• Anonym (Tips?)

    Misstänker min son ta droger-tvinga honom till ett test

    Jag misstänker att min son missbrukar opiater. Han har vägrat besöka läkaren för att göra ett kissproblemet trots mina uppmaningar. Nu har jag köpt ett självtest. Han ska kissa på en mugg och sen kan jag testa med en sticka. men, han VÄGRAR. Jag funderar nu på att tvinga honom till detta. Jag vet inte hur. Min väninna sa att jag kränker honom om jag tvingar honom. Helt ärligt...jag skiter i om det är en kränkning. Han är 17 år gammal och ska inte hålla på med droger. Jag hatar när folk börjar snacka om kränkningar när det kommer till så pass allvarliga saker som droger. Han ska testas, men jag vet inte hur.

    Jag vill ha tips på hur jag ska lyckas genomföra testet på honom. Jag vill inte diskutera huruvida detta är lämpligt eller ej-inga såna kommentarer tack!!!

    Ni får ENBART diskutera tips för hur jag ska genomföra testet!

  • Svar på tråden Misstänker min son ta droger-tvinga honom till ett test
  • Frigående Fru

    Nu fick man ju inte fråga, men blir lite nyfiken på vad som får dig att tro att han missbrukar opiater? Och i vilken form misstänker du?

    Opiater kan vanligen spåras i urin 2-4 dagar så du har inte jättemycket tid på dig att få till provet om du misstänker enstaka bruk. Ett alternativ är väl att förklara för sonen att om han inte ställer upp och gör testet hemma så kommer du kontakta socialen för att han ska få hjälp. Förklara vilka konsekvenser det får om han inte samarbetar med dig nu.

    Är man registrerad som missbrukare hos socialen kan man få problem med att få körkortstillstånd, få det indraget och det kanske är en stor grejj för en 17-årig kille.

  • Anonym (japp)

    Anmäl till soc så blir han tvingad.

    Ge han ingenting som pengar etc förren han har lämnat prov.

  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (japp) skrev 2016-05-21 16:35:03 följande:

    Anmäl till soc så blir han tvingad.

    Ge han ingenting som pengar etc förren han har lämnat prov.


    Nej, det blir han inte alls. Soc kan inte tvinga någon till test
  • Anonym (Tips?)
    Frigående Fru skrev 2016-05-21 16:33:07 följande:

    Nu fick man ju inte fråga, men blir lite nyfiken på vad som får dig att tro att han missbrukar opiater? Och i vilken form misstänker du?

    Opiater kan vanligen spåras i urin 2-4 dagar så du har inte jättemycket tid på dig att få till provet om du misstänker enstaka bruk. Ett alternativ är väl att förklara för sonen att om han inte ställer upp och gör testet hemma så kommer du kontakta socialen för att han ska få hjälp. Förklara vilka konsekvenser det får om han inte samarbetar med dig nu.

    Är man registrerad som missbrukare hos socialen kan man få problem med att få körkortstillstånd, få det indraget och det kanske är en stor grejj för en 17-årig kille.


    Hans flickvän talade om det för mig. Hon kände sig orolig. Jag har sedan dess hållit ett öga på honom. Han kallsvettas mycket, ser ut att ha abstinens och hans humör växlar. Ibland är han seg (troligen när han är hög). Hans pupiller är stora. Ibland mår han illa helt plötsligt. Har även hört något prassla när han är inne i badrummet, troligen ljudet från tablettkartan när han trycker ut en tablett.
  • Anonym (Tips?)

    Jag förstår inte hur han får tag på dessa heller. Hans flickvän sa att han betalar 700 kronor per karta innehållande 12 tabletter. Hon sa att köper en karta varje vecka, 200 mg.

    På senaste tiden har velat ha extra pengar från mig utöver studiebidraget. Han har hittat på diverse anördningar för att ha pengarna. Känns hemskt att mina pengar gått till tabletter som tar kål på min sons kropp. Jag könner ett djupt ansvar här. Även fast jag inte bör skylla på mig själv i och med stt jag inte kunde vetat att han skulle använda pengarna till droger, så könner jag ändå att det är mitt fel

  • Anonym (japp)

    Som sagt, ring ungdomsstöd på soc för rådgivning!

  • Frigående Fru

    Du verkar ha rätt tydliga indikationer så drogtestet kanske inte är så viktigt just nu ändå. Ta ifrån honom alla pengar, ge honom inga nya och kräv att han kommer direkt hem från skolan varje dag. Leta igenom hans saker efter tabletter och försök få en bild av situationen. 

    Försök prata med honom och förmedla att du älskar honom, men hans beteende är inte ok. Att om han inte vill prata med dig och lösa problemet så kommer du bli tvungen att ta hjälp utifrån för att du inte kan se ditt barn som du älskar må så dåligt som han uppenbarligen gör.

  • Anonym (Tyra)

    Måste påpeka att opiater ger små, små prickar till pupiller, inte stora. Det är kokain och sånt som ger förstorade pupiller.

    Att han vägrar sammarbeta med ett urinprov är ju en stark indikation att han vet att det kommer ge positivt utslag. Han kanske kommer vägra nu i några dagar/en vecka, dricka en massa vatten för att rensa ut spåren och sen medverka. Så då kommer det ju visa negativt, fast han missbrukar.

