• Anonym (Jag)

    Någon mer som inte känner behov av högskola?

    Jag jobbar på ett äldreboende, jobbat där från och till i 8 år. Fast anställd sen 3 år. 2010 läste jag till uska. Grejen är att jag trivs jättebra men folk i min omgivning frågar hela tiden vad jag ska göra sen? Det är som att de e ett krav att läsa på högskolan. Att de är nåt man SKA göra. Men jag hatar att plugga och det är ingen linje som riktigt tilltalar mig. Har dessutom aldrig varit nåt riktgt läshuvud heller. Hur känner ni? Nån mer som inte är peppad för högskola? Vad arbetar ni som? Bör jag byta jobb eftersom jag vart där så länge?

  • Svar på tråden Någon mer som inte känner behov av högskola?
  • Linutis
    Anonym (Jag) skrev 2016-05-04 14:36:40 följande:

    Jag jobbar på ett äldreboende, jobbat där från och till i 8 år. Fast anställd sen 3 år. 2010 läste jag till uska. Grejen är att jag trivs jättebra men folk i min omgivning frågar hela tiden vad jag ska göra sen? Det är som att de e ett krav att läsa på högskolan. Att de är nåt man SKA göra. Men jag hatar att plugga och det är ingen linje som riktigt tilltalar mig. Har dessutom aldrig varit nåt riktgt läshuvud heller. Hur känner ni? Nån mer som inte är peppad för högskola? Vad arbetar ni som? Bör jag byta jobb eftersom jag vart där så länge?


    Men gud...måste man gå på högskolan? Nej! Vill du bli tandläkare/ekonom så kanske du ska gå de. O man inte vet vad man vill så kan man bara jobba tills man vet? Hatar folk som frågar den frågan, vad vill du göra, ska du gå högskolan...prutt på dom! Du trivs på ditt jobb! Det är det viktigaste! Det är bara dom som tänker på pengar som går högskola. Pengar pe garanterat pengar. Det vitigast enligt mig själv är att man är frisk, trivs på jobbet och klarar sig bara.
  • Anonym (Studerande)

    Bara för man går på högskola handlar det inte alltid om pengar. Jag har snart gjort mitt första år på univeristetet och trivs hur bra som helst med att kunna studera och i framtiden kunna jobba med de jag alltid drömt om. Men klart vill man ha högre lön för allt sitt slit, inkomstförluster för åren man pluggar och inte jobbat utan tagit lån för att klara sig. Istället för inkomst har studierna på 5 år gett upp mot 300 000 - 400 000 i skulder. Allt handlar om att trvias med sitt jobb, de är viktigt för att kunna må bra. Men att säga att dom som studerar är pengakåta stämmer inte, precis som dom som inte vill plugga är lata och vet inte vad som vill göra med sitt liv. Det stämmer inte heller. Säg bara att du älskar ditt jobb och trivs.

  • Anonym (Y)

    Att man ska vara " penningkåt" för att man läser på högskola är så urbota dumt ! Den som tror det har ingen koll på verkligheten ! Man läser vidare för stt man är intresserad av ett ämne eller att jobba med en viss sak ,visst det finns yrken där man tjänar " multum" i förhållande till längden på utbildning ( tex är jurister högt betalda,läkare också men deras arbetstider o arbetsförhållanden är inte alltid de bästa) Mååånga av dem som går en högskoleutbildning " tjänar" inte på det- CSN lån som ska betalas av äter upp en stor del av lönen,en lön som långt i från alltid är högre än vad den utan utbildning har. Själv valde jag " fel" högskoleutbildning,jag valde efter hjärtat och utbildade mig till förskollärare...... Ingågnslönen i min kommun ligger idag på ca 24000 kr efter 3-3,5 års högskolestudier........ Jag själv har lite drygt 26000 efter 15 år! Så nog var/är jag " penningkåt" 😎 De som ställer sig vid ett löpande band på en industri direkt efter gymnasiet tjänar mer än mig - de har nog inte lika roligt på jobbet och möts säkert inte av öppna armar och kramar varje dag de kommer till jobbet som jag gör men de tjänar långt mer många gånger - så vem är det egentligen som är " penningkåt" den som väljer CSN lån och låg lön och ett yrke de brinner för eller den som väljer " löpande bandet" o högre lön ??? Med detta sagt så vill jag bara som avslutning säga att det viktiga är inte vilken utbildning du går,det viktiga är att man trivs med det man gör!!! Alla VILL inte läsa vidare alla har inte "läshuvud" och det sorgliga idagens samhälle är att de här jobben där ut inte behöver läsa vidare blir färre o färre,de som inte är teoretiker utan praktiker får svårare o svårare att hitta något att göra efter nian- eftersom de " praktiska" linjerna också blir mer o mer teoretiska eftersom " alla" ju ska läsa vidare sen 😳 Det vore bättre om vi införde lärlingsutbildningar o praktiska utbildningar som är praktiska så de som kämpat sig genom grundskolan kan få en gynmasieutbildning o chans till ett jobb UTAN att behöva känna sig som ett misslyckande

