• Anonym (Vad ska jag göra känns inte alls bra...)

    Kändes som spydigheten var riktad mot mig..

    Vet inte riktigt vart jag ska lägga denna tråd men provar här det är ju en slags relation men gäller kollega men dock ingen kärleksrelation.

    Jag bytte jobb för ca 4 veckor sedan från en butik som jag jobbat i ca 10 år trivdes bra egentligen, nära till jobbet. Jag fick fast i början på året efter 10 års vik och extrajobb. Då det vart oroligt innan jul så sökte jag nya jobb. Jag fick ett nytt inom kriminalvården vilket är en rätt så trygg anställning, heltid.
    Jag var tveksam först om jag skulle ta det eller inte eller vara kvar men efter mycket om och men och flera övertalningar av vänner, sambo, föräldrar så tog jag jobbet.
    Jag har under dessa veckor varit tveksam och tvivlat om jag verkligen gjort rätt. Jobbar man helg så jobbar man lör och sön 7-19 båda dagarna hela helgen försvinner och man jobbar så varannan helg. Mitt gamla jobb slutade jag 15 när jag jobbade helger.

    Men det som gjort mig ännu mer tveksam och osäker är att vi hade återkoppling för två veckor sedan efter introduktionen då hade kollegor som man haft som handledare fått berätta vad dom tycker om en då hade någon sagt att jag var för förstiktig  och att jag verkade obekväm i detta..Jag vet såklart att jag är lite försiktig i början innan man vet exakt hur saker och ting fungerar innan man känner sig helt trygg i sin roll. 

    jag har jobbat inom serviceyrke i 23 år så jag är van vid bemötande av människor. Jag har även läst olika vårdämnen nästan klar undersköterska. 
    Men när jag tex mött intagna tex på avdelningen så hälsar jag såklart säger hej hej..tex.
    Det känns som jag är omtyckt bland intagna på ett bra sätt. Jag är lugn som person ingen tuffing så utåt..
    Men så iaf finns det en kille som jobbar på mitt jobb (en rätt stor vältränad kille som är väldigt självsäker) och han kom förra veckan ner i lunchrummet när jag och en kille satt och hade lunch kommer in och säger med ljus späd blyg röst: Hej hej..sen går han kommer in efter ett tag igen och säger samma sak och frågar killen om han blir rädd eller får respekt för honom när han låter så..Den andra killen skrattar bara och säger nää och skakar på huvudet han förstår inte vad killen håller på med...Men jag själv får en känsla av att han härmade mig och ville typ "säga" något i och med det...och jag tror ju att det är han som sagt att jag verkar obekväm för honom gick jag med första dagen.

    Jag vet inte om det var så men eftersom jag själv alltid säger hej hej så tog jag åt mig och har blivit ännu mer osäker om jag verkligen gjort rätt.

    Vet att dom har ju valt mig av en anledning till själva jobbet efter lång intervjuv så har dom valt just mig men jag börjar tvivla starkt på om ajg verkligen gjort rätt val..

    Andra kollegor har berömt mig för ett bra jobb på så kort tid. 
    Så nu har jag börjat söka mig om efter andra jobb igen och jag längtar tillbaka till mitt gamla jobb :(

    Hur göra? Jag som hade fast i butiken och detta är också en provanställning som leder till fast :(

  • Svar på tråden Kändes som spydigheten var riktad mot mig..
  • nnnnnnnn

    Låt inte ETT pucko få dej att tvivla på dej själv.
    Hans bild av sig själv som en tuffing, är säkert väldigt viktig för honom. Att han inte vill vara trevlig och få respekt genom att vara vänlig, är hans problem.

    Lyssna mer på dem som peppar dej!

  • Harmagedon

    Ja det var klart att han försökte trycka ner just dig. Antagligen för att han själv kände sig kass just då. (Så mycket för det självförtroendet.) Kanske hade han fått återkoppling om att han borde ha en mjukare framtoning. Så behåll jobbet! Dryga översittare träffar man alltid på.

  • Anonym (Liten men tuff)

    hehe, jag kan nästan lova dig att en sådan person inte är så tuff om du konfronterar honom. Ta honom på tu man hand och ifrågasätt hans sätt. "Jag upplevde det som att du försökte göra narr av mig när du sa och gjorde så. Eller har jag missuppfattat?" Självklart kommer han neka men det kommer inte hända igen. Jag har haft alldeles för ofta haft med sådan personer att göra. Men trots mitt lugna sätt och att jag är liten och flickig i många fall så är det ingen som är sarkastisk då jag alltid ifrågasätter det både mot mig och andra. Lycka till! Du kommer vinna detta :)

  • Anonym (Tess)

    Han har ingen rätt att driva med dig. Du skulle ha frågat vad han menade. Ta ingen skit.

  • Anonym (Uniform)

    Fortsätt som du gör. Man ska bemöta människor med respekt, oavsett var man möter de. Sen, om det skulle behövas måste man vara beredd att växla upp, men det finns ingen vinning att gå in med en för hård ton från början, tvärtom.
    Skit i honom!

  • Cadencee

    Varför ska man vara "tuff" om situationen inte kräver det? Jag jobbar på gruppboende inom psykiatri och jag säger alltid "hej" eller bemöter dom som bor där på samma vis som om jag bemöter andra människor runt omkring. Sen kan man få "tuffa" till sig när det blir allvarliga saker men det är ju undantag.

  • Anonym (E)

    Jag jobbar inom kriminalvården och jag har upplevt att det är de där muskelbyggare/testosteronstinna manliga kriminalvårdarna som råkar ut för mest påhopp av intagna. Ju mjukare man är i sättet ju mer uppskattas man av de intagna. Respekt mellan kriminalvårdare och intagna är väldigt viktigt på en anstalt. Så fortsätt vara den du är! Du har fått jobbet av en anledning och personen som försöker trycka ner dig är väldigt liten själv (inombords).

  • Anonym (Stå på dig)

    Jobbet går väl inte direkt ut på att skrämma dom intagna och leka allan, men han har väl tittat för mkt på tv och tror det. Jag tycker att du ska fortsätta vara trevlig och heja om inte situationen kräver annat. Låt inte ett enda sågspån förstöra för dig! Tro på dig själv.

Svar på tråden Kändes som spydigheten var riktad mot mig..