• Februari12

    4 åring - är detta normalt?

    Min äldsta son har nyligen fyllt 4 år. Jag behöver bara ventilera mig och kanske få bort några orosmoln. Jag har 3 barn, varav han är den äldsta, så jag har inte så mycket att jämföra med. 


    Han är en mycket positiv och glad kille. Tycker om att kramas men i bland blir det en brottningsmatch. Han är stark och lång så det är svårt för honom att i bland förstå när jämnåriga eller yngre säger sluta för han är inne i leken. Han lyssnar inte in leken. Han kan vara mycket flamsig i bland men i bland väldigt koncentrerad. Det jag känner en klump över är att han ofta leker vid sidan om men i bland också med. Han älskar att springa och leka kull eller tjuv och polis. Han är med om han får bestämma roll annars inte. 

    Men ibland känns det som att hela han går för fort. Det där med tålamod och fokus. Han vill hellre bli klar snabbt, tex på en hinderbana. Han rusar igenom den. Det är likadant med språket, han ligger efter kompisarna när det gäller uttalet på vissa bokstäver. Grammatik och meningsbyggnad kan han. Men i bland har han svårt att göra sig förstådd för att han pratar för fort och blir sludder istället. 

    En annan sak som vi jobbar med är att han i bland låser sig. Han har inga problem med förändringar utan är utåtriktad och nyfiken. Men i bland låser det sig, precis som han får ett sammanbrott när saker och ting inte fungerar eller han inte får som han vill. Har väl att göra med uthållighet. Ger man honom många valmöjligheter så klarar han inte av att välja ut ett alternativ utan han behöver ha få val och enkla instruktioner. Han också också lätt sväva ut, långt utanför samtalsämnet. Detsamma gäller med att pusha honom för att behålla fokus. Man får säga till honom många gånger annars så svävar han ut. 


    Ska det vara så här? Förskolan säger att det är fullt normalt, han är duktig på många saker men behöver mer stöd på andra. BVC tycker också han är fullt normal. Han tar gärna initiativ till lekar och bjuder gärna hem kompisar. Men det känns som man som förälder får övervaka honom mer än vad andra föräldrar gör med sina barn.

  • Svar på tråden 4 åring - är detta normalt?
  • Mellanmjölkens land

    Låter som en rätt normal nybliven 4åring Vissa barn är tidigare än andra. När vår äldsta skulle på 4årskontroll larmade personalen på förskolan om språket så vi blev skickade till logoped. När vi äntligen fick tid hade språket gjort ett enormt hopp och 3-4 ljud som saknats på 4årsdagen hade dykt upp. Logopeden bara tittade på oss och undrade vad vi gjorde där

    Är språket lite sent blir det ju lättare med fysiska lekar än med rollekar.

Svar på tråden 4 åring - är detta normalt?