• MoaElis

    Få ut personuppgifter utifrån kontonummer? (lurad)

    Jag har med största sannolikhet blivit lurad på 1650 kr. Det är för mig väldigt mycket pengar, i princip allt jag hade kvar för den här månaden... Dumt nog tog jag inte personens adress eller telefonnummer. Det är lätt att vara efterklok, det skulle jag givetvis ha gjort. Fan. Allt jag har är mejladressen och namnet (som ju kan vara påhittat). Och så har jag ju också kontonumret.


    Frågan är om jag kan göra något eller om det är totalt kört? Polisanmälan lär ju inte leda någon vart. Det jag tänkte på är om man på något sätt kan få fram personuppgifter utifrån kontonumret? Jag gissar på att det inte går. Så fruktansvärt dumt. Någon som varit med om liknande? Hjälp.

  • Svar på tråden Få ut personuppgifter utifrån kontonummer? (lurad)
  • Nyfikna72

    Finns inget du kan göra om du inte kan spåra personen själv. Banken kommer inte att lämna ut en kontohavare.

  • MoaElis

    Jag googla och någon hade tydligen bett någon som jobbar på bank att ta reda på det... någon som hen kände alltså..... jag känner dock ingen som jobbar på bank.....Jag har ju överförningen+ mejlkonversation.... förstår inte varför inte banken vill hjälpa en att få tag på bedragare.....

  • Coccolina

    Polisanmäl det är det enda du kan göra, de kan ta reda på ägaren till kontot, du kan inte göra det och du kan ju ändå inte göra något om du får tag på det.... 


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • MoaElis

    Jag la ut en annons på blocket. (Läs) där jag sökte biljetter till Håkan Hellström. Jag fick ett par svar. Valde helt enkelt säljaren med bäst pris, och som sa sig ha fysiska biljetter. Bad om att få se en bild, vilket jag också fick men när jag tänker efter är det ju ingen garanti öht. Men jag var väl lite godtrogen, ville bara ha biljetterna... Satt då in pengar på personens konto... Sedan skrev personen att den skulle höra av sig när biljetterna var skickade. Citerar: "Jag kan skicka redan ikväll skulle jag tippa på senast imorgon bitti"


     


    ..........


    Inget svar idag, trots att jag skickat två mejl.  Det måste vara en empatistörd människa då jag skrev att jag gärna vill se en bild då jag tidigare blivit lurad. Hen skrev då: "Tråkigt att höra det är fysiska biljetter och jag föreslår att om du inte kan hämta det lägger 50 kr extra på frakten så vi kan spåra biljetterna."


    Jag har inte blivit lurad tidigare, men det känns som att människor tar illa upp om en är misstänksam mot dem. 

  • MoaElis

    Jag fick en lite jobbig insikt nu... Min adress för i helvete, den skrev jag ju aldrig(!) Så sjukt mycket nu, helt geggig i hjärnan tydligen. Jamen då är det ju helt klart en bedragare, frågade inte ens efter min adress... Gud.

  • Coccolina
    MoaElis skrev 2016-05-20 21:49:57 följande:

    Jag fick en lite jobbig insikt nu... Min adress för i helvete, den skrev jag ju aldrig(!) Så sjukt mycket nu, helt geggig i hjärnan tydligen. Jamen då är det ju helt klart en bedragare, frågade inte ens efter min adress... Gud.


    Eller.... så insåg personen att du inte gav någon adress efter att den fått pengar och skulle skicka..... 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • MoaElis

    Om det inte vore en bedragare skulle väl ändå personen ha hört av sig vid det här laget? Hen tänkte ju skicka dem redan på kvällen, senast på morgonen. Och jag har skickat 3 mejl under dagen. Jag vill ju gärna tro att det är så men mitt logiska tänkande säger mig något annat.

  • Hejhoppsan
    MoaElis skrev 2016-05-20 20:31:50 följande:
    förstår inte varför inte banken vill hjälpa en att få tag på bedragare.....
    Banker har en särskild sekretess som innebär att dom inte får lämna ut några uppgifter alls, annat än till bl.a. polis om förundersökning pågår. Polisanmäl, så kanske polisen startar en förundersökning.
  • MoaElis

    Jag vet men det finns knappast någon anledning att ljuga om. Det lär knappast leda någon vart att polisanmäla. Men jag får väl göra det ändå. Är det investeringsbedrägeri jag ska anmäla det som eller vad ska jag säga...

  • CinnamonGirl

    Så tråkigt för dig, detta! *kramar om*

    Polisanmäl bums! Är ingen garanti att du får tillbaka dina pengar MEN de kanske får tag i personen och personen blir skraj och fler slipper bli lurade.


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Kerubmamman

    Självklart ska du polisanmäla. Hen har antagligen lurat fler och ju fler som anmäler desto större prioritet får fallet. Kontonumret gör att flera fall kan bindas ihop på ett helt annat sätt än om ni hade träffats IRL och betalat kontant. 
    Hen kan inte heller skylla på att biljetterna har kommit bort på posten eftersom hen lovat att skicka REK (samt att du nu insett att du aldrig gav henom din adress). 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Physalis

    Tror inte du får tillbaks pengarna snabbt även om polisen tar tag i ärendet.

    Ett tips ang fotot, be de fota biljetterna med några udda föremål tillsammans, en flipflop, gaffel och dagens tidning exempelvis. Då vet du iaf att annonsen är sanningsenlig så långt att biljetterna faktiskt finns hos säljaren. Du kan också göra "reverse search" med bilden, så att du ser att den inte bara är plockad från google.

  • Nyfikna72

    En polisanmälan räcker inte för att de ska få tag på ett kontonummer. Det krävs misstanke om brott på minst fängelseskalan för att de ska få sådana befogenheter. Det är därför man ofta måste anmäla i grupp, dvs hitta andra som är lurade av samma person. Då kan brottet totalt sett bli så grovt att de får begära ut uppgifter. Men en enstaka anmälan, aldrig.

  • MoaElis

    Ja liknande men den här personen hör inte av sig alls, inga ursäkter eller något. Och Catrin Hedlund använde ju sitt riktiga namn som jag förstod det (väldigt konstigt?) Jag tror att den här personen har hittat på ett namn och har en tillfällig mejl. 

  • MoaElis

    Ja liknande men den här personen hör inte av sig alls, inga ursäkter eller något. Och Catrin Hedlund använde ju sitt riktiga namn som jag förstod det (väldigt konstigt?) Jag tror att den här personen har hittat på ett namn och har en tillfällig mejl. 

  • MoaElis

    Idag ringde polisen och ville ha godkännande att ta ut mina bankuppgifter för att se om jag verkligen satt in pengar det datumet. Det är kanske är en chans att jag får tillbaka dem då trots allt? eller gör de kanske alltid så? Om de måste ha mitt godkännande kanske de inte kan be banken kolla upp vem jag satt in pengar till? Jag tänker att det är ju väldigt uppenbart om människan egentligen heter något annat än vad hon skrev till mig.

Svar på tråden Få ut personuppgifter utifrån kontonummer? (lurad)