• Anonym (Nojig morsa)

    Hjälp med min 2-åring, är alltid så orolig

    Hej.
    Jag har en liten grabb på 2 år som var fruktansvärt krävande som bebis men började runt 1 1/2 års ålder vända och blev världens goaste och mysigaste unge.

    Hans pappa och jag delade på oss för snart ett år sedan och detta har funkat kanon, vi har daglig kontakt och ses flera dagar i veckan och hittar på saker tillsammans. Vi har inte delat upp det med varannan vecka utan har istället några dagar i rad där sonen är antingen hos mig eller sin pappa.

    Sonen har varit sjuk mycket i höst och vinter och får vid varje förkylning kruppliknande hosta och ansträngd andning. För några veckor sedan började förskolan påpeka att han inte var sig själv, inte orkade lika mycket och lät ansträngd i sin andning.
    Jag var därefter med sonen och kollade upp detta på en privat barnmottagning där det konstaterades att han är ett "kruppbarn". Han är även lite större än andra barn i sin ålder och folk tror ofta att han är mycket äldre än han är, läkaren förklarade då att större barn ofta har mer problem med sin andning vid förkylningar.
    Skulle besvären komma tillbaka i höst skulle han få komma tillbaka för kortisoninhalationer.

    Nu de senaste två veckorna tillbaka har sonen inte varit sig själv alls. Han blir konstant ledsen för ingenting, nu ikväll tex blev han helt hysteriskt ledsen för att en badanka flöt runt i badkaret!

    Jag tassar på tårna dagligen för att inte göra honom ledsen eller arg då han exploderar för ingenting. Han är inte fysiskt trött men ändå tröttare på något sätt än han tidigare varit.

    Något som jag blir så ledsen över är när han stretar emot och jag säger åt honom på skarpen.Då svarar han "mamma inte skrika", "mamma inte putta", "mamma inte slå" och "mamma inte vara arg".
    Jag går sönder varenda gång han säger såhär för det känns som att han är rädd för mig :( Visst har jag brusat upp emellanåt och tagit tag ordentligt i honom när han inte lyssnat på mig eller betett sig illa, men jag skulle ALDRIG någonsin göra honom illa varesig fysiskt eller psykiskt.
    När han säger såhär så sätter jag mig alltid ner och säger att mamma inte är arg och kramar honom och går samtidigt sönder inombords för att jag inte vill att han ska vara rädd för mig.

    Jag vet inte vad jag vill egentligen med denna tråd men jag är så rädd att han inte mår bra på något sätt :(

    Jag är världens mest nojiga mamma och är såå rädd dagligen för att något ska hända min älskade son.
    Jag förlorade min mamma i en brutal kamp mot cancer för några år sen nu och detta har satt djupa spår i mig och gör att jag är så rädd att han framför allt ska bli sjuk :(

    Jag kan behöva lite peppande ord eller bara någon som känner igen sig i det jag berättat.

  • Svar på tråden Hjälp med min 2-åring, är alltid så orolig
  • Anonym (Mmm)

    Du säger att du aldrig skulle skada ditt barn. Men det gör du ju. Psykiskt i alla fall. Ett sånt litet barn som säger så när du blir är skadat...

  • mammalovis

    Det är inte första trotsåldern som satt in? Min dotter, nu snart 3, kan bli vansinnig om tröjan korvar sig under jackan, om jag hjälper henne när hon inte vill o s v.

    Så frågan är väl om det bara är humöret som ändrats eller orken också?

    Är det humöret så får man satsa på att avleda eller använda humor och säga något tokigt som ändrar fokus.

  • Anonym (Nojig morsa)
    Anonym (Mmm) skrev 2016-05-03 20:48:25 följande:

    Du säger att du aldrig skulle skada ditt barn. Men det gör du ju. Psykiskt i alla fall. Ett sånt litet barn som säger så när du blir är skadat...


    Bara väntade på en sån här kommentar. Vad fan vet du om det?
    Jag blir aldrig överdrivet arg på honom och då är han makalös på att testa mina gränser, men ändå reagerar han och säger såhär. 
    mammalovis skrev 2016-05-03 20:54:25 följande:

    Det är inte första trotsåldern som satt in? Min dotter, nu snart 3, kan bli vansinnig om tröjan korvar sig under jackan, om jag hjälper henne när hon inte vill o s v.

    Så frågan är väl om det bara är humöret som ändrats eller orken också?

    Är det humöret så får man satsa på att avleda eller använda humor och säga något tokigt som ändrar fokus.


    Kan ju säkert vara så i och med att han är väldigt tidigt med saker för sin ålder. Skönt att höra att du vet hur det är!
    Ska försöka ta till mig dina råd. Är så rädd att det är något annat som ligger bakom bara än "bara" trotsåldern".
  • Anonym (a)

    Jag tror också på att han hamnat i en utvecklingsfas där han vill vara mer självständig, och där humöret ibland inte är det bästa.

    Vissa barn reagerar inte alls på skarpa tillsägelser, medan andra barn tar väldigt illa vid sig av minsta lilla ilska i rösten. Kanske ditt barn hör till de senare. Jag har en dotter som också brukade tycka illa om när jag blev irriterad. Hon sade saker som "jag är bekymrad", "jag måste fundera lite" och "låt inte så hård mamma". Jag har allt eftersom lärt mig att samtala med lugn ton även när jag "säger till på skarpen". Det fungerar bäst så hos oss.

  • Anna i Hult

    Trotsålder! och det hjälper inte honom att du tassar, då måste han bara trotsa mot sig själv. Om detta står det i de flesta böcker om barn.Han vill ha motstånd och han håller på tills du blir arg. Det är jättejobbigt för honom om du inte blir det utan bara avleder hela tiden. Givetvis väljer man sin strider, men val för barnet brukar inte fungera i denna ålder. Har 5 barn, been there done that.

  • Anonym (Liknande)

    Alltså min dotter är 1,5 och kan definitivt bryta ihop för de konstigaste saker ibland :) ibland är ingenting bra. Jag tror inte heller du ska tassa på tå för honom.

  • LizzzI

    Alltså tror inte du ska ta det så hårt när han säger "mamma inte skrika". Min tvååring säger precis samma sak till mig ibland (och då har jag inte skrikit, räcker med att använda en skarpare ton i rösten). Jag tycker också det känns hemskt och går sönder lite när hon säger så, men inser samtidigt att det nog inte är så farligt. (Så länge man inte skriker på barnet hela tiden eller något annat, men det verkar ju inte du göra)... Tror faktiskt hon har lärt sig den meningen av oss om vi sagt till henne att "skrik inte XXX" i nån annan situation.

  • Anonym (Förskollärare)

    "inte putta" och "inte slå" är typiska saker som barn ofta själva får höra eftersom de ofta gör just det, puttar och slår, ofta för att de inte har ordförråd nog att förklara sina känslor och i stället försvarar sig genom handling.

    Säger som övriga, ta det inte så allvarligt. Din son har lärt sig nya ord, fraser och testar själv hur det fungerar att använda dom. Vad gäller ilskan/ledsamheten/orken tycker jag allt att du kan avvakta ett tag.

    Det du kan göra är att se över era rutiner med mat och sömn, är ni konsekventa där, både du och pappan? Sånt kan påverka mycket. Om det inte är några problem med det så är det förmodligen bara att härda ut. Ge barnet tid, det går över. :)

Svar på tråden Hjälp med min 2-åring, är alltid så orolig