• Yoker

    Är era innekatter krävande?

    Jag funderade länge på om jag skulle skaffa katt eller hund, men valet föll på katt eftersom de är lättare, de är inte så krävande och de är mer självständiga. Trodde jag i alla fall, haha..

    Min katt är en sån som inte vill vara ensam, han springer alltid i fötterna på en och följer en genom huset dygnet runt. Går jag t.ex uppför trappan kan han inte bli kvar på nedervåningen, utan följer alltid med upp och jamar och "pratar" med mig. Är jag bortrest är det sambon han följer överallt i stället. Han älskar att äta allt han ser, dammtussar och skräp på golvet, flugor, spindlar och annat smått. Jag har plockat vassa plastbitar ur munnen på honom fler gånger än jag kan räkna, han har en tendens att hitta allt olämpligt och försöka tugga i sig det. Han hamnade också i slagsmål nästan dagligen med min sambos katt. Det har jag dock fått stopp på nu genom att börja aktivera min katt oftare, eftersom det var han som initierade alla slagsmål, och jag antog att det var för att han var uttråkad eller understimulerad. Det krävs nu ca 2-3 timmar lek per dag, totalt, för att hålla honom borta från slagsmål och hålla honom nöjd.

    Berätta gärna om era innekatter. Är det jag som har en skev uppfattning om vad det innebär att ha katt, eller är 2-3 timmar per dag normal tid för att aktivera en katt, som annars blir uttråkad och aggressiv? Ungefär lika mycket tid per dag som man lägger på en liten hund, antar jag. Hur mycket tid kräver era innekatter? Att katter är självständiga och "enkla" husdjur kommer jag aldrig tro på igen, haha. :)

  • Svar på tråden Är era innekatter krävande?
  • Anonym (mjau)

    Jag har två innekatter, och de kräver näst intill ingenting. Mat, vatten, lite mys och ett par leksaker på golvet så sköter de resten själva. De busar förstår mycket med varandra.

  • idis78

    Våra 2 katter kräver ingenting i stort sätt. De får mat och vatten och blir klappade.

  • Bibbidi

    Våran förra katt som vi hade var från början en innekatt som vi hade sålt som kattunge, men ägarna fick lämna tillbaka honom eftersom han inte mådde bra att vara inomhus. Han var en väldigt social och energisk katt, hos oss blev han utekatt och var ute i stort sätt hela dagarna om det var okej väder ute men ändå gick han efter någon hela tiden och "pratade" konstant. Han hade väldigt mycket energi i kroppen, i alla fall innan han blev gammal och kunde springa varv på varv i husen om inte någon kunde öppna dörren åt honom så han kunde gå ut när han blev för "hyper", haha.

    Antar att det hänger mycket på en katts personlighet. Vissa funkar som innekatter, andra inte.


    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Dexter dot com

    Har 2 gånger med olika kattungar försökt haft innekatt men trots dagliga promenader i sele ute, aktivering och sällskap nästan dygnet runt har dom inte varit nöjda. Andra jag känner har innekatter som med promenader och innätad balkong är helt nöjda med innelivet så det beror som sagt på individen.

  • Anonym (C)

    Mina katter leker med varandra och kräver ingenting av mig mer än att jag kelar med dem. De vill helst gosa konstant när någon är hemma, eller åtminstone ligga i knät. De är Siameser och väldigt sociala och busiga, men krävande skulle jag inte säga att de är.

  • BandAnna
    Yoker skrev 2016-05-05 13:04:35 följande:

    Jag funderade länge på om jag skulle skaffa katt eller hund, men valet föll på katt eftersom de är lättare, de är inte så krävande och de är mer självständiga. Trodde jag i alla fall, haha..

    Min katt är en sån som inte vill vara ensam, han springer alltid i fötterna på en och följer en genom huset dygnet runt. Går jag t.ex uppför trappan kan han inte bli kvar på nedervåningen, utan följer alltid med upp och jamar och "pratar" med mig. Är jag bortrest är det sambon han följer överallt i stället. Han älskar att äta allt han ser, dammtussar och skräp på golvet, flugor, spindlar och annat smått. Jag har plockat vassa plastbitar ur munnen på honom fler gånger än jag kan räkna, han har en tendens att hitta allt olämpligt och försöka tugga i sig det. Han hamnade också i slagsmål nästan dagligen med min sambos katt. Det har jag dock fått stopp på nu genom att börja aktivera min katt oftare, eftersom det var han som initierade alla slagsmål, och jag antog att det var för att han var uttråkad eller understimulerad. Det krävs nu ca 2-3 timmar lek per dag, totalt, för att hålla honom borta från slagsmål och hålla honom nöjd.

    Berätta gärna om era innekatter. Är det jag som har en skev uppfattning om vad det innebär att ha katt, eller är 2-3 timmar per dag normal tid för att aktivera en katt, som annars blir uttråkad och aggressiv? Ungefär lika mycket tid per dag som man lägger på en liten hund, antar jag. Hur mycket tid kräver era innekatter? Att katter är självständiga och "enkla" husdjur kommer jag aldrig tro på igen, haha. :)


    Du får inte glömma att katter har ett behov av att ströva, jaga och hålla ordning i sitt territorium. Genom att hålla dem inomhus tar man bort möjligheten för katten att leva ett naturligt liv och det är då på ditt ansvar att aktivera den. Så ja, några timmars lek per dag är inte alls ovanligt att det krävs. 


    Vi har fem st som aktiverar varandra. Fyra av dem går och kommer som de vill och dessa är lugna och harmoniska i sinnet när de kommer in. 
    Det är endast en katt som inte har det minsta intresse av utomhusvistelse och henne måste vi som ägare aktivera när de andra är ute. 

  • Oscarsmamma84

    Nej mina 2 är rätt lugna o sover mycket. Nu e de iofs 13 o 6 år gamla. 13 åringen var jobbig när hon var liten för hon grävde upp alla mina blommor. 6 åringen var helvild när han var liten o klättrade i gardiner o dylikt. Nu nöjer han sig med att busa på natten o han jamar mycket när han inte tycker att jag lyssnar på honom.

Svar på tråden Är era innekatter krävande?