• Vinterliljan

    Köparen vill reklamera

    Det gäller köp via Blocket mellan privatpersoner.

    Jag är säljaren av en ridväst till barn. Västen är ganska nyligen inköpt och kostade över 1.000 kronor ny i butik. Den är använd 2-3 ggr av dottern och är därmed i mycket fint skick, vilket jag även skrev i annonsen. Men det framgår ändå att den är använd och är i begagnat skick. På bilden i annonsen på Blocket så ser man västen framifrån. Den är hel och fin på bilden.

    Köparen betalade under halva inköpspriset för västen (450 kr) plus frakt (100 kr) Så totalt 550 kronor inkl. frakt.

    Nu får jag ett mejl att köparen hämtat ut västen och hon påstår att det är hål i tyget på västen. På henne låter det som att det skulle vara hål rakt igenom västen. Hon är riktigt arg och förbannad i sitt mejl och jag står som ett frågetecken. Jag har verkligen inte sålt en trasig ridväst!

    Jag skrev till henne att jag inte kunde förstå att det var hål i den. Jag skrev och frågade om hålen kanske kommit under transport med Posten? Men enligt henne finns det inga tecken på skador på emballaget. Så detta är ett mysterium för mig!

    Hon frågar hur vi ska gå vidare? Jag är inte så sugen på att betala tillbaka för en ridväst jag VET var i ett bra begagnat skick. Hon skriver att hon inte tycker att den var värd 550 kronor men egentligen handlar det ju om 450 kronor i och med frakten var på 100 kronor. Och det är nästan 1/3 av inköpspriset för västen. Och som sagt, den var hel när jag skickade iväg den. Det känns redan som att jag skänkt en ny fin väst till ett redan lågt pris.

    Vad gäller? Någon som vet?

    Borde hon inte bett om fler bilder? Hon köpte varan osedd utifrån en bild på Blocket.

  • Svar på tråden Köparen vill reklamera
  • KarinIngrid

    Om jag köpt ett klädesplagg som det var hål i skulle jag också ha reklamerat om det inte informerades i annonsen att det var ett hål, då hade man ju kunnat välja om man tyckt att det var värt det priset.

  • Kjell2

    Översämmer inte varan med din beskrivning eller det skick som kan förväntas baserat på ålder och pris har köparen rätt att häva köpet eller få prisavdrag.

    Jag antar att köpet har gått via postorder och köparen inte har sett varan innan.

    I praktiken kommer det bli ett chicen race. Vågar du så på dig och blåvägra trots skäll och hot?

  • sportpappa

    Börja med att be om bilder på hålet så att ni har en gemensam bild av problemet.
    Fråga henne hur hon vill lösa det.

    Två lösningar:
    1. Köp tillbaka den. Hon skickar den och du betalar tillbaka när den kommit fram.
    2. Prissänkning.

    Vid retur så kommer frågan kring fraktkostnaden som kan vara klurig att lösa. Du har inte medvetet försökt lura henne utan hon är bara missnöjd med produkten och anser inte att den är vad som utlovades. Då tycker jag att var och en står för frakten själv, dvs. du betalar tillbaka 550 kr och absolut inget mer.

  • The one in Blue

    Ingen i den här tråden verkar ha koll.

    När det gäller affärer mellan privatpersoner har köparen undersökningsplikt. Om köparen köper en vara hen inte undersökt får hen stå sitt kast. Om du vet med dig att varan inte var trasig när du skickade den skulle jag inte tagit tillbaka den om jag var du.

  • Emmabo
    The one in Blue skrev 2016-05-04 14:46:04 följande:

    Ingen i den här tråden verkar ha koll.

    När det gäller affärer mellan privatpersoner har köparen undersökningsplikt. Om köparen köper en vara hen inte undersökt får hen stå sitt kast. Om du vet med dig att varan inte var trasig när du skickade den skulle jag inte tagit tillbaka den om jag var du.


    Precis, det är detta som gäller. Du har inget ansvar att betala tillbaka några pengar eller så.

    Men om du känner dig riktigt snäll kan du ju alltid erbjuda dig att betala tillbaka summan efter att säljaren skickat tillbaka västen till dig. 

    Jag hade struntat i detta, om du vet att västen var hel och fin när du sålde den.
  • Kjell2
    The one in Blue skrev 2016-05-04 14:46:04 följande:

    Ingen i den här tråden verkar ha koll.

    När det gäller affärer mellan privatpersoner har köparen undersökningsplikt. Om köparen köper en vara hen inte undersökt får hen stå sitt kast. Om du vet med dig att varan inte var trasig när du skickade den skulle jag inte tagit tillbaka den om jag var du.


    Se KöpL 31§
  • ella016

    Man bör som säljare kontrollera varan och meddela redan i annonser eventuella skavanker så som hål,märken et.c.

