• diablo78

    Kliar sig i sömnen

    Det är så att jag har en dotter på 9år som en längre tid kliar sig på kroppen. Blir mest på benen både fram och baksidan, gärna i knävecken. Det gör att hon får rätt fula sår men ibland rivmärken med lite öppna små sårprickar. Hon kliar även en del på armarna ibland. Jag byter lakan hos henne mellan 1-2 gånger i veckan för att hon ska ligga rent. Hon sover bara i trosa och t-shirt. Ibland händer det att hon klär av sig naken i sömnen och ligger och kliar sig i sömnen. Jag har varit med henne hos en barnläkare och även på hud mende säger bara att det är torrhud. Men så mycket kan väl ändå inte torr hud klia. Den känns inte så torr, mer som lite narig och knottrig. Vet ej heller om det är något som sitter i huvudet på henne att hon måste klia. Det blir mer att hon kliar sig nu när det är vår och varmt ute. Är ej värmeutslag då det inte syns några utslag på kroppen. Hon tycker det börjar bli pinsamt att visa sig i både klänning och shorts nu när det är varmt ute. Har köpt en mjukgörande salva på apoteket men tycker den är sådär. Hon vill inte ha en massa olika saker att smörja med då hon tycker att vissa tar så lång tid innan de torkar och blir ändå kladdiga och kliar. Tänkte nu då höra om någon vet vad jag kan göra, annan salva, ge tabletter. Vi är öppna för förslag så länge det inte blir en lista med miniderm, locobase, mildison och vad de andra heter för dom vill hon inte ha.

  • Svar på tråden Kliar sig i sömnen
  • Aupendi

    För torr hud är det bra att bada vete-bad. Det borde du kunna googla på.
    Annars rekommenderar jag kortison i små mängder. Då försvinner såren fort.
    Sola ska också vara bra för eksem/torr hy.

  • kaleidoskop88

    Hon har inte haft några små utslag mellan fingrarna? Det kan ju vara skabb som ökat i Sverige senaste åren. Då kliar det ju som mest på kvällar och nätter, men då kan man oftast se någon liten knopp på händerna, främst mellan fingrarna. Jag hade det för typ tio år sedan och var nog hos läkare typ 10gg innan jag fick diagnos. Dör lite inombords när jag tänker på att jag hade det så länge. Annars kan det helt enkelt vara eksem (som jag också har) och då är mitt bästa tips en lite starkare (receptbelagd) kortison med ett smörjschema där man INTE SNÅLAR och är rädd för krämen och följer schemat slaviskt...

    Hoppas det ordnar sig, det är riktigt hemskt att ha sån där klåda lycka till!

  • kaleidoskop88

    Min läkare på hudkliniken tog upp det problemet med compliance, alltså att man inte följer råden man får för att man är rädd för biverkningar man hör om kortison. Det ska läggas på tunt, men inte i för litet område då man bara "släcker branden tillfälligt". det var det tipset som fick bort mina nattklådor... Nu är ju hon ett barn, så använd bara såna medicinska krämer ni fått utskrivna. Håll lite koll om hon får fula sår av att klia sig så det blöder - finns alltid risk att få in bakterier (då kan det vätska gult) och hon får en infektion som sprider sig mellan såren.

Svar på tråden Kliar sig i sömnen