• Birdie79

    Livsfara

    Tänk att du kör på motorväg med hastighetsgräns 120 km. Får du köra 120 i omkörningsfilen om du hindrar trafiken bakom?

    Du kör 130 o bilen framför kör 110 på 120 väg. I stället för att underlätta omkörningen, hindrar bilen framför dig, medvetet, genom att inte byta till höger fil (han kan o har plats i högra filen men han stannar kvar i omkörn.filen)

    När du byter fil till höger för att undvika köra på honom o bromsar o du har bil framför dig...

    Får han då ifrån omkörningsfilen, köra ut din bil från vänster till höger o utsätta dig för livsfara?

    (Du kör på högra filen o han kan ju fortsätta köra vidare på vänster fil men byter fil när han ser dig köra i högra filen!

    När jag går av bilen o ska prata säger han otrevligt "jag vill inte höra! Du har gjort fel, du får inte köra om på höger sida! Om du enas om att deg är ditt fel, kommer det inte bli några problem".

    Arrogant typ som ska styra, bestämma o hindra trafikflödet eller så trodde han att jag skulle köra om från höger sida o vissa tillåter inte andra köra om.. jag kunde ju inte köra om! Hade bil framför mig!

    Hur formulerar man händelseförloppet till försäkringsbolaget? Behöver tips, jag är så irriterad så jag kan inte tänka, förstå varför han betedde sig så illa.

    Vad ska man skriva på frågan "vem anser ni vållade skadan och varför?

    Jaaa han kanske var hatisk eller drogpåverkad eller pratade med tre andra i bilen o var ofokuserad. De räknas ju som vittnen men kommer så klart försvara föraren. Bilägaren satt bredvid föraren... o jag var med en kompis som sov.


    Trafik
  • Svar på tråden Livsfara
  • Pentra

    TS, vid incidenten låg du alltså i högerfil och blev sedan prejad av en trafikant som bytte fil från vänster till höger? Den som byter fil skall se till att det kan ske smidigt och utan risk för att t.ex. preja någon annan. ... Och, att hindra omkörning är inte heller tillåtet. ... Men, jag vet också att det förekommer att folk medvetet satt i system att de skapar situationer bl.a. i motorvägstrafiken, där de kör om framför en bil och bromsar, för att bli påkörda bakifrån i syfte att få ut försäkringspengar på en redan skadad bil. Så, försök få reda på om denna person och/eller bil varit med om liknande incidenter i närtid. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Birdie79

    Han körde 110 på 120 väg, i omkörningsfil. Jag hann inte bromsa in, så istället för att köra på honom bakifrån, bytte jag fil till höger o bromsar. (Idioten säger att jag inte får köra om på höger sida. Hallå jag bromsar o har bil framför mig).

    Han trängde ut mig från vägbanan, hade ingen plats till höger eller framåt o så körde han på min bil från vänster. Min bil fick plåtskada som min halvförsäkring inte kommer ersätta.

  • sportpappa
    Birdie79 skrev 2016-05-05 08:02:27 följande:

    Han trängde ut mig från vägbanan, hade ingen plats till höger eller framåt o så körde han på min bil från vänster. Min bil fick plåtskada som min halvförsäkring inte kommer ersätta.


    Om du kör i en fil och någon byter fil och kör in i sidan på din bil så är det den som byter fil som är vållande. Man får inte göra ett filbyte om det är någon i filen bredvid eller kan tänkas befinna sig där när filbytet sker. Man ska hjälpa andra fordon som indikerar att de ska byta fil, men det måste finnas tillräckligt med förvarning och möjlighet att göra det.
  • Frigående Fru
    Birdie79 skrev 2016-05-05 08:02:27 följande:

    Han körde 110 på 120 väg, i omkörningsfil. Jag hann inte bromsa in, så istället för att köra på honom bakifrån, bytte jag fil till höger o bromsar. (Idioten säger att jag inte får köra om på höger sida. Hallå jag bromsar o har bil framför mig).

    Han trängde ut mig från vägbanan, hade ingen plats till höger eller framåt o så körde han på min bil från vänster. Min bil fick plåtskada som min halvförsäkring inte kommer ersätta.


    Du borde ringa och prata med ditt försäkringsbolag. Om allt gått till som du beskriver så har du lagen på din sida. Om man ska byta fil oavsett när eller åt vilket håll är det den som byter fil som har skyldighet att lämna företräde alltså se till att ingen är ivägen.

    Om han prejade dig av vägen medvetet är det ett allvarligt trafikbrott som ska polisanmälas. Tillkallade ni inte polisen på plats i den här situationen? Det hade jag gjort direkt.

    Hur illa skadad blev din bil? Kunde du köra därifrån eller fick den bärgas? Fick du/ni några skador?
  • Birdie79

    Tusen tack pentra o sportpappa! Han kommer påstå att jag körde om från höger i hans skadeanmälan men jag bromsade i höger fil o hade dessutom en bil framför.

    Funderar varför han var så aggressiv o kör på min bil när han kan fortsätta köra på vänster fil??? Kanske för att jag ä mörkhårig o han var skinnhead o bara 24 år... ett behov av att hitta fel hos andra människor för att lära upp dem o få visa att man minsann kan! Hur ska jag formulera allt på skadeanmälan :((

  • Lena

    Oavsett om du körde för fort så får han inte svänga in i dig

    Däremot bör du lära dig att hålla avstånd och bedöma avstånd. Minst tre sekunder till bilen framför.

Svar på tråden Livsfara