• Anonym (Passkontrollen)

    Ni som är för fri invandring...

    Jag är nyfiken på hur alla ni därute resonerar som är för fri invandring Jag menar, hur har ni egentligen tänkt att allt skulle lösas rent konkret? Om alla som vill komma hit får komma hit och vi fortsätter med dagens generösa bidrag (ja, dom är generösa annars skulle inte så många vilja ta sig upp till norra Europa. Det är inte för dom snörika vintrarna dom vill hit) så måste vi
    a) höja skatter rejält
    b) minska statens/landstingens/kommunernas utgifter rejält

    Jag har inte satt mig in i exakta siffror men jag skulle tro att fick alla komma hit skulle det inte ens hjälpa att höja skatterna rejält för det kommer alltför många. Sen är det dom andra viktiga delarna såsom boende, utbildning och jobb... Hur ska dessa magiskt bara finnas på plats då vi redan har en bostadsbrist, lärarbrist och totalt sett lite jobb för lågutbildade? Har en bekant som vill ha öppna gränser MEN han vill betala så lite skatt som möjligt dvs det skulle innebära att folk får komma hit men får inga bidrag, ingen utbildning och ingen hjälp till att hitta boende. Vet inte om hans inställning eller min är mest human i en sån jämförelse.

    Skulle vara kul att höra från nån intelligent och inte rabiat invandrarvänlig tyckare. Det är nämligen väldigt sällan som jag tycker resonemanget verkar hålla ihop rent ekonomiskt och trots allt har även Sverige en budget att förhålla sig till.

  • Svar på tråden Ni som är för fri invandring...
  • Kjell2

    Lycka till med att hitta någon som är för fri invandring och bibehålet välfärdssystem här.

  • Farfallos

    För att inte tala om alla ungar som föds i vårt land (avsett invandringen). Dessa kostar samhället jättestora pengar! Föräldrarna ska ha föräldrapenning och ungarna ska sedan gå i det närmaste gratis på dagis några år, och sedan i skolan under minst 12 år. Massor av dyr personal under många år. Dessutom ska föräldrarna få dryga tusenlappen varje månad i en härrans massa år. - Hur har vi råd?

    Dina tankegånga om hur dyrt det hela är bygger inte på bristande uträkningar, utan på bristande förstånd i hur det fungerar med nationalekonomi. Pengar fungerar inte på samma sätt i en nations ekonomi som det gör i en familjs ekonomi. Nationen drar in skatter och omfördelar, och om det fungerar bra så snurrar det på rätt bra. Det som får alltsammans att snurra sämre är t.ex import. För när pengar försvinner ut ur landet så blir de inte moms och skatt om och om igen, utan de är borta.

    Vet inte om du har uppmärksammat att Sverige (som per capita har tagit emot fler flyktingar än något annat land i EU) går som tåget just nu. Detta trots hög arbetslöshet och många invandrare. Så nä, du behöver nog inte oroa dig för invandringen ur ett ekonomiskt perspektiv, för det löser sig fiiint.

    Däremot finns det annat att oroa sig för i samband med invandringen, och det är hur vi ska kunna upprätthålla det öppna och toleranta samhälle vi har skapat.


    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Anonym (Ann)

    Jag siar att allt snart kommer privatiseras, allt från sjukvård till skolor, vilket de som är lyckliga nog att erhålla arbeten får betala för ur egen ficka. De som inte har jobb får vara utan, så klasskillnaderna kommer bli enorma. De som har alla tänder kvar/de som är utan.

    Våra äldre får välja mellan att ta lågavlönade jobb för att få mat för dagen/moocha på sina barn samt flytta in hos dom och då hjälpa till med barnbarnen/svälta ihjäl och dö tidigt pga obehandlad hjärt och kärl samt cancersjukdomar dom inte har råd att behandla.

    Kriminaliteten kommer öka med 1000% för desperata tider kräver desperata handlingar.

    Det kommer inte finnas nåt som heter bidrag längre, inte ens kungen kommer få sitt årliga socbidrag. För statskassan kommer vara tom eftersom den kommer gå till underhåll av invandrare/hela länder som kommer hit. Och deras rättighet att få utöva sin kultur och religion.

    Det kommer bli jättemysigt.

  • Anonym (Omöjligt)

    I takt med att Sverige blir allt mer mångetniskt och mångkulturellt kommer välfärdssamhället både bli svårare att upprätthålla rent ekonomiskt, men även tuffare att försvara politiskt.

    När svenska skattebetalare ser att välfärdssystemen egentligen bara handlar om att omfördela ett antal hundra miljarder kronor varje år från svenskar till invandrare så sjunker snabbt villigheten att vara med och betala. Varför betala in till ett system som man endast betalar för, men i sjunkande utsträckning själv får vara med och ta del av?

    I synnerhet med alla riktade insatser som görs där somaliska och arabiska invandrarfamiljer i fler och fler kommuner får bo i villa på skattebetalarnas bekostnad, medan dylika insatser aldrig någonsin gjorts för fattiga svenskar.

