• Anonym och osäker

    Abort bokad, osäker!

    Hej! Jag har en kirurgisk abort inbokad på torsdag. Jag och min sambo blev oplanerat gravida. Vi är 24 år, jag studerar och han jobbar. Jag är gravid i vecka 8. Ett barn passar inte rent ekonomiskt och tidsmässigt. Han har varit tydlig från början att han inte vill ha barn.Jag tycker att beslutet känns oerhört jobbigt, vet ju att vi skulle älska vårt lilla barn. Graviditetshormonerna har slagit till och jag blir lättirriterad på honom (och andra) hela tiden. Idag sa jag något dumt som fick honom att tröttna, och som han sa det: "vilja ge upp vårt förhållande.". Han avbokade middagsplanerna med mig och åkte iväg och åt med hans pappa istället. Jag är helt förstörd här hemma. Ikväll vid middagen hade jag nämligen tänkt berätta för honom att jag är osäker på om jag vill göra abort. Vad gör jag nu? Ska jag låta bli att säga det och bara försöka jobba för att hålla ihop förhållandet? Ska jag ändå berätta för honom, kommer han tro att det är något jag säger för att "rädda" förhållandet? Aborten sker ju om några dagar, jag är så kluven och behöver råd.

  • Svar på tråden Abort bokad, osäker!
  • Anonym (kkk)

    Om du kan tänka dig leva som ensamstående och att förhållandet tar slut så behåll.

  • Anonym (Nova)

    Det är inte en lätt situation. Jag tänker att du behöver utgå från alla möjliga scenarier och fundera lite över hur du ska hantera dom om de uppstår.

    typ såhär:
    1) du behåller barnet och han stannar hos dig. Vad innebär det? Fördelar och nackdelar?
    2) Du behåller barnet och han stannar INTE hos dig. Vad innebär det? Fördelar? Nackdelar?
    3) Du behåller inte barnet och han stannar hos dig. Kan du leva med honom efter det?
    4) Du behåller inte barnet och han stannar inte heller hos dig.

    Osvosv, eventuella andra scenarios du kommer på. Fundera över vilket som är mest och minst sannolikt och hur du ställer dig till dom. Försök att i det här läget inte känna utan mer tänka. 

    I nästa steg, när du vet hur du ställer dig till att leva med och utan honom och med och utan barnet är det dags att börja känna efter vad du vill. 

    Det är ett tungt ansvar för dig och en jobbig jäkla sits för honom som är helt utan röst i frågan. 

  • Anonym (Varit där)

    Jag har varit i din situation men jag var 19 år, gick sista året på gymnasiet och killen arbetade. Han ville inte ha något barn just då. Jag behållde mot hans vilja. Idag sitter vi här i soffan, jag, killen och vårt snart 2 åriga dotter.

    Du ska göra det DU vill! Ingen annan kan bestämma åt dig.

  • Anonym (Solero)

    Om ni redan har problem så kommer de bara bli värre om ni behåller barnet (är i samma sits själv) men tycker absolut inte du ska göra abort heller för risken finns att du ångrar dej och sen är ett barn den mest finaste gåvan som finns att få.!

  • Anonym (tänk)

    Jag kan inte säga vad du ska göra. Jag kan bara råda dig att tänka efter. Jag gjorde abort på grund av liknande omständigheter och för mig var det fel beslut. Jag har ångrat det hela tiden. 

    Fundera på vad du vill. Gör inte abort på grund av vad andra tycker eller vill. Utgå från dig själv och bestäm dig för vad du verkligen vill. Då kommer det bli rätt.

Svar på tråden Abort bokad, osäker!