• Anonym (Orolig)

    Dricka varje helg, normalt?

    Hej

    Jag är orolig för min mans alkoholvanor. Han dricker varje helg, tömmer gärna en bag in Box vin utan problem under helgen (själv alltså) eller suger i sig 7,2 öl en sisådär 5 på en kväll..

    Tycker också det är helt ok att ta ett glas vin eller två för att koppla av efter jobbet 1-2dagar i veckan. Han blir arg på mig när jag tar upp detta och tycker att det är ett problem. Han tycker att jag har onormal alkoholkonsumtion (tar kanske ett glas rödvin i månaden, ibland inte ens det) och menar att jag är pryd och konstig. Vill bara ha en nykter helg utan att behöva somna i alkoholångor. Har bett han att åtminstone vänta med att börja tills barnen lagt sig men det händer kanske 2-3 gånger av alla hundra.

    Han menar att alla han känner dricker som han och att det är jag och mina vänner/familj som är konstiga. Hur dricker ni? Är det jag som överdriver? Han blir inte otrevlig och så om han inte fått i sig för mycket såklart, då skiter han i allt. Vad ska jag göra? Han är helt in denial

  • Svar på tråden Dricka varje helg, normalt?
  • 05em06

    Jag dricker väldigt sällan kanske varannan månad eller så.
    Jag tycker inte att man ska dricka sig full varje helg. Jag tycker det förstör så mycket i livet. Jag vill t.ex inte att mina barn ska se mig eller sin pappa full varje helg så vill jag inte att dom ska växa upp.
    Du får försöka prata med honom när han är nykter och mottaglig. Det är svårt. Men tänk på att inte anklaga honom.

  • ostpaj

    Låter väldigt mycket. Har familjemedlemmar som dricker mycket. Jag själv drack mycket ett tag men skärpte till mig tack och lov. Nu kanske jag dricker som du, ngt litet en gång i månaden, OM ENS det!

    Var tillsammans med en kille i flera år som hade riktiga problem. Jag föreslog att vi skulle ha en vit månad och han blev jättearg, behövde det inte minsann och hade inget han behövde "bevisa för någon", som han sa. Hmm... Kom att tänka på det när du skrev att han försöker försvara sig med att "alla gör så".

    Jättesvårt att försöka få ngn att inse att den har problem. Har verkligen inte ett enda tips eller råd, men jo, han dricker mycket.

  • Anonym (Orolig)

    Ja, jag tycker ju det är mycket också. Hans förra fru var alkoholist och drack varje dag så jag tycker han borde fatta, men han anser väl att i jämförelse med henne så är det inget antar jag.. Vi har en liten 8mån bebis och jag vill ju inte lära honom att det här är det normala.

  • Anonym (Orolig)

    Måste tillägga att han blir ju inte berusad så det märks speciellt mycket, väldigt tålig som också är en av hans ursäkter.

  • Anonym (L)

    Du överdriver inte! Är man singel och typ mellan 18 och 20 år gammal och dricker varje helg är kanske inte helt hälsosamt men ändå att klassa som "normalt". Att dricka så ofta och i sådana mängder som din man gör är nog vad jag skulle klassa som alkoholism, åtminstone förstadiet till det. Jag och min sambo dricker lite någon gång ibland, när man är bortbjuden på middag och det serveras alkohol, då blir det kanske ett till två glas vin var ungefär. Ibland tar vi en öl eller ett (alltså inte mer än 1) glas vin var till maten på helgen, men det händer inte mer än i genomsnitt en gång varannan månad, max! Och det här är alltså helt normalt drickande i våra kretsar.

    Såklart man kan gå ut och ta några öl ibland, festa lite och bli lite salongsberusad, men det händer inte ofta alls, max 1-2 gånger i halvåret, om ens det, och då är det kanske 3-4 öl ungefär.

    Men att han sänker en bag-in-Box själv på en helg, och dricker 5 starköl, och starkare än det tom, det anser jag är oroväckande. Att han dessutom inte kan vänta till barnen gått och lagt sig åtminstone! Att överhuvudtaget dricka varje helg anses ju tex vara överkonsumtion. Det verkar som att han tar varje chans han får att dricka, att han tänker att när man är ledig så dricker man, liksom.

    Det är ytterst sällan jag och min sambo dricker något starkare än folköl hemma en "vanlig" helg, utan gäster eller så, och då blir det som sagt ett glas vin var framför tvn eller till middagen. På sommaren tar vi ibland 1-2 folköl var om vi grillar på helgen, men det händer inte ens varje, knappt varannan, helg.

