• Auri79

    Bilbarnstol till bil med extremt lutande säte?

    Behöver tips inför köp av bilbarnstol till min 3-månadersbebis inför nästa stolstorlek.

    Jag kör en Renault Megane 2002 med EXTREMT inåtlutande säten.

    Har i nuläget monterat babyskyddets bas uppe på en tjock ihoprullad filt i "sittgropen" inne vid ryggstödet. Ändå upplever jag att stolen blir väldigt upprätt så att huvudet riskerar falla framåt.

    Tänker att jag kommer behöva en bilbarnstol vars lutning kan justeras på basen.

    Det finns isofix i bilen, men anar att jag inte kommer kunna stötta upp basen något, ifall jag använder det?

    Hur har ni med liknande problem gjort? Vilka stolar och baser funkar?

  • Svar på tråden Bilbarnstol till bil med extremt lutande säte?
  • Sisisisi

    De stolar som funkar bäst i sådana säten brukar vara britax maxway och axkid minikid. Till båda stolarna finns en extra kil som ökar lutningen på stolen. Båda stolarna har dessutom lång användningstid och är populära och omtyckta.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • MeEmmA

    Maxi cosi fungerade bra i vår bil med lutande säten, går att ändra sittläge i den också.

    Om du åker till babyproffsen kan du få hjälp med att prova stolar.

  • Auri79

    Kan berätta att det blev en Besafe Izi Plus. Fastsättningen av denna är helt oberoende av sätet, fick jag förklarat i butik. Den spänns med en platta mot ryggstödet och pressas mellan denna och framdelen av sätet. Den behöver egentligen inte nudda innerdelen av sätet alls utan kan hänga i luften. Jag har ändå bullat upp med trasmattor under.

    Killen i butiken skrattade åt att jag tyckte min bil har skålade säten, det är inget mot vissa sportbilssäten har. Izi Plus-stolen ska alltså funka även i sådana.

    Svindyr förvisso men värd varenda krona. Från 5 månader och strax över 60 cm lång satt hon som en dröm i den i det mest bakåttippade läget.

  • LejonSa

    Åh kul att läsa att du köpt BeSafe izi plus. Det är den vi har ögonen på att köpa nu i helgen. Lillen har verkligen gjort sina sista resor i sin maxi cosi babyskydd för ett bra tag sen!

    Kul att läsa att ni trivs med den!!

  • Auri79

    Du kommer inte bli missnöjd med det dyra köpet. Den är väldigt, väldigt fin och känns genomsäker. Bebisen sitter bekvämt. Möjligen ett litet minus på att den slukar plats - mitt framsäte är framkört nästan helt och rätt obrukbart då en vuxen hamnar med huvudet i framrutan. Det känns dock snarast som en brist hos bilen. Stolen kostade en fjärdedel av vad jag gav för denna. ????

  • Auri79

    (Det skulle inte stå fyra frågetecken utan det var en smiley. Redigeringsfunktion hade suttit fint...)

  • LejonSa

    Ja, jag har också hört att den slukar plats. Men det får den väl göra då så länge lillen har det bra Får väl köpa en ny bil haha!

    Tycker du att selen i stolen vrider sig lätt och krånglar? När jag läst om stolen så har den ju fått bäst i test senaste åren o ända minuset som jag läst om är just selen.

  • ITpappan

    Vi har en Britax Hiway i vår Audi A4 Avant med sportsäten och den går det att justera lutning på.

    Det ingår dessutom en extra plastkudde att sätta under vid djupt lutande säten.

  • Auri79
    LejonSa skrev 2016-08-05 08:28:10 följande:

    Ja, jag har också hört att den slukar plats. Men det får den väl göra då så länge lillen har det bra Får väl köpa en ny bil haha!

    Tycker du att selen i stolen vrider sig lätt och krånglar? När jag läst om stolen så har den ju fått bäst i test senaste åren o ända minuset som jag läst om är just selen.


    Tycker selen sitter helt ok, det är inget jag tänkt på. När du säger det så sitter kanske axelbanden något lågt i förhållande till huvudstödet vilket får som konsekvens att axelbandens fäste hamnar nedanför axlarna och således kan glida ner över axeln. Mig veterligen kan inte axelbandshöjden justeras separat från huvudstödets höjd, men jag kan ha fel.
Svar på tråden Bilbarnstol till bil med extremt lutande säte?