och ditt barn får möjlighet att knyta an och skapa sig en egen relation.

    Bra om det finns något du och din tjejs barn kan göra tillsammans också men det beror ju mycket på ålder och intresse såklart. Tvinga inte fram något utan låt det växa fram. Men fundera om det finns något ni båda gillar. Kanske läser ni båda böcker? Eller gillar att laga mat (om du håller på att lära dig laga mat o baka kanske ni kan lära er tillsammans? Överraska med att bjuda på ngt ni lagat ihop? )? Meka med bilar? Gå i skogen? Spela kort o lägga patians. Alltid finns det något :)

    Lycka till :)

Svar på tråden Bli sambo. Bonusbarn mm