• thjafj

    Hur vet man att en unge är ouppfostrad?

    Jag är så less på kommentarer på nätet om att andra föräldrar kritiskt skriver om hur de inte gillar ouppfostrade barn som om det vore deras rätt att avgöra att det är ungen eller föräldrarna det är fel på... 

    hur kan man veta? 
    http://nouw.com/frufjellstrom/hur-vet-du-om-min-unge-ar-ouppfostrad-el-25164007

    DISKUTERA GÄRNA!


    frufjellstrom.se - ADHD, SPRÅKSTÖRNING OCH FAMILJELIV
  • Svar på tråden Hur vet man att en unge är ouppfostrad?
  • Anonym (-)

    Problemet med föräldrar till barn med adhd, är att många väljer att se förbi och skylla olika dåliga beteenden på barnets diagnos.

    Har man ett barn med exempelvis adhd, så får man vara mer sträng och korrekt än annars. Inte tvärtom!

    Jag vet, min dotter har adhd, så jag vet precis vad jag talar om.

  • Anonym (-)

    Min dotter har även dyslexi. Hennes lärare föreslog att hon skulle få färre läsläxor. Har du hört något så dumt??? Hon om någon behöver ju träna på att läsa och skriva!

    Numera har hon exakt lika många läs- och skrivläxor som övriga i klassen, men hon får några dagar extra på sig att bli klar med dessa.

  • thjafj
    Anonym (-) skrev 2016-05-18 11:27:06 följande:

    Problemet med föräldrar till barn med adhd, är att många väljer att se förbi och skylla olika dåliga beteenden på barnets diagnos.

    Har man ett barn med exempelvis adhd, så får man vara mer sträng och korrekt än annars. Inte tvärtom!

    Jag vet, min dotter har adhd, så jag vet precis vad jag talar om.


    Då tycker jag riktigt synd om din dotter om du är extra sträng med henne bara för att hon har adhd. Helt galet att straffa barn med funktionsnedsättning! Skulle du tvinga ett barn med glasögon att gå utan bara för att hen borde lära sig att se bättre???
    frufjellstrom.se - ADHD, SPRÅKSTÖRNING OCH FAMILJELIV
  • Anonym (-)
    thjafj skrev 2016-05-18 12:30:27 följande:

    Då tycker jag riktigt synd om din dotter om du är extra sträng med henne bara för att hon har adhd. Helt galet att straffa barn med funktionsnedsättning! Skulle du tvinga ett barn med glasögon att gå utan bara för att hen borde lära sig att se bättre???


    Straffar??? Hah! Jag gör henne en tjänst! Bara för att hon har adhd kan hon inte bete sig hur som helst.
  • Kungsängen
    Anonym (-) skrev 2016-05-18 11:27:06 följande:

    Problemet med föräldrar till barn med adhd, är att många väljer att se förbi och skylla olika dåliga beteenden på barnets diagnos.

    Har man ett barn med exempelvis adhd, så får man vara mer sträng och korrekt än annars. Inte tvärtom!

    Jag vet, min dotter har adhd, så jag vet precis vad jag talar om.


    Fler föräldrar borde tänka och agera som du!
  • Litet My
    thjafj skrev 2016-05-18 12:30:27 följande:
    Då tycker jag riktigt synd om din dotter om du är extra sträng med henne bara för att hon har adhd. Helt galet att straffa barn med funktionsnedsättning! Skulle du tvinga ett barn med glasögon att gå utan bara för att hen borde lära sig att se bättre???
    frufjellstrom.se - ADHD, SPRÅKSTÖRNING OCH FAMILJELIV
    Instämmer. Brukar vara den typen av föräldrar som kallar "rätt metoder" för daltande eller "skylla på diagnosen" och istället kompensera med att vara extra sträng. Hur nu de tänker att det hjälper någon med funktionsnedsättning.
  • thjafj
    Anonym (-) skrev 2016-05-18 12:49:36 följande:
    Straffar??? Hah! Jag gör henne en tjänst! Bara för att hon har adhd kan hon inte bete sig hur som helst.
    Om ditt barn hade glasögon, skulle du tvinga hen gå utan glasögon då?
    frufjellstrom.se - ADHD, SPRÅKSTÖRNING OCH FAMILJELIV
  • sextiotalist

    Min erfarenhet av de föräldrar med barn med NPF är att de som fungerar bäst är de som är mest konsekventa. Jag måste nog säga de barn som varit mest väluppfostrade har faktiskt varit de barn som har någon form av funktionshinder. Visserligen har de varit mycket (då menar jag mycket), låg impulskontroll, svårt att sitta still, men de har ändå varit trevligare, lyssnat på vad man som vuxen har sagt.
    Stränga har de inte varit, men de har fått vara väldigt fyrkantiga i sin vardag. Det som jag, med ett normalstört barn, utan problem kan släppa, det skulle bli en katastrof för ett barn med ADHD t.ex.


    thjafj skrev 2016-05-18 12:30:27 följande:
    Då tycker jag riktigt synd om din dotter om du är extra sträng med henne bara för att hon har adhd. Helt galet att straffa barn med funktionsnedsättning! Skulle du tvinga ett barn med glasögon att gå utan bara för att hen borde lära sig att se bättre???
    Det kanske därför det fungerar för dottern, det som är jobbigt för henne, de besluten tar föräldrarna. Jag ser inte att hon kräver något som dottern inte klarar av, men hon hjälper dottern att klara av det hon kan genom att ge henne rätt förutsättningar. Att istället för att minska läxorna, så får dottern mer dagar på sig för att klara läxorna.

    Att barn med ADHD klarar sig sämre idag, beror nog på att dagens samhälle kräver att de ska ta beslut som de inte klarar av. Se bara på skolan, skolan förväntar sig självgående barn, men barn med ADHD är inte självgående på samma sätt. Men de är varken dummare eller elakare.
  • nnnnnnnn
    thjafj skrev 2016-05-18 12:30:27 följande:
    Då tycker jag riktigt synd om din dotter om du är extra sträng med henne bara för att hon har adhd. Helt galet att straffa barn med funktionsnedsättning! Skulle du tvinga ett barn med glasögon att gå utan bara för att hen borde lära sig att se bättre???
    Beror på vad man menar med sträng, personen skrev "sträng och korrekt" men kanske menade "tydlig och korrekt".
    Om man med sträng menar att man är elak, så är det givetvis helt fel.
    Om man med sträng menar att man är tydlig och konsekvent, så är det helt rätt.

    Om ditt barn behövde glasögon men inte ville ha på dem, skulle du då låta barnet slippa för att vara snäll? Eller skulle du vara tydlig med att barnet ska använda sina glasögon för att synen inte ska försämras mer?
    Jag tycker synd om ditt barn ifall du inte varit tydlig med informationen till ditt barn, då mångas synfel förvärras ifall man inte använder sina glasögon.

    Om man är tydlig och konsekvent med ett barn med ADHD, så underlättar man för barnet, både på kort och lång sikt. Man ställer rimliga krav och är tydlig med att detta ska genomföras, man stöttar och hjälper till. Men man ska inte vara snäll och förlåta sådant som barnet missköter trots att det är möjligt för barnet att klara av det.
Svar på tråden Hur vet man att en unge är ouppfostrad?