    Sedan får vi se när white flight på allvar sätter in som i Detroit i USA där vita familjer de senaste decennierna helt enkelt lämnat hus och hem på grund av den tilltagande ghettofieringen och mångfalden i staden.



  • Green Cross
    Farfallos skrev 2016-05-03 16:40:26 följande:

    För att inte tala om alla ungar som föds i vårt land (avsett invandringen). Dessa kostar samhället jättestora pengar! Föräldrarna ska ha föräldrapenning och ungarna ska sedan gå i det närmaste gratis på dagis några år, och sedan i skolan under minst 12 år. Massor av dyr personal under många år. Dessutom ska föräldrarna få dryga tusenlappen varje månad i en härrans massa år. - Hur har vi råd


    Eftersom det är en investering som historiskt sett och även i nutid har fungerat,och frågan blir således;
    Vad är det som behöver åtgärdas genom hög asylinvandring från tredje världen?

    Förövrigt så kan även invandrare som inte bidragit till det allmänna håva in storkovan:
    tinyurl.com/q3wb6h9
    Farfallos skrev 2016-05-03 16:40:26 följande:

    Nationen drar in skatter och omfördelar, och om det fungerar bra så snurrar det på rätt bra.


    Att pengar inte försvinner utan omfördelas är förstått,men förstår du varför vissa motsätter sig att svenskars resurser omfördelas till främlingar?
    Farfallos skrev 2016-05-03 16:40:26 följande:

    Vet inte om du har uppmärksammat att Sverige (som per capita har tagit emot fler flyktingar än något annat land i EU) går som tåget just nu.


    Tack vare eller trots allt?
    Hade det gått bättre ifall vi inte gjort det?
    Farfallos skrev 2016-05-03 16:40:26 följande:

     Så nä, du behöver nog inte oroa dig för invandringen ur ett ekonomiskt perspektiv, för det löser sig fiiint.


    Ja,titta bara på de invandrartäta orterna Malmö,Botkyrka eller Södertälje,där går ekonomin helt strålande (tack vare utjämningsbidragen från resterande Sverige,när resten av Sverige nått deras nivå så är det oklart hur det hela ska finansieras).
    Farfallos skrev 2016-05-03 16:40:26 följande:

    Däremot finns det annat att oroa sig för i samband med invandringen, och det är hur vi ska kunna upprätthålla det öppna och toleranta samhälle vi har skapat.


    Vad är egenvärdet i att vara öppen och tolerant gentemot främmande fenomen som bevisligen är dålig för oss?
    Det kallas inte tolerans utan apati.

  • Pappa41
    Anonym (Ann) skrev 2016-05-03 16:40:35 följande:

    Jag siar att allt snart kommer privatiseras, allt från sjukvård till skolor, vilket de som är lyckliga nog att erhålla arbeten får betala för ur egen ficka. De som inte har jobb får vara utan, så klasskillnaderna kommer bli enorma. De som har alla tänder kvar/de som är utan.

    Våra äldre får välja mellan att ta lågavlönade jobb för att få mat för dagen/moocha på sina barn samt flytta in hos dom och då hjälpa till med barnbarnen/svälta ihjäl och dö tidigt pga obehandlad hjärt och kärl samt cancersjukdomar dom inte har råd att behandla.

    Kriminaliteten kommer öka med 1000% för desperata tider kräver desperata handlingar.

    Det kommer inte finnas nåt som heter bidrag längre, inte ens kungen kommer få sitt årliga socbidrag. För statskassan kommer vara tom eftersom den kommer gå till underhåll av invandrare/hela länder som kommer hit. Och deras rättighet att få utöva sin kultur och religion.

    Det kommer bli jättemysigt.


    Du har helt rätt Ann

    Det går inte att hålla välfärden och samtidigt låta alla som kommer hit ta del av den
    (Med öppna gränser)

    Om vi väljer att ha fri invandring så väljer vi samtidigt att ha ett annat samhälle mer likt USA
    Där man måste betala för den välfärd man utnyttjar
    När jag pratar om fri invandring så kommer det 250 000 eller mer per år vilket på sikt ger denna effekt

    Jag skulle vilja att dom som förespråkar öppna gränser förstår valet dom ställer sig bakom, tyvärr så tror jag inte det
  • Farfallos
    Green Cross skrev 2016-05-03 17:42:56 följande:
    Eftersom det är en investering som historiskt sett och även i nutid har fungerat,och frågan blir således;
    Vad är det som behöver åtgärdas genom hög asylinvandring från tredje världen?
    Inget som behöver åtgärdas (vem påstod det?) men heller inget som är något oöverstigligt problem.
    Green Cross skrev 2016-05-03 17:42:56 följande:
    Förövrigt så kan även invandrare som inte bidragit till det allmänna håva in storkovan:
    tinyurl.com/q3wb6h9
    Att pengar inte försvinner utan omfördelas är förstått,men förstår du varför vissa motsätter sig att svenskars resurser omfördelas till främlingar?
    Hmm...
    - Om det hade varit så att oproportionerliga mängder av pengar hade omfördelats till främlingar så hade jag förstått upprördheten.
    - Nej, jag förstår inte vad det är för skillnad på människor och människor. 
    - Svenska storbanker gör enormt mycket större vinster på det Svenska folket (motsvarande 5 kr i kommunalskatt) än vad invandringen kostar, och bankernas vinster skapar väldigt få nya jobb eller "snurr på hjulen" i Sverige (eftersom de till väldigt stor del investeras utomlands). 

