• Fitnessmamman

    Satsa eller inte satsa?

    Jag har idag ett företag sedan något år tillbaka som går sakta men säkert framåt.
    Jag har en lokal där jag hyr. Däremot har det företaget jag hyr ifrån satts i konkurs så jag vet just nu inte om jag får stanna ett tag eller om jag måste leta nytt på en gång. 

    Lokalerna där jag bor är inte så många lediga och alla är i behov av lite färg och upp piff. 

    Jag har idag inte tagit mycket lån. Enbart ett investeringslån.

    Frågan är nu om jag ska satsa på min affärsidé som jag har lagt som en plan från företagsstarten eller om jag ska backa, flytta hem företaget och jobba mera på annat jobb och ha mitt egna som extra vid sidan av?

    Jag tror, vilket coacherna på science park och kvinnligt nätverk också tror, att min affärsidé kommer locka ortsborna och turister.

    MEN, och detta är ett stort men... Min sambo vill/vågar inte att jag gör denna satsningen. Han anser att detta är elakt mot honom då han hellre skulle se mig göra mitt jobb vid sidan av ett fast heltidsjobb. 

    Mina föräldrar har erbjudit sig att ekonomiskt hjälpa mig så jag kan få ett aktiebolag. 

    Just nu känner jag sån stress för jag vet inte vad som kommer hända i den lokalen jag är i nu.

    Utan att avslöja för mycket av mig själv så handlar mitt företag idag om fest och bakverk till festerna. Utvecklingen skulle vara att skapa upplevelse lokal med möjlighet att anordna barnkalas, konferens mm.

    Har ni något råd till mig? Hjälp mig bolla lite!!

  • Svar på tråden Satsa eller inte satsa?
  • sportpappa

    Det är problematiskt att inte ha stöd hemifrån som egenföretagare eftersom det krävs både tid och pengar innan man kommer ordentligt på fötter.

    Angående lokalfrågan. En konkurs kan ta väldigt lång tid men börja kolla runt lite på andra potentiella lokaler så du har en lista på vilka du ska kontakta vid behov och vilka krav på lokalen du har.
    Är det bestämt att du inte kan stanna i lokalen? Den som köper fastigheten vill antagligen hyra ut lokalerna.

    Gör en budget och plan. Sätt upp milstolpar som måste nås för att du ska fortsätta. Om du inte når en milstolpe så aktiverar du planen för att flytta hem företaget och göra det vid sidan av. Skjut inte missade milstolpar framåt och hoppas på att det ska lossna snart. Målen vid varje milstolpe ska vara så låga att om du inte nått dem då så kommer du inte nå dem även om du skjuter det framåt några månader. Då gör du en ny plan med nya milstolpar och vad som ska hända vid varje milstolpe. Avsluta, fortsätta som tidigare eller utöka.

Svar på tråden Satsa eller inte satsa?