• Nadjaaaa

    Hjälp oss hitta rätt ras för våran familj

    Hej.

    Vi har bestämt oss för att skaffa en hund men skulle behöva lite hjälp ang val av ras.

    Jag själv har haft blandraser tidigare.

    Nu bor vi i ett stort hus med skog runt om. Har en son och en katt.

    Vi skulle vilja ha en större hundras som gillar att vara ute i mycket, samt bra psyke och trygg med barn.

    Tacksam för all hjälp :)

  • Svar på tråden Hjälp oss hitta rätt ras för våran familj
  • Callo

    Åh, finns så många att välja på. Springer spaniels (engelsk eller welsh) är fantastiska. Har mest erfarenhet av Welsh springer. De kräver en bestämd (ej hård/elak) ägare då de annars tenderar att utnämna sig högst i rang, men är så underbara. Är det er första hund kan utmaningen dock bli aningen svår.

    Har själv en softie (Irish softcoated weaten terrier). Mycket barnvänlig! Älskar fart och fläkt men även soffmys. Otroligt härlig ras.

    Sedan har du så klart klassikerna labrador och golden retriever. Har haft båda och de är ofta trygga och relativt lätta (i jämförelse med andra raser) att uppfostra.

    Som förstagångshund hade jag antagligen kört på någon av de sistnämnda. Mer säkra kort. Underbara hundar med stabilt psyke. Barnvänliga är de absolut.

  • chadde

    Bearded collie om du inte har något emot pälsvård. Underbara familjehundar som gillar ett aktivt liv.

  • chadde
    "Rasen är vänlig, livlig, aktiv, glad och positiv och fungerar oftast utmärkt med människor, artfränder och andra djur. Den är mycket intelligent och behöver aktiveras för att komma till sin rätt. Rasen är lätt att ha lös på promenader då den oftast har en väldigt begränsad jaktinstinkt."

    www.skk.se/sv/hundraser/bearded-collie/
  • Lilioan

    Skulle verkligen rekommendera en barbet ( fransk vattenhund) inte så jätte vanlig ras men verkligen en perfekt familjehund. De jag har träffat har haft mycket bra psyke, har energi men kan även ta det lugt vissa dagar, kelgrisar och lätt lärda. Skulle rekommendera att raka dem och hålla pälsen kort.

    De är även en allergi ras så ni slipper allt fällande :D

  • //Noppan//

    Amstaff ska vara bra familjehund. Jag bor själv men min amstaff älskar barn och är otroligt lätt lärd. Ingenting jag inte lyckats träna honom till än. Mycket tillgivna, lydiga och vill vara till lags.

  • Flugannorman

    Det beror helt på hur aktiv ni är och hur villig ni är att offra tid för hunden. Själv är jag sugen på en St. Bernard, dem ska vara väldigt lojala till familjen och aktiva när det behövs. Pälsvård kommer med alla hundar på köpet, kort som långhårig, skaffar man hund måste man vara beredd på att det är mycket jobb.

    Så mitt störsts tips är, välj noggrant. Skaffar man en hund som behöver vara väldigt aktiv kan man få ett rent helvete om hunden inte får den motion den behöver. Så A och O i valet av hund är, hur aktiv är vi? Hur aktiv är hunden?

  • wioop

    Staffordshire bullterrier (staffe)!
    Gladare och snällare ras finns nog inte. Dock är det en mellanstor ras och inte stor. Helt underbara med barn och en super bra familjehund. Lättlärd och min älskar att va i skog och ute på tomten :) 

    Annars är rottweiler en väldigt bra familjehund. Lättlärd, lojal, underbar mot barn och bra psyke. Älskar att va ute. Hade en innan jag skaffa min staffe :) 

  • eliiinv

    En fransk bulldogg(pluspoäng för världens bäste familjehund och clown som den är men minus på att dem ibland hellre ligger inne å slappar en regnig dag haha. Vi har en Bosse på 2.5 år iaf :)

    Boxer kan jag med rekommendera, perfekt storlek, orkar hänga med och helt underbar i psyket,påminner om en större smalare fralla :)

Svar på tråden Hjälp oss hitta rätt ras för våran familj