  • Anonym (du är viktigast)
    Anonym (Jag) skrev 2016-05-04 14:36:40 följande:
    Jag jobbar på ett äldreboende, jobbat där från och till i 8 år. Fast anställd sen 3 år. 2010 läste jag till uska. Grejen är att jag trivs jättebra men folk i min omgivning frågar hela tiden vad jag ska göra sen? Det är som att de e ett krav att läsa på högskolan. Att de är nåt man SKA göra. Men jag hatar att plugga och det är ingen linje som riktigt tilltalar mig. Har dessutom aldrig varit nåt riktgt läshuvud heller. Hur känner ni? Nån mer som inte är peppad för högskola? Vad arbetar ni som? Bör jag byta jobb eftersom jag vart där så länge?
    Trivs du tycker jag inte att du ska byta jobb. Det finns tid nog ändå, så du kan ju byta om ditt nuvarande jobb ändras så att du inte längre trivs. Eller om du en dag känner att du vill göra något annat.

    Till de som frågar vad du ska göra sen tycker jag att du ska säga "Förhoppningsvis samma som idag eftersom jag trivs så bra!".
  • Anonym (nöjd&glad)

    Jag jobbar som personlig assistent och trivs så himla bra med det. Men jag får ofta frågan om när jag ska börja plugga igen. "Du som har så bra betyg, ska du verkligen slösa bort ditt liv på det sättet?"

    Jag avskyr att plugga, är inte motiverad, vet inte vad jag vill "bli", och visst önskar jag att jag fick in mer än drygt 20 000 kr efter skatt. Men jag är liksom nöjd så här ändå.

    Jag skulle inte klara stressen och pressen som studier på högre nivå innebär.

    Min brukare är också väldigt nöjd med att ha någon som inte är på väg därifrån eller bara ser det som ett extrajobb i väntan på något bättre.

  • Jennie med ie

    Ha! Hade jag bara läst på högskolan för pengarnas skull hade jag garanterat inte gått de program jag gått. Den som tror att högskoleutbildad = höginkomsttagare är helt fel ute.

    TS om man har ett jobb man trivs med och kan försörja sig på, och troligen kan även i framtiden, så är det väl finemang och mer än så finns ingen anledning att göra för någon annans skull än din egen. Det behövs folk inom yrken som inte kräver högskoleutbildning också så varför en del folk tjatar som om alla ska läsa vidare vet jag inte.

    Ser förutsättningarna annorlunda ut framöver finns möjlighet att plugga då, och nu vet jag inte hur gammal du är men du kan få studiemedel från CSN upp till 56 års ålder (antal veckor med lån börjar dock minskas succesivt vid 47).

  • Anonym (Hmmmm)

    Man ska satsa på högskola/universitet om det är något man känner att man vill och om man har fallenhet för att studera. Annars låter man bli.

  • Anonym (Hmmmm)
    Jennie med ie skrev 2016-05-08 14:29:47 följande:

    Ha! Hade jag bara läst på högskolan för pengarnas skull hade jag garanterat inte gått de program jag gått. Den som tror att högskoleutbildad = höginkomsttagare är helt fel ute.


    Ja verkligen! Där jag har jobbat har verkstadskillarna haft 10 000:- mer än mig i lön plus att de inte har CSN-skulder.
Svar på tråden Någon mer som inte känner behov av högskola?