    Bästa är väl att berätta vad hans tjej har berättat för dig. Det är ju för hans eget bästa. Även om han blir arg på henne för att hon tjallat så kommer han nog inse senare att det var utav omtanke.

    Det är otroligt svårt att bryta sig loss från ett opiatberoende så jag tror ni måste skicka han på behandlingshem där han får hjälp med sina "post acute withdrawal symptoms", dvs demonerna som kommer efteråt och som får över 90% att falla dit igen.

    Man förstör belöningcentrumet i hjärnan med opiater och det kan vara snudd på omöjligt att känna nåt annat än djup depression långt, långt efter att man avgiftat sig. Man får lära om sig att leva på nytt och för att det ska vara hållbart behöver man hjälp och stöd.

  • Anonym (japp)
    Guldkedjan skrev 2016-05-23 02:41:57 följande:
    Att anmäla sin unge till soc är det absolut dummaste man kan göra. Säger bara r.i.p framtid.
    Ja, om man är svag som mamma och pappa kanske.

    Jag anmälde min son när han var 17 år till soc OCH polisen för att han langade droger.

    Han är idag 23 år och vi har världens bästa förhållande och han säger OFTA att om jag inte hade anmält så hade han varit ännu mer kriminell idag eller rent av död.

    Klarar man inte av dessa problem så måste man skaffa hjälp!

    Tough love!
  • Anonym (Tyra)
    Guldkedjan skrev 2016-05-23 02:41:57 följande:

    Att anmäla sin unge till soc är det absolut dummaste man kan göra. Säger bara r.i.p framtid.


    Så det är bättre att knarka ihjäl sig då alltså? Mmkay...låter ju bra.
  • Zyzy

    Säg till honom att test inte är nödvändigt för du vet att det kommer visa positivt.

    Skulle tro att han behöver samtala med nån, i den åldern är det många bekymmer som är lätt att döva med olika preparat.

    Leta igenom han saker, ge han inga pengar, säg att du älskar honom.

    Vilka andra av hans vänner använder, han lär inte göra det själv. Gå samman med hans kompisars föräldrar och hjälps åt.

  • PadimeP

    Försök att nå honom genom kommunikation istället. Att tvinga honom till ett pissprov för ju bara att du skapar en distans mellan er. Eller vad hade du tänkt att göra om han pussat positivt, tvinga honom att sluta eller söka hjälp?

  • Minouiee

    Som någon skrev, opiater ger små pupiller. Sen undrar jag vilka opiater som kostar 700:- karta. Är du säker på opiater, så det inte är tex metylfenidat? Dom ligger i den prisklassen...


    You don't need religion to have morals. If you can't determine right from wrong, you lack empathy, not religion.
  • Anonym (Tips?)
    Minouiee skrev 2016-05-25 02:17:23 följande:

    Som någon skrev, opiater ger små pupiller. Sen undrar jag vilka opiater som kostar 700:- karta. Är du säker på opiater, så det inte är tex metylfenidat? Dom ligger i den prisklassen...


    Hans tjej sa att han annder tradolan. Det är ju opiater?

    Jag har letat igenom hans saker men har hittat något ännu. Några pengar har han inte fått. Igår ville han ha 1000 kronor. Jag sa nej. Han vände upp och ner på hela huset. Mitt beslut stod fast. Jag begärde även ett kontoutdrag för det han handlat för varje gång jag skickat pengar till honom. Men det var inte mycket stt se där för han har ju tagit ut pengarna genom en automat.
  • Minouiee
    Anonym (Tips?) skrev 2016-05-25 11:20:56 följande:

    Hans tjej sa att han annder tradolan. Det är ju opiater?

    Jag har letat igenom hans saker men har hittat något ännu. Några pengar har han inte fått. Igår ville han ha 1000 kronor. Jag sa nej. Han vände upp och ner på hela huset. Mitt beslut stod fast. Jag begärde även ett kontoutdrag för det han handlat för varje gång jag skickat pengar till honom. Men det var inte mycket stt se där för han har ju tagit ut pengarna genom en automat.


    En karta 100mg brukar kosta typ 200:-. Pupillerna blir små av trad. Irritation samt aggression är typiskt för tradmissbruk o det är en av de svåraste drogerna att sluta med! Äter man höga doser o plötsligt slutar kan man få en slags dillerium, vilket är sjukt farligt! Sett det med egna ögon många ggr. Få han att sluts omedelbart, gör vad som krävs - kontakta soc. Han lär hata dig, men i slutändan det nog värt det.
    You don't need religion to have morals. If you can't determine right from wrong, you lack empathy, not religion.
  • SoulsWillRise
    Guldkedjan skrev 2016-05-23 02:41:57 följande:

    Att anmäla sin unge till soc är det absolut dummaste man kan göra. Säger bara r.i.p framtid.


    Men alltså allvarligt nu, soc är inga monster utan dom finns där för att hjälpa när andra har det svårt. Skulle du ha lust att utveckla ditt svar litegrann?
Svar på tråden Misstänker min son ta droger-tvinga honom till ett test