• Carolinv

    Åldersskillnad

    Jag undrar lite över det här med åldersskillnad mellan partners. Jag är 25 och dejtar en kille väldigt seriöst som är 37. Det är alltså 12 år mellan oss. Jag gillar honom och bryr mig inte personligen så mycket om det. Men märker att det klart är ett stort problem för människor runt omkring mig. Min mamma är tex övertygad om att åldersskillnaden kommer ge oss problem i framtiden. Och föräldrarna tycker att jag ska ha någon i min egen ålder.. 

    Vill ju att vi ska kunna hitta på saker tillsammans. Vill att han ska kunna vara med när jag har fest eller hittar på något med mina vänner utan att behöva känna att han är gammal. 

    Hur är det för er andra? 

    Vi pratar om att flytta ihop och ev skaffa barn.. 

  • Svar på tråden Åldersskillnad
  • Anonym (T)

    Jag är 26 och träffar en man som är 12 år äldre med 2 barn. Jag ser inga som helst problem med det då vi är ganska lika i livet, jag är helt trött på allt va fester heter. Frågan är väl inte om åldern utan om ni är på samma stadie i livet? Du vill ha fester, är han en festkille? Fokusera inte på siffror

  • annananonym

    Min man är 11 år äldre men jag ser oss som jämnåriga. Din mamma har fel, det kommer bara bli bättre ju äldre ni blir. Kör hårt

  • Anonym (So in looove)

    Jag träffade min sambo när jag var 20, han var då 36 (ser mycket yngre ut än vad han egentligen är). Men vi blev tokkära, fick också barn ett år efter att vi träffades (oplanerat). Nu har vi nyligen firat tio år och vi är kärare än någonsin! Vi delar många intressen, har samma värderingar inom det mesta, pratar om allt och så finns en stark attraktion mellan oss. Om det finns - vad spelar åldern för roll i så fall? Visst kan jag förstå att det kan vara svårt om det skiljer väldigt mycket - 20 år eller mer när man tänker på den senare delen av livet.

    Jag har bara upplevt fördelar faktkskt. Exempelvis, när vi träffades hade han redan gjort sin karrär, om man kan säga så. Det har bidragit till att han har kunnat stötta mig mycket i min karrär under åren. Det skulle jag nog uppleva som mycket svårt om man är två som ska göra karriär samtidigt, framförallt om man dessutom får/har barn mitt i allt. Någon måste då kliva åt sidan. Ska båda studera samtidigt (på olika universitet?) med studielån ex. Eftersom han också hade en bra stabil inkomst så var det inget hinder att jag pluggade ex utan studiemedel. Vi ger och tar. Ser fram emot många härliga och roliga år till med min älskling

    Så, känns det rätt i hjärtat så go for it! Äkta kärlek mellan man och kvinna är faktiskt inte så lätt att hitta i livet. Gör man det så ska man ta vara på den, underhålla den och njuta av den tycker jag oavsett ålder!

  • Linnis92

    Min sambo är 34- jag är 24.

    Vi väntar vårat första barn och vi är lyckligare nu än vad vi någonsin varit tidigare :)

  • Anonym (34)

    Jag är 34 och min sambo är 25. Folk kommer alltid att tycka saker, det är bara att strunta i det. Gör det som gör dig lycklig.

  • Carolinv

    Ja jag har flera bekanta som också har det väldigt bra "trotts" åldersskillnaden. Det tråkiga är att varken mamma eller pappa stöttar mig eller är positiva till honom vilket klart gör mig ledsen då han är helt fantastisk.. Mina föräldrar har inte träffat honom eller ens pratat med honom utan bara sett bild på honom och de säger att han ser för gammal ut och undrar över massa saker som för mig inte är konstigt :( blir klart påverkad av detta och det är så tråkigt :(

    Hoppas vi håller trotts mina tråkiga oförstående föräldrar.

  • WorkMeister

    Kör på :) Det finns samma åldersspann i släkten min och det fungerar ypperligt! Vad jag vet är det ingen som funderat närmre på det...eftersom det kort och gott bara funkar :) Kan förstå att det är tufft om närstående är fundersamma...men det kanske löser upp sig om de får träffas så det hela blir avdramatiserat?

  • Carolinv

    Ja jag hoppas verkligen för just nu vill vi inget hellre än att vara med varandra. Pratar om framtiden och så..

    Mammas argument är att folk kommer "prata" när barnet är 10 jag 36 och pappa 47.... :(

  • Anonym (Kvinna)

    Pga stora skillnader i sexlust så behöver män yngre kvinnor. Min man är 15 år äldre än mig och vi matchar perfekt.

  • Anonym (.)

    Det är vad jag sagt hela tiden. Yngre kvinnor som vill skapa familj och hela baletten är mycket mer kompatibla med äldre män.

  • Anonym (Tjorven)

    12 är ju OK. För mig går gränsen vid 10 år, men 12 är inte så farligt när ni båda är över 25. 15, 20 25 års skillnad, då kan man tala om stpr åldersskillnad!

  • Anonym (Tjorven)
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-05-07 16:16:40 följande:

    Pga stora skillnader i sexlust så behöver män yngre kvinnor. Min man är 15 år äldre än mig och vi matchar perfekt.


    Fast det är ju snarare tvärt om. Mäns sexlust avtar med åren medan kvinnors ökar. Det ultimata är alltså att ha en yngre man. Det blir ju inte bättre av att män ofta får problem med potensen när de blir äldre.

Svar på tråden Åldersskillnad