    Du borde prata allvar med honom, prata med andra och försök få honom att förstå att hans konsumtion är varken "normal" eller hälsosam! Barn kan dessutom må dåligt av en förälder som dricker, även om han själv inte tycker att han är speciellt onykter, men barn märker ofta det och tycker det är väldigt obehagligt. Försök få honom att gå med på parterapi, och gärna terapi ensam också. Lycka till!

  • Anonym (L)
    Anonym (L) skrev 2016-05-06 00:06:43 följande:

    Du överdriver inte! Är man singel och typ mellan 18 och 20 år gammal och dricker varje helg är kanske inte helt hälsosamt men ändå att klassa som "normalt". Att dricka så ofta och i sådana mängder som din man gör är nog vad jag skulle klassa som alkoholism, åtminstone förstadiet till det. Jag och min sambo dricker lite någon gång ibland, när man är bortbjuden på middag och det serveras alkohol, då blir det kanske ett till två glas vin var ungefär. Ibland tar vi en öl eller ett (alltså inte mer än 1) glas vin var till maten på helgen, men det händer inte mer än i genomsnitt en gång varannan månad, max! Och det här är alltså helt normalt drickande i våra kretsar.

    Såklart man kan gå ut och ta några öl ibland, festa lite och bli lite salongsberusad, men det händer inte ofta alls, max 1-2 gånger i halvåret, om ens det, och då är det kanske 3-4 öl ungefär.

    Men att han sänker en bag-in-Box själv på en helg, och dricker 5 starköl, och starkare än det tom, det anser jag är oroväckande. Att han dessutom inte kan vänta till barnen gått och lagt sig åtminstone! Att överhuvudtaget dricka varje helg anses ju tex vara överkonsumtion. Det verkar som att han tar varje chans han får att dricka, att han tänker att när man är ledig så dricker man, liksom.

    Det är ytterst sällan jag och min sambo dricker något starkare än folköl hemma en "vanlig" helg, utan gäster eller så, och då blir det som sagt ett glas vin var framför tvn eller till middagen. På sommaren tar vi ibland 1-2 folköl var om vi grillar på helgen, men det händer inte ens varje, knappt varannan, helg.

    Du borde prata allvar med honom, prata med andra och försök få honom att förstå att hans konsumtion är varken "normal" eller hälsosam! Barn kan dessutom må dåligt av en förälder som dricker, även om han själv inte tycker att han är speciellt onykter, men barn märker ofta det och tycker det är väldigt obehagligt. Försök få honom att gå med på parterapi, och gärna terapi ensam också. Lycka till!


    Jag kan tillägga att vi är mellan 25-30 och barnlösa. Vi dricker "normalmycket" om man jämför med de vi känner och umgås med.
  • Anonym (Orolig)

    Det som hände ikväll var att jag sa till han att er dotter (som han har med alkoholistdamen) kommer få en skev syn på alkohol och vad som är normalt inför hans andra stora son 14år, då blev han rosenrasande och menade att det var högst olämpligt att jag tog upp det inför honom. Då jag sa, han är ju inte dum han ser det ju själv varje helg. Kanske var onödigt av mig men jag är så jädra trött på eländet. Dottern har sagt flera gånger att mamma blir trött och somnar. Springer in på systemet som det vore hennes andra hem och han har dessutom varit i familjerätten om morsans alkoholvanor.

  • Anonym (Rationell)

    Du överdriver. Hans alkoholkonsumption är helt normal. 

    Vad gör det att barnen ser att vuxna dricker? Det gör vi ju.

  • Tow2Mater
    Anonym (L) skrev 2016-05-06 00:09:34 följande:
    Jag kan tillägga att vi är mellan 25-30 och barnlösa. Vi dricker "normalmycket" om man jämför med de vi känner och umgås med.
    Torrisar. T o m Kyrkfolket i mina kretsar dricker mer.
  • EnGladPingvin

    Jag reagerar inte så mycket på att han dricker alkohol varje helg, det är inget konstigt, men mängden du beskriver är väldigt mycket. En baginbox själv varje helg har jag svårt att se skulle vara normalt och det är definitivt inte hälsosamt. Vi dricker vin varje helgkväll, men inte de mängderna. Några glas vin till maten eller så här fina dagar i solen på verandan är bara trevligt. Jag hade dock reagerat som du om det var de mängderna du talar om.

    Det jag kan hålla med honom om är att det var högst olämpligt att ta upp den diskussionen inför barnet. Blanda inte in barnen i det.

Svar på tråden Dricka varje helg, normalt?