• Anonym (Snurrig)

    Ska jag göra abort eller behålla?

    Hej, jag har ett barn som är 2 år och är nu gravid igen.
    Har sedan barnet föddes haft det lite skakigt med pappan. Vi har som inte riktigt hittat tillbaka till vår relation som vi hade innan vi fick barn helt enkelt. Det är bara allmänt bara sådär. 

    Nu ska jag snart byta jobb och det är ett riktigt karriärskliv för mig. Kommer få en bra lön och ett bra jobb och är fantastiskt glad över detta detta!

    Är i vecka typ 6 nu och börjar nya jobbet om några veckor. Alltså jag är så kluven. Ena stunden vill jag behålla.
    Andra absolut inte.

    Tänker att det vore bättre med nummer 2 om ett tag när vi mer har hittat tillbaka till varandra och jag har fast jobb. Samtidigt så är man ju så medveten om vad det är man har i magen och det känns så fel när man vet att det potentiellt är ens barn. 

    Jag vet att ett jobb bara håller några år och ens familj är för alltid.. men samtidigt kan jag inte låta bli att tänka praktiskt. Till saken hör att jag inte hade nåt jobb att komma tillbaka till från förra mammaledigheten. Var jättestressad över detta och mådde riktigt dåligt över att inte veta exakt hur länge jag skulle va hemma och hur lång tid det skulle ta för mig att få ett nytt jobb. Nu har jag äntligen kommit in i karriärsvängen igen och det skulle kännas så himla jobbigt att kanske börja om igen. Skulle jag liksom blivit gravid om några månader så hade det förmodligen inte gett mig sånna här bryderier, vilket gör att det känns så taskigt mot lilla personen i magen.. Några månader fel och det blev inget.. 

    Är så förvirrad just nu. Ska jag göra abort och vi kanske försöker i årskiftet igen. eller ska jag behålla och kanske riskera både karriären och relationen? Är bara 29 så det känns som man har tiden på sin sida ett litet tag till......

    Gråter

  • Svar på tråden Ska jag göra abort eller behålla?
  • Anonym (Hur jag hade valt)

    Jag hade gjort abort. Främst pga relationen. Ni har det svajigt nu och då blir det aldrig bättre med sömnlösa nätter, mindre sex, sämre ekonomi osv. Jag hade jobbat på relationen istället och det främst för det första barnets skull. Jag skulle väl lite se det som att det befintliga barnets rätt till trygghet går först. Jag hade inte velat att det befintliga barnet blir ett skilsmässobarn/får leva med föräldrar som har det dåligt och det nya barnet aldrig får uppleva en trygg och lycklig kärnfamilj.

    Om det ändå inte skulle hålla mellan er så behöver du det nya jobbet. Det är inte gratis att separera.. Att bli ensamstående med två barn mitt under en föräldraledighet är inte kul. Tänk bara ångesten vid bostadssökande osv.. Det är ju också något som definitivt går ut över det befintliga barnet.

    Men jag förstår att det är svårt

  • Sepril

    Jag tror inte jag hade klarat av att göra det i din situation. Det är ju trots allt inget snedsteg från någon möhippa på en finlandsfärja du bär på utan ett helsyskon till ditt barn. Jag skulle ha dåligt samvete varje gång jag såg första barnet leka med pappan och tänkt att där borde vara en till. Barn kommer inte alltid på beställning, man får göra det bästa av situationen. Din man kanske kan ta majoriteten av föräldraledigheten? Det är också något som kan hjälpa relationen, att båda är föräldralediga så de får insikt i den andras liv.

  • Anonym (Behåll!)

    Jag tycker främst att du inte ska lyssna på någon utan det som känns bra för dig!

    Men jag hade nog inte gjort abort hade behållt bebben förlåt men det är inte bebisen som gjort fel och inte skyddat sig.

    jag satt i din sits för nåra månader sedan grät varje dag ( har mycket svårare sits ) men behöll och får min bebis i juni jag ångrar inte ett smack att jag behöll där emot ryser jag varje gång jag tänker på om jag hade gjort abort !

    Ta hand om dig och lycka till med vad du än gör :)

  • Ssssssss1

    Klart du ska behålla! Det är ju inte ofödda barnens fel att någon glömt att skydda sig tillräckligt. Man ångrar aldrig ett barn Lycka till!

  • Anonym (S)

    Har du gjort abort förut?

    Jag hade svarat att du skulle göra abort om det inte vore för att jag själv gjort abort hyfsat nyligen och känslan efteråt blir man aldrig av med. Såfort jag läser ordet abort får jag rysningar. Jag är oerhört glad över att aborträtten i Sverige och det är en viktig del för kvinnors rättigheter MEN den är inte till för att man ska kunna bestämma när det är mest bekvämt att få barn.

    Som jag ser det så finns det en anledning till att göra abort och det är om det är för barnets skull. I min situation hade jag varken en stabil relation, utbildning eller jobb och var bara 20 år. Jag tänker ofta att jag hade kunnat ha en två månaders bebis i famnen (och som jag hade önskat det..) men det barnet hade redan haft separerade föräldrar vid det här laget.

    Så, frågan är om du isf gör aborten för din skull eller för det ev. barnets skull?

Svar på tråden Ska jag göra abort eller behålla?