• Anonym (hopp)

    Hur sjutton grälar man rätt med tjej som inte lyssnar

    Nu har jag hamnat på kant med tjejen träffar igen och när det händer blir hon totalt omöjlig att resonera med tycker jag.
    Det som brukar ske när vi blir oense är att hon får en känsla över något jag sagt eller gjort och den fullständigt felaktiga  tolkningen blir sedan helt omöjlig för mig att förändra. Det spelar ingen roll hur mycket jag än  försöker förklara hur jag menade med vad som sagts eller varför jag gjorde på ett visst sätt.
    Har provat alla olika tillvägagångssätt jag kommer på men till slut upprepar jag bara mig orden tar slut. Vi kan gaffla i timmar och sen stå kvar på ruta ett iallafall.
    Blir tokig inombords av det här och hoppas någon kan berätta hur man hanterar det här dödläget? Ska man ge upp direkt istället för att kasta bort tid på ingenting? Fast samtidigt vill hela mitt inre försvara sig mot något som inte är sant och inte stämmer med verkligheten.
    Ibland undrar jag om vi är från helt olika planeter, jag skulle troligtvis behöva en helt egen kategori här på forumet för det finns fler dilemman som ger mig huvudbry med denna kvinna. Önskar nu att någon sitter med rätta svaren som räddar mitt kärleksliv för jag älskar så mycket annat hos henne och vill bara få de här sista pusselbitarna på plats. 
  • Svar på tråden Hur sjutton grälar man rätt med tjej som inte lyssnar
  • Anonym (Säg din mening)

    Gå inte i försvar utan säg bara att det var exakt så här jag menade och inget annat.
    Det blev en missuppfattning.

  • Anonym (Fia)

    Vad är du säger eller gör som hon missuppfattar, då? Det är enklare att ge konkreta råd om du berättar lite mer om vad bråken handlar om.

  • Anonym (Supersara)

    Jag vill också veta! Min man blir sådär. Jättejobbigt.

  • Anonym (Kvinna)

    Oj, min sambo gör exakt likadant. Fast han är man. Jag kommer ofta på mig själv med att försöka värja mig mot vad han fått för sig att jag menar eller avser. Diskussionen börjar liksom handla om det i stället och det pågår i timmar.

    Jag har informerat honom om vad han gör, fast när vi är sams. Har t.ex sagt att jag är den enda som kan veta vad jag menar när jag säger något och att han får acceptera det. Sen när vi bråkar brukar jag förklara missförståndet och sedan be honom upprepa vad jag sagt och frågat om något är oklart. Kan kanske framstå som raljant men det gör det omöjligt för honom att missförstå.

  • Anonym (Supersara)
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-05-04 14:18:08 följande:

    Oj, min sambo gör exakt likadant. Fast han är man. Jag kommer ofta på mig själv med att försöka värja mig mot vad han fått för sig att jag menar eller avser. Diskussionen börjar liksom handla om det i stället och det pågår i timmar.

    Jag har informerat honom om vad han gör, fast när vi är sams. Har t.ex sagt att jag är den enda som kan veta vad jag menar när jag säger något och att han får acceptera det. Sen när vi bråkar brukar jag förklara missförståndet och sedan be honom upprepa vad jag sagt och frågat om något är oklart. Kan kanske framstå som raljant men det gör det omöjligt för honom att missförstå.


    När jag gör så under gräl låser min man sig helt - sen kan han gå och vara tyst och sur i timmar.
  • Anonym (Mn)

    Medveten närvaro - stanna i här och nu. Andas och sänk din egen intensitet och koncentrera dig.

    Var uthållig, begär/neka gång på gång om det behövs. Kontrollera din intensitet (ju högre du har desto högre blir motståndet). Är denna sak ni pratar om värd att försvara i kort eller lång sikt?

    Ignorera attacker, undvik distraktioner och håll dig till ämnet.

    Uppträd säkert, stadig röst och tänk på ditt kroppsspråk.

    Förhandla, hur långt är jag villig att gå? Tänk på kort och lång sikt.

    Vänd på situationen, fråga efter alternativa lösningar. "Jag kan inte säga ja, och det verkar som det är det du vill. Vad kan vi göra åt det?"

  • Anonym (.,.,.)

    Vore också intressant att veta vad mer som ger dig huvudbry med henne, eftersom det verkar vara mycket mera!?

  • Anonym (Ftyui)

    Min man menar att jag är som din flickvän. Jag håller naturligtvis inte med; jag tycker att han ändrar sig hela tiden. När jag inte gillar vad han sagt hävdar han att"jag sa ju inte alls att xxxx, jag sa ju yyyyy". Mycket irriterande från min synvinkel också alltså, eftersom jag tycker att han försöker slingra sig.

    Det vi har gjort är att prata om det efteråt när vi är sams och helt enkelt prata om hur vi uppfattade det hela och hur vi vill att den andre ska agera nästa gång det blir ett sådant dödläge. Det är mitt råd att man gör så.

    För VÅR del, och det behöver inte vara så för er, handlar det om att vi har olika sätt att kommunicera. Om han säger "oj vad mycket disk som har samlats nu igen " hör jag det som "kvinna, du borde diska oftare" dvs som en anklagelse och blir rättmätigt förbannad. Han menar att det bara var en observation.

    Efter att ha pratat igenom det ett antal gånger har jag blivit medveten om hur han uppfattar det, men det är ändå svårt att omsätta i den praktiska situationen. När man grälar är man uppe i varv och tänker inte logiskt. Så vi har haft samma gräl många gånger. Vänta dig alltså inga underverk även om ni pratat igenom det hela. Relationer tar tid och det är SVÅRT att ändra sig.

  • Anonym (hopp)
    Anonym (Säg din mening) skrev 2016-05-04 13:33:13 följande:

    Gå inte i försvar utan säg bara att det var exakt så här jag menade och inget annat.
    Det blev en missuppfattning.


    Det är så jag brukar försöka hantera situationen i början men när jag känner att mina förklaringar inte når fram växer frustrationen inombords. 
  • Anonym (hopp)
    Anonym (Fia) skrev 2016-05-04 13:44:25 följande:

    Vad är du säger eller gör som hon missuppfattar, då? Det är enklare att ge konkreta råd om du berättar lite mer om vad bråken handlar om.


    Det har handlat om hänsynstagande och uppmärksamhet för varandra, öppenhet, framtiden och ibland ekonomi. Det är inte speciellt stora saker från början men efterhand växer proportionerna när vi inte når fram till varandra.
Svar på tråden Hur sjutton grälar man rätt med tjej som inte lyssnar