    Green Cross skrev 2016-05-03 17:42:56 följande:
    Tack vare eller trots allt?
    Hade det gått bättre ifall vi inte gjort det?
    Vilket har jag ingen aning om, utan konstaterar bara att de dystopiska profetiorna från vissa korttänkta individer inte har slagit in.
    Green Cross skrev 2016-05-03 17:42:56 följande:
    Ja,titta bara på de invandrartäta orterna Malmö,Botkyrka eller Södertälje,där går ekonomin helt strålande (tack vare utjämningsbidragen från resterande Sverige,när resten av Sverige nått deras nivå så är det oklart hur det hela ska finansieras).
    OK, du har också svårt att förstå det där med ekonomi...
    När det kommer till utgifter och intäkter för kommun och stat så haltar det rätt ordentligt. Utöver det uppenbara att det är staten och kommunerna har olika inkomst och utgiftsposter (moms, arbetsgivaravgifter, inkomstskatt, avdragsrätt) så är förutsättningar (beroende på demografi, inkomster, turism, invandring, hälsa mm) mellan olika kommuner stora, och det har tvingat fram utjämningssystem. MEN, trots dessa system så haltar det ändå, och vissa kommuner är orättvist drabbade. Det är dock inte bara ett invandringsproblem, utan i första hand ett politiskt problem eftersom det bevisligen finns pengar i det Sverige som går som tåget.
    Green Cross skrev 2016-05-03 17:42:56 följande:
    Vad är egenvärdet i att vara öppen och tolerant gentemot främmande fenomen som bevisligen är dålig för oss?
    Det kallas inte tolerans utan apati.
    Egenvärdet ligger i att hjälpa dessa främmande fenomen (eller "människor" som jag kallar dem) som helt utan egen förskyllan har fötts i ett land där någon är ute efter att döda dem. Det kallas varken tolerans eller apati, utan medmänsklighet. Motsatsen kallas för feghet, rädsla eller IQ-befriad trångsynthet.
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Lottobarn
    Anonym (Ann) skrev 2016-05-03 16:40:35 följande:
    Jag siar att allt snart kommer privatiseras, allt från sjukvård till skolor, vilket de som är lyckliga nog att erhålla arbeten får betala för ur egen ficka. De som inte har jobb får vara utan, så klasskillnaderna kommer bli enorma. De som har alla tänder kvar/de som är utan.

    Våra äldre får välja mellan att ta lågavlönade jobb för att få mat för dagen/moocha på sina barn samt flytta in hos dom och då hjälpa till med barnbarnen/svälta ihjäl och dö tidigt pga obehandlad hjärt och kärl samt cancersjukdomar dom inte har råd att behandla.

    Kriminaliteten kommer öka med 1000% för desperata tider kräver desperata handlingar.

    Det kommer inte finnas nåt som heter bidrag längre, inte ens kungen kommer få sitt årliga socbidrag. För statskassan kommer vara tom eftersom den kommer gå till underhåll av invandrare/hela länder som kommer hit. Och deras rättighet att få utöva sin kultur och religion.

    Det kommer bli jättemysigt.
    Det som jag fetat stämmer helt. Problemet är att det är rättfärdigat. Ett samhälle som har världens högsta skatter ska ha en fullgod sjukvård. Inte flera års väntetid för skitsaker.
  • Farfallos
    Lottobarn skrev 2016-05-04 08:23:47 följande:
    Det som jag fetat stämmer helt. Problemet är att det är rättfärdigat. Ett samhälle som har världens högsta skatter ska ha en fullgod sjukvård. Inte flera års väntetid för skitsaker.
    1. Sverige har inte världens högsta skatter.
    2. Det finns brister i Sverige (och det finns det i alla länder), men om man inte bara dömer landet utefter bristerna, utan efter det som många finner så självklart att de inte ser det, så blir det en annan sak. Många människor som bott utomlands kan vittna om hur otroligt mycket bra Sverige gör för sina medborgare. Enligt alla undersökningar om trygghet, hälsa och ekonomi så hamnar Sverige rätt högt upp. Medborgarna i Sverige mår och har det bra helt enkelt (jämfört med resten av världen)
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
Svar på tråden Ni som är för fri invandring...