• Anonym (vad säger ni)

    Förbjuda män att ta hand om barn, även egna?

    Tycker ni man ska förbjuda män att ta hand om barn, både att arbeta på dagis och skolor och ta hand om sina egna barn? Bör barn växa upp i ett kvinnoseparatistiskt samhälle tills de blir könsmogna, så de inte influeras av män och inte riskerar att utsättas för övergrepp?

    Det är visst den nya given bland en del tongivande feminister, jag håller inte alls med men undrar hur många som står bakom detta egentligen. 

  • Svar på tråden Förbjuda män att ta hand om barn, även egna?
  • Tecum

    Det visar isf bara att feminism och jämställdhet är två oförenliga begrepp, vilket många här redan har påpekat.

  • Anonym (loppan)

    Hur skulle man förbjuda det hade de tänkt? Med demokratiska medel och lagändringar? Eller medelst samhällsrevolution och våld?

    Jävla knäppgökar med vidrig människosyn.

  • Anonym (1)

    klart man inte kan förbjuda det? och ska inte heller. 

  • athanatos

    Ja bör man förbjuda män att ta hand om barn så är det den här prioriteringen man bör ha:

    1. Syskonbarn och barnarn
    2. Egna barn
    3. Vänners barn
    4. Arbeta med barn

    Hade onekligen varit ganska intressant :)

  • 8295

    Min pappa har i 20 år jobbat som förskole pedagog, han är högst uppskattad och fruktansvärt bra på sitt jobb. Att det finns andra män på hans förskola som knappt vet vad ansvar betyder är en annan femma..

    Men det är väl jättebra att män arbetar med barn lika som kvinnor. Har mött många småbarn som är rädd för män då de saknat en man i sitt liv.

  • Anonym (anonym)
    Anonym (vad säger ni) skrev 2016-05-05 17:18:18 följande:
    Tycker ni man ska förbjuda män att ta hand om barn, både att arbeta på dagis och skolor och ta hand om sina egna barn? Bör barn växa upp i ett kvinnoseparatistiskt samhälle tills de blir könsmogna, så de inte influeras av män och inte riskerar att utsättas för övergrepp?

    Det är visst den nya given bland en del tongivande feminister, jag håller inte alls med men undrar hur många som står bakom detta egentligen. 
    Har du några bra länkar till källor där tongivande feminister anser att män inte ska ta hand om barn, och med källor menas inte bloggar eller Maria Mariasson som skrivit en artikel på nätet eftersom hon kan vara en galning som sitter på rättspsyk sedan massor av år.
  • LillaTjockaBertil

    Som feminist skulle jag vilja påstå att vi män generellt borde ta ett större ansvar för våra barn. I min bekantskapskrets är det fortfarande för många par där kvinnan tar hela eller merparten av föräldraledigheten.

  • Anonym (X)

    Källor på dessa tongivande feminister (plural, så flera för att backa upp ditt påstående).

  • Anonym (runt)
    LillaTjockaBertil skrev 2016-05-05 19:19:17 följande:
    Som feminist skulle jag vilja påstå att vi män generellt borde ta ett större ansvar för våra barn. I min bekantskapskrets är det fortfarande för många par där kvinnan tar hela eller merparten av föräldraledigheten.
    Jag vet inte vilka kretsar du rör dig i - men att du definitivt behöver vidga ditt umgänge och se hur många fantastiskt ansvarsfulla och närvarande män och pappor det finns ute i verkligheten.

    Jag skulle säga att det snarare är tvärt om vad du erfar nuförtiden, kvinnorna behöver komma tillbaks till familjen och dela ansvaret med sina män. Men det är ju i de kretsar jag rör mig.
  • elyse

    Enligt vem då? Och är den personen uttalat feminist? Eller är det professor Annica Dahlström, dvs EN person? Även om man blir uppmärksammad i media så är man fortfarande bara en person och har just precis så mycket tolkningsföreträde.

  • Anonym (M)

    Vilka tongivande feminister är det som tycker så?

    Jag håller (förstås) inte med och det gör knappast någon större del av befolkningen heller vare sig bland de som definierar som feminister ochbde som inte för det. Så det är knappast någon utveckling som du behöver oroa dig för.

