• Sarken

    RUL - Garanterat se kön?

    Hej!

    Vi ska på RUL imorgon. Får man alltid reda på kön om man vill då? Är i vecka 19 och bor i Göteborg (vet inte om bm är extra "hårda" i olika städer?) Kan det hända att h*n vänder sig och att man inte ser alls? Och för er som har barn sedan tidigare; stämde könet med det bm sa? Tacksam för alla svar jag kan få!

  • Svar på tråden RUL - Garanterat se kön?
  • Kasperina

    Det är inte säkert att man ser könet på barnet på RUL. Det beror på hur mycket barnet visar
    Jag vet att vissa kliniker inte vill berätta kön, och då får man acceptera det, är det viktigt får man leta rätt på en privat klinik som kan hjälpa till.
    För mig har BM båda gångerna sagt att hon inte var helt säker, men gett oss en gissning som visat sig stämma.

  • Anonym (K)

    Jag är själv gravid med första barnet, och har inte haft mitt RUL ännu men när min bästis va gravid med mitt gudbarn då kunde de inte se könet på RUL, för att lilla M låg med benen i kors och gömde sig, de fick en ny tid för att testa igen och de var samma sak igen, på 3 UL så sa de att de tror de va en flicka men att de inte var säkra, så bästisen gick hela graviditeten utan att veta med 100% om de var en flicka eller inte. 
    Vi bor oxå i Göteborg 

  • Liten ekorre

    Nä, man får inte alltid veta könet. BM kan titta efter det om det finns tid över men det finns Inga garantier att barnet ligger så att man ser könet bra.

  • Anonym (Ta med en nypa salt)

    En bekant till mig fick veta på RUL att de väntade en flicka.
    Förlossningen fick avslutas med ett urakut kejsarsnitt där hon sövdes, och när hon vaknade hade hon sin nyfödde son bredvid sig. Det tog flera veckor innan hon riktigt kunde tro på att det verkligen var hennes barn.
    Fråga om de kan se, men var öppen för att det de säger kan vara fel.

  • Tjoffsan88

    Jag fick reda på RUL att de skulle vara en pojke och bm sa att har hon fel borde hon sluta sitt jobb då min bebis visade tydligt upp vad han hade .. Och ut kom de en liten pojke :)
    Dock litade jag inte helt 100 på de då jag har två nära bekanta som de visade först att de var tjejer , men senare visade de sig att de var pojkar ändå ..
    Har hört att ser dom en pojke kan man vara mer säker men ser dom en tjej är de inte alls säkert att de är de för att snoppen kan gömma sig :)

  • Moorii

    Jag gjorde rul i Göteborg och här säger dom vilket kön det är om man frågar, men dom är noga med att det är helt säkert att båda föräldrarna vill veta. Vår lille hade benen i kors först, men bm kollade lite andra saker i några minuter och kollade sen igen och då såg vi tydligt att det var en pojke :) jag har gjort två ultraljud till efter det och då har de också konstaterat pojke, så skulle bli väldigt förvånad om det inte var det! :)

  • augustibebis2016

    Vår första låg med navelsträngen mellan benen och tänkte inte visa sina hemligheter ;) Denna är troligen en tjej. Men även om RUL BM lät rätt säker vågar jsg inte tro på det - vet oxå för många där det inte stämt. Vi får se på förlossningen vad som kommer ut haha

  • Anonym (BM)

    RUL är en medicinsk undersökning där man letar defekter (ja, faktiskt). Givetvis säger man könet om man är säker, och paret vill veta. Det har inte med landsting att göra, utan snarare den BM som undersöker. Man har absolut rätt att veta om det är något BM ser!

  • Anonym (Inte alls säkert)

    Nej, man får inte alltid veta könet på RUL, så det är inget som man kan räkna med. RUL med första barnet gjorde jag i Stockholm, sa att jag gärna ville veta könet, och bm försökte verkligen i slutet av undersökningen, men bebis låg så det inte gick att se, trots att hon puttade på magen för den skulle ändra position. Sen var jag på tillväxtultraljud i Göteborg, minns inte vilken vecka, men efter vecka 30 i alla fall. Den bm totalvägrade berätta könet. Med andra barnet gjorde jag könsultraljud ett par dagar före RUL. Jag berättade det för bm på RUL, och hon sa att "ja, det syns ju tydligt att det är en liten kille här"! Det var på Östra sjukhuset. Vet också de som råkat se könet fast de inte ville, så det är så olika! Beror på bm inställning och inte minst vilken position bebisen råkar ha!

  • ALSI

    Inte ens när vi gjorde UL i vecka 30 ville vår son avslöja sitt kön. På RUL hade BM sagt att hon tror det är en pojke, men han ville inte gärna visa sig. Det är inget man kan räkna med att få veta, då det inte ingår i undersökningen, men de flesta BM tror jag försöker kolla om föräldrarna vill.

Svar på tråden RUL - Garanterat se kön?