• drmcstuffin

    4 åring som inte lyssnar

    Jag umgås med en tjej som vi kan kalla Sara hon har en dotter på nyss fyllda 4 år - X.

    Sara och X brukar komma förbi ibland men på senare tiden tycker jag det mest bara är jobbigt, måsta plocka undan grejer för att X ska röra/pilla på allting och lyssnar inte när man säger åt henne. Då blir hon vara tjurig och eggad ännu mer att göra tvätt om och inte lyssna.

    Nu sist sa dom var hos mig så Sara åt henne att inte röra mitt smink som jag hade framme på byrån hallen. X blev sur försvann in i vardagsrummet, jag och Sara stod i köket och pratade. Det blev tyst så jag gick och tittade till X då hade hon målat sig med både kajal , mascara och läppglans i hela ansiktet plus i soffan och på golvet.

    Nu kanske ni tycker skyll dig själv som låter det vara framme men är man 4 år ska man väl kunna lyssna och inte pilla på allting och inte göra tvärt emot vad som sägs bara för att reta gallfeber på de vuxna.

    Ska jag dessutom behöva anpassa mig och plocka bort grejer i mitt eget för att en kompis unge kan lyssna??

  • Svar på tråden 4 åring som inte lyssnar
  • drmcstuffin
    drmcstuffin skrev 2016-05-06 04:49:30 följande:

    Ska jag dessutom behöva anpassa mig och plocka bort grejer i mitt eget för att en kompis unge kan lyssna??


    För att en kompis unge INTE kan lyssna skulle det ju stå ?
  • Vanja

    Jag skulle tyvärr tro att du måste anpassa dig efter dom om du vill ha dom över.. Om du inte vill ha dina grejer förstörda. Annars låter du bli att bjuda hem dom så kan du ju åka hem till dom o hälsa på istället?

  • Annelie 76

    Tyvärr behöver du plocka undan sånt som du är rädd om. 4-åringar kan vara skitjobbiga och pillar på ALLT. De har ingen impulskontroll och är extremt nyfikna. Om du dessutom säger till att det där får du inte, då blir ju det extra spännande. Till nästa gång så lägg undan sminket, alla pennor, saxar och knivar så blir det lugnast.

  • Grön elefant

    Jag skulle råda dig till att plocka bort grejer du är rädd om. Skaffa t ex ett ritblock och pennor (ej tusch) i present till X som den kan pyssla med när de är hos dig. Eller en film att titta på. Annars måste ni nog umgås lite mer med barnet, låter som en helt normal 4 som vill ha nåt att göra och är nyfiken.

Svar på tråden 4 åring som inte lyssnar