    Utifrån det som du beskriver det bör köparen få reklamera varan.

  • sportpappa
    The one in Blue skrev 2016-05-04 14:46:04 följande:

    Ingen i den här tråden verkar ha koll.

    När det gäller affärer mellan privatpersoner har köparen undersökningsplikt. Om köparen köper en vara hen inte undersökt får hen stå sitt kast. Om du vet med dig att varan inte var trasig när du skickade den skulle jag inte tagit tillbaka den om jag var du.


    Precis som Kjell2 hänvisar till så får köparen undersöka varan när den kommit fram. Det är ju ganska logiskt eftersom man inte kan undersöka varan innan den skickas.
    Att be om fler bilder innan köpet hade väl varit bra, men som köpare förutsätter man att eventuella skador på en vara står med i beskrivningen.

    Om reklamationen är korrekt så ska köparen gå skadefri, dvs. även returfrakten ska betalas av säljaren. Enklast är att försöka lösa det så snabbt och enkelt som möjligt utan att börja dra Köplagen fram och tillbaka.
  • Vinterliljan

    Jag är allvarligt talat inte speciellt sugen på att köpa tillbaka en hel väst. Hon kan ju själv ha råkat ha sönder den med sax eller liknande när hon öppnat paketet? Och så blivit sur och skyller på mig? Nej, av vad jag kunnat läsa har en köpare undersökningsplikt och det handlar om att man kollar varan INNAN man köper den och inte efter man betalat och faktiskt köpt varan.

  • sportpappa
    Vinterliljan skrev 2016-05-04 18:22:52 följande:

    Nej, av vad jag kunnat läsa har en köpare undersökningsplikt och det handlar om att man kollar varan INNAN man köper den och inte efter man betalat och faktiskt köpt varan.


    Om du kollar Köplagen (www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm) så ser du att så inte är fallet. Framför allt 31§.
    Det faller på sin egen orimlighet att undersöka en vara innan man fått den. Hade du skickat västen för kontroll innan köpet om köparen hade begärt det?
  • gahadas
    Vinterliljan skrev 2016-05-04 18:22:52 följande:

    Jag är allvarligt talat inte speciellt sugen på att köpa tillbaka en hel väst. Hon kan ju själv ha råkat ha sönder den med sax eller liknande när hon öppnat paketet? Och så blivit sur och skyller på mig? Nej, av vad jag kunnat läsa har en köpare undersökningsplikt och det handlar om att man kollar varan INNAN man köper den och inte efter man betalat och faktiskt köpt varan.


    Äh bara skit i det. Kommer inte leda till nåt
  • HarryPotterLover

    Den lagen gäller inte för handel mellan Privatpersoner.

    För att slippa henne hade jag betalat 450:- enbart, - hon står för frakten fram och tillbaka. Ingen jävla fri frakt, fri retur. Du är inget företag!

    450:- eller inget alls! Hälsa henne det. Och du betalar efter att hon skickat varan.

  • sportpappa
    HarryPotterLover skrev 2016-05-04 19:18:17 följande:

    Den lagen gäller inte för handel mellan Privatpersoner.


    Den lagen gäller då konsumentköplagen inte gäller, dvs. vid köp mellan privatpersoner.
  • sportpappa
    HarryPotterLover skrev 2016-05-04 19:42:42 följande:
    Näpp!
    Vad grundar du det på?

    Jag grundar mitt påstående på nedstående:
    "4 § Lagen gäller inte i fall då konsumentköplagen (1990:932) är tillämplig."
    www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm
    "När du handlar något från en privatperson eller om du själv säljer varor till andra privatpersoner gäller köplagen."
    www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/koplagen/
  • Kjell2
    Vinterliljan skrev 2016-05-04 18:22:52 följande:

    Jag är allvarligt talat inte speciellt sugen på att köpa tillbaka en hel väst. Hon kan ju själv ha råkat ha sönder den med sax eller liknande när hon öppnat paketet? Och så blivit sur och skyller på mig? Nej, av vad jag kunnat läsa har en köpare undersökningsplikt och det handlar om att man kollar varan INNAN man köper den och inte efter man betalat och faktiskt köpt varan.


    Se §31 i Köplagen. Om man inte har möjlighet att undersöka vara innan så har man rätt att häva köpet eller få prisavdrag om det är fel på varan som upptäcks vid leverans. Om sen det hål som det eventuellt är frågan om skulle räcka är en annan fråga. En begagnad billig vara kan inte antas vara perfekt.
  • StevenDiese

    Hen hade säkert en likadan själv som blivit skadad och försöker nu få din gratis och skicka dig sin trasiga...

Svar på tråden Köparen vill reklamera