  • Anonym (M)

    Hittar ingenting om detta när jag googlar vare sig senaste månaden eller året. Så det lär knappast vara en fråga som propageras för vare sig särskilt högt eller brett.

  • Anonym (Stolt feminist)

    Såna här trådar gör mig så trött. TS slänger ur sig ett påstående, som att det är en sanning..

    Nej, det är ingen generell feministisk åsikt. Suck! Vem syftar du på TS? Eller är det ngt som du bara hittat på för att få spy galla lite?

  • Anonym (????)
    Anonym (vad säger ni) skrev 2016-05-05 17:18:18 följande:
    Tycker ni man ska förbjuda män att ta hand om barn, både att arbeta på dagis och skolor och ta hand om sina egna barn? Bör barn växa upp i ett kvinnoseparatistiskt samhälle tills de blir könsmogna, så de inte influeras av män och inte riskerar att utsättas för övergrepp?

    Det är visst den nya given bland en del tongivande feminister, jag håller inte alls med men undrar hur många som står bakom detta egentligen. 
    Ojdå.... jag som fått uppfattningen att de tongivande feministerna förordade den delade föräldraförsäkringen för att kvinnors värde på arbetsmarknaden skulle vara lika som männens.
    My bad.
  • Kim Possible

    Beror ju på vad man ser som "tongivande feminister", bloggande hemmafruar som skriver arga debattartiklar för Metro och Nyheter24, hycklande politiker som kallar sig feminister fast de inte kan behandla människor på samma sätt beroende på kön, alla de som både lever och verkar feminism oavsett kön eller yrke eller alla andra som kallar sig feminister? Är nog bara i de första grupperna du hittar folk som propagerar för könsseparatism och återgång till traditionella könsroller, annars är den synen nog vanligast hos konservativa antifeminister.

    Var det något speciellt du tänkte på när du skrev nu, debatten blommar ju upp lite då och då, men jag har inte sett något särskilt på senaste tiden, inte publikt iaf? 

    Jag har tyvärr också märkt en ny vurm för särartsfeminism de senaste åren (både publikt och i ickepublika forum), hand i hand med hela nymoralismen, hemmafrutrenden och upphaussandet av "Det Kvinnliga", "Naturen" (skrivet just med versaler), och i det ingår ofta även dissande av män samt dissande av förskola öht. 

    Tror ändå inte att det är så väldigt många som håller med i det där. Problemet med pedofiler i förskolan löser man lämpligen på bättre sätt än att utestänga alla män från att arbeta med barn, problemet med pedofili i hemmet löser man kanske inte helt, men till stor del, genom att jobba emot traditionella könsroller. 

  • Anonym (Hoppsan!)
    Anonym (vad säger ni) skrev 2016-05-05 17:18:18 följande:

    Tycker ni man ska förbjuda män att ta hand om barn, både att arbeta på dagis och skolor och ta hand om sina egna barn? Bör barn växa upp i ett kvinnoseparatistiskt samhälle tills de blir könsmogna, så de inte influeras av män och inte riskerar att utsättas för övergrepp?

    Det är visst den nya given bland en del tongivande feminister, jag håller inte alls med men undrar hur många som står bakom detta egentligen. 


    Det har jag aldrig hört! Jag är feminist och jag argumenterar för individualiserad föräldraförsäkring så att män får hälften av dagarna och att de inte går att skriva över. Jag är också för fler män på förskolor och på lågstadiet. Jag är nämligen för jämställdhet.
  • Anonym (Hoppsan!)
    Anonym (vad säger ni) skrev 2016-05-05 17:18:18 följande:

    Tycker ni man ska förbjuda män att ta hand om barn, både att arbeta på dagis och skolor och ta hand om sina egna barn? Bör barn växa upp i ett kvinnoseparatistiskt samhälle tills de blir könsmogna, så de inte influeras av män och inte riskerar att utsättas för övergrepp?

    Det är visst den nya given bland en del tongivande feminister, jag håller inte alls med men undrar hur många som står bakom detta egentligen. 


    Vem har sagt detta förresten???
Svar på tråden Förbjuda män att ta hand om barn, även egna?