• stjärna77

    Till alla som älskar att laga mat; vad är det som är så roligt?

    Undrar på riktigt och är inte ironisk. Att behöva läsa ett recept (som ofta är helt ologiskt) 300 ggr (jo, jag vet att många matlagningsälskare inte använder recept, men vanliga människor gör det), kladda ner exakt hela köket, äta på 5 minuter och sen städa i en timme. Får inte ihop ekvationen matlagning och roligt?

  • Svar på tråden Till alla som älskar att laga mat; vad är det som är så roligt?
  • Birgitta02

    Inte jag heller. Men själva passionen i mat kan jag tänka är som att måla, teckna, fotografera osv. Själv har jag fullständigt ledsnat efter att ha lagat middag till två barn i 25 år. Nu bor jag själv och det är ganska sällan jag pallar att laga mat. Som du säger: mycket disk för fem minuters mat.

  • Aniiee

    HAha, ja, du, varför älskar och har jag alltid älskat, jag att laga mat, så mycket att jag ägnade 10 år att utbilda mig och laga mat på diverse restauranger i ett antal länder? Inte för att jag älskar att läsa recept i alla fall, och inte för att jag kladdar ned hela köket (håller faktiskt rent när jag laga mat), och inte för att jag slänger i mig mat på 5 minuter.

    Utan för att jag älskar smaker, och älskar att leka med smaker och testa nya smaker och kombinationer.
    Utan för att jag älskar att samla nära och kära runt något som alla måste göra varje dag - äta.
    Utan för att jag älskar att se och lura ut sambandet mellan mat och kultur (varför äter vi det vi äter).
    Utan för att jag älskar att ÄTA mat. I minst 30 minuter. Minst!
    Utan för att jag älskar att lära andra om mat, och lära mig om mat av andra, ge och ta.

    Den här sommaren ska jag och min familj göra en ny "matresa", där vi lagar mat från olika kulturer vecka för vecka på sommarlovet. Och ungarna kommer vara de som är mest entusiastiska, det vet jag av erfarenhet. Det är SÅ man lär barn att älska, vare sig det är mat eller något annat. Upptäckarglädje. Släpp den aldrig.....


    You are the creators and the curators of your own lives
  • amia01

    Nej, matlagning är inte att kladda och försöka följa omöjliga recept!
    Matlagning är kunskap, upplevelse, glädje, inspiration och njutning!
    Kunskap i jakten på bra råvaror, glädjen när man hittar fynd
    Planering och inspiration, hur man får sina perfekta råvaror att smaka så bra som möjligt.
    Glädjen när man njuter av god mat i gott sällskap.
    Glädjen att skapa!
    Mat är livsviktigt, och värt att njutas av!

  • S c h n a

    Det undrar jag med. Min pappa var kock och älskar att laga mat, men det var inget som smittade av sig. Jag h a t a r att laga mat. Genuint. Avskyr.

    Favoritar här med andra ord då..

  • Rödtjärnens Anna

    För mig är det kreativt. Jag älskar att skapa, oavsett om det är en oljemålning eller en köttgryta så skapar jag något utav något annat. Dessutom är maten ett sätt att både ge och få uppskattning. Jag blir lycklig av att andra uppskattar min mat och jag gillar att skämma bort nära och kära med god mat.

    Sen att steka falukorv och koka makaroner kanske inte är så kul.. men jag tycker faktiskt att diska är rätt så meditativt. (har ingen diskmaskin, för hand ska det vara)

  • chadde

    Jag lagar mat så ofta jag har tid. For mig är det bara avkoppling. Jag får en stund för mig själv när jag kan pyssla med något, dricka en öl och lyssna på musik. 

    Lite som folk som lägger pussel och målar. 

  • Frontline

    Det är inte roligt alla gånger att laga mat tycker jag men jag försöker iaf att laga husmanskost dom flesta dagarna i veckan även om det kan innehålla spår av halvfabrikat.


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Till alla som älskar att laga mat; vad är det